zahra eli

zahra eli

گیربکس خورشیدی

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد ، یکی از مدل های گیربکس صنعتی ، گیربکس خورشیدی میباشد.این مدل از گیربکس ها به دلیل ویژگی های متعددی مانند تولید سروصدای کم ، درصد بالای بهره وری ، درصد لقی نزدیک به صفر ، مقاومت بالا در برابر بار احتمالی و اصطکاک و... توانسته در بسیاری از صنایع جا پای خود را سفت کند . هر چند بیشتر اوقات به افراد توصیه میشود که از گیربکس سیاره ای فقط در صنایع و فعالیت های سنگین به کار برده شود ، زیرا این مدل بیشتر اوقات قیمت بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارد . همچنین این مدل ، سری و حالت های مختلفی دارد که افراد میتوانند با توجه به فعالیت خود از بین آنها بهترین سری و حالت را انتخاب کنند . 

از گیربکس خورشیدی در صنایع کشاورزی و غذایی ، صنایع مکانیک ، درون توربین های بادی ، صنایع فولاد و مس ، صنایع سیمان ، صنایع تولید پلاستیک ، آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد . 

گیربکس خورشیدی چیست ؟

گیربکس خورشیدی یک مدل از گیربکس هایی است که هم میتواند در نقش کاهنده و هم افزاینده فعالیت کند . در ابتدا به مهمترین ویژگی این دستگاه یعنی نوع چرخدنده ها و نحوه چیدمان آنها است . در اصل اصلی ترین دلیلی که به این مدل از گیربکس ها خورشیدی و یا حتی سیاره ای میگویند ، نحوه چیدمان است . در این دستگاه یک چرخدنده اصلی ( دنده خورشیدی ) در مرکز محور قرار داشته و در اطراف آن سایر چرخدنده ها ( دنده های سیاره ای ) با سایزهای مختلف قرار میگیرند . با توجه به شباهت این چیدمان و کهکشان خورشیدی ، این مدل نیز به اسم خورشیدی ، سیاره ای و ... شناخته شده است . 

 

. . .

 

به طور پیشفرض اول دنده خورشیدی شروع به فعالیت کرده و بعد سایر دنده ها شروع به چرخش میکنند اما این ویژگی قابل تغییر میباشد ، در اصل شما میتوانید با تنظیم کردن قطعات متحرک و محرک ، کاهنده بودن یا افزاینده بودن دستگاه را میتوانید مشخص کنید . پس یکی از دسته بندی های گیربکس خورشیدی بر اساس قطعات متحرک و محرک میباشد . 

انواع گیربکس خورشیدی ( بر اساس چیدمان ) : 

حالت های کاهنده گیربکس خورشیدی : 

1. قفسه ثابت ، رینگ متحرک ، دنده خورشیدی محرک (جریان تولیدی عکس است )

2. قفسه متحرک ، رینگ ثابت ، دنده خورشیدی محرک (جریان تولیدی هم جهت است )

3. قفسه متحرک ، رینگ محرک ، دنده خورشیدی ثابت (جریان تولیدی هم جهت است )

حالت های افزاینده گیربکس خورشیدی : 

1. قفسه ثابت ، رینگ محرک ، دنده خورشیدی متحرک (جریان تولیدی عکس است )

2. قفسه متحرک ، رینگ ثابت ، دنده خورشیدی متحرک (جریان تولیدی هم جهت است )

3. قفسه قفسه و رینگ متحرک ، دنده خورشیدی ثابت (جریان تولید هم جهت است )

 

الکتروموتور تک فاز یا سه فاز 

ویژگی های فنی گیربکس خورشیدی : 

گیربکس خورشیدی به صورت هالو شافت ورودی، تک خار، فلنچ دار (MC)، پایه دار (UC)، شافت ماده (FS) تولید می شود. از طرفی به دلیل طراحی خاص این دستگاه باعث کاهش درصد لقی دستگاه ( نزدیک به صفر ) شده است ، به همین از آن در دستگاه های مهم و ریسکی مانند CNC نیز میتوان استفاده کرد . 

امکان کوپله کردن این دستگاه انواع الکتروموتورها وجود دارد . 

توانای تولید گشتاور در محدوده 650 الی 500000 نیوتن متر ، تحمل دور ورودی تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه دارد و به همین دلیل میتوان گفت این مدل توانایی و قدرت بالایی نسبت به سایر گیربکس ها دارد . 

از دیگر ویژگی های مهم در گیربکس سیاره ای ، محاسبه ی گشتاور تولیدی دستگاه میباشد . برای محاسبه ی گشتاور گیربکس خورشیدی کافی است از فرمول زیر استفاده نمایید .

Τ= P x 955 / n² Τ

گشتاور : rpm] P]

توان : kw] n²]

دور خروجی : [rpm]

گیربکس های خورشیدی به صورت چند طبقه ای طراحی میشوند و همین امر باعث افزایش طیف نسبت دوری تولیدی دستگاه میشود. نسبت تبدیل یا دور ، نسبتی است بین دور ورودی و دور خروجی از گیربکس که معمولا با حرف i و یا ratio نشان داده میشود . در گیربکس ها معمولا دو نوع نسبت تبدیل دیده میشود یکی نسبت تبدیل نامی، اسمی یا Nominal و یکی نسبت تبدیل حقیقی، واقعی یا Actual که دارای چندین رقم اعشار میباشد. قطعه ای که در مقدار نسبت تبدیل نقش دارد ، دنده های گیربکس میباشد . 

مزیت های گیربکس خورشیدی : 

1. طراحی کوچک : یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه ، سایزهای کوچک آن میباشد که به همین دلیل فضای کمی را اشغال میکنند و در نتیجه از آنها به راحتی میتوان هم در دستگاه های دیگر مانند CNC استفاده کرد و هم در صنایع و فعالیت هایی که کمبود فضا وجود دارد . 

2. سهولت شرایط نگهداری و تعمیر : هر چند برخی از فعالیت های تعمیر مانند تعویض قطعات ، به نوع برند دستگاه بستگی دارد زیرا بعضی از قطعات برندها در ایران به سختی یافت میشوند . اما به صورت کلی تعمیر این دستگاه آنچنان سخت و زمان بر نیست .

3. وزن کم : به دلیل سبک وزن بودن این دستگاه ها انتقال و جا به جایی آن نیز بسیار راحت تر خواهد بود .

4. راندمان و بهره وری بالاتر : با توجه به توانایی بالای این دستگاه در تولید گشتاور ، در نتیجه مقدار خروجی بیشتری را میتواند ارائه دهد و به تنهایی میتواند باعث افزایش بهره وری سیستم کاری شما شود. 

5. عمر طولانی : از آنجایی که از گیربکس سیاره ای بیشتر در صنایع و فعالیت های سنگین استفاده میشود ، دنده های درون آن بیشتر از فولاد یا هر جنس مقاوم دیگری ساخته میشود که به همین دلیل مقاومت آن در برابر اصطکاک و بار تحمیلی نیز بیشتر میشود . به مراتب با توجه به این امر ، احتمال شکست دنده ها و آسیب سایر قطعات کاهش پیدا میکند. 

برای مطالب بعدی ، پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید . 

در صورت وجود داشتن هر گونه سوالی درباره ی عملکرد گیربکس خورشیدی میتوانید با ما در تماس باشید.

 

مطالب این صفحه از سایت planetarygear.ir برگرفته شده است . 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋