zahra eli

zahra eli

الکتروموتور تک فاز یا سه فاز

در تمام فعالیت ها و همه صنایع تولید انرژی مورد نیاز یکی از مهمترین عوامل موفقیت و محصول نهایی خوب میباشد . یعنی از مهمترین ابزارهایی که از آن برای تولید نیروی متحرک و مکانیکی استفاده میشود ، الکتروموتور یا مورتور الکتریکی میباشند . از آنجایی که نیروی مکانیکی تنها مختص به صنایع نمیباشد و در ساده ترین وسایل برقی خانه نیز به آن نیاز است پس برای رفع نیاز تمام زمینه ها باید طیف گسترده ای از مدل و سری ها برای این دستگاه وجود داشته باشد . زیرا از موتورهای الکتریکی هم ممکن است در کوچکترین دستگاه برقی خانگی استفاده شود و هم ممکن در صنعت بزرگ و کارخانجات مورد استفاده قرار میگیرد . دو دسته بندی کلی برای الکتروموتورها وجود دارد ، الکتروموتور تک فاز و سه فاز ، این دسته بندی بر اساس نیروی برقی است که به دستگاه وارد میشود و بر اساس آن کار میکند . 

الکتروموتورهای تک فاز میتواند با برق شهری کار کند و بیشتر برای کارهای سبک و خانگی مورد استفاده قرار میگیرد ولی سه فاز با استفاده از فاز و نول به برق سه فاز وصل شده و براساس اختلاف فازی که در این جریان برق وجود دارد کار میکند . 

 

الکتروموتور چیست ؟  

تولید انرژی مورد نیاز برای خطوط تولید ، بسته بندی  و... یکی از مهمترین مسائل درون هر صنعت و فعالیتی میباشد به گونه ای که اگر این عضو مهم در این فعالیت ها وجود نداشته باشد هیچ کاری شکل نمیگیرد . الکتروموتورها  در اصل ماشینی هستند که وظیفه ی تبدیل انرژی الکتریکی ( برق ) به مکانیکی یا همان حرکت را دارند . عملکرد این دستگاه ها به این شکل است که نیروی ورودی ، توسط القای الکترومغناطیسی وارد شده و پس از ایجاد یک میدان مغناطیسی با حرکت چرخشی جریان درون روتر ایجاد میشود . بر اساس نوع جریانی که در الکتروموتور ایجاد میشود آن را میتوان به دو دسته جریان دوار ( چرخشی ) و غیر دوار ( خطی ) تقسیم کرد . و از لحاظ نوع خروجی که ارائه میدهد به دوسته ی تک فاز و سه فاز نیز تقسیم میشود .  

همانطور که گفته شد ، یکی از پر استفاده ترین ابزارآلات صنعتی و حتی غیر صنعتی ، موتور الکتریکی میباشد که به همین دلیل تقاضای آن در بازار نیز بسیار زیاد است و به دنباله ی آن برندهای زیادی وارد این زمینه شده اند . از مهمترین ویژگی های این ماشین این است که برندها و مدل های زیادی در زمان انتخاب و خرید برای  کاربران وجود دارد که البته این مورد هم میتواند از لحاظی مثبت باشد و هم منفی . از این لحاظ مثبت است که با توجه به طیف گسترده ای که در مدل های این دستگاه وجود دارد ، میتواند تقریبا نیاز تمام فعالیت ها را بر طرف کند . ولی این موضوع میتواند برای مشتریان ساده که در این زمینه تجربه ای ندارند کمی گیج کننده باشد . به همین خاطر بهتر است که این دسته از مشتریان قبل از ادقام به خرید الکترموتور ، آگاهی کلی از انواع مدل های آن داشته باشند . 

انواع گیربکس صنعتی 

انواع الکتروموتور ها ( از لحاظ برق ورودی ) :

1. الکتروموتور تک فاز 

این دسته از الکتروگیربکس ها با استفاده از برق 220 تا 230 ولتاژ ، که ولت شهر به حساب می آید کار می کند. این مدل بیشتر مناسب فعالیت های خانگی ، کوچک و سبک است و بسیار کم از آن در صنایع استفاده میشود . از مزیت های این مدل میتوان به مصرف کمتر انرژی و در نتیجه سرفه جویی در هزینه های اجرایی فعالیت میباشد ، از طرفی برق شهری بسیار در دسترس بوده و برای استفاده از به مشکلی بر نمیخورید در حالی که این شرایط برای برق سه فاز وجود ندارد و دسترسی به آن کمی پر دردسرتر است . 

البته یکی از معایبی که میتوان به این دستگاه ها وارد کرد ، محدودیت در توان نیروی خروجی دستگاه میباشد ، این دستگاه ها توانایی تحمل بار تا حداکثر 3.7 کیلو وات نیرو را دارد . 

الکتروموتور تک فاز از اجزای زیر تشکیل میشود :

  • روتر : مهمترین قطعه ی هر مدل الکتروموتور میباشد که وظیفه دارد انتقال بار را دارد . 
  • استاتور : این قطعه در این مدل ، در زیر پوسته الکتروموتور قرار گرفته و بخش ثابت آن میباشد .  تغذیه به این قطعه وصل شده و وظیفه دارد از ایجاد تفات ناشی جریان گردابی و ... جلوگیری کند.

2. الکتروموتور سه فاز 

همانطور که از اسم این مدل مشخص است ، این دستگاه برای فعالیت از برق سه فاز استفاده میکند که برای این به فاز و نول نیاز است . در واقع اختلاف فازی که در جریان برق سه فاز وجود دارد باعث ایجاد نیروی مغناطیسی دروان در این دستگاه میشود . در این مدل نیز ، روتر و استاتور مهمترین اجزای درون دستگاه میباشد . که جریان ایجاد شده در میدان مغناطیسی ، به روتر انتقال پیدا کرده و در نهایت با رد شدن و واکنش نشان دادن با سیم پیچی های روتر ، جریان الکتریکی مورد نیاز ایجاد میشود . همین جریان الکتریکی در میدان مغناطیسی باز هم به گردش در می آید و در نتیحه نیروی مکانیکی به دست می آید . 

توان این مدل از مدل قبلی بسیار بیشتر است که میتوان رنج آن را تقریبا از توان خیلی کم مانند 1 اسب تا توان بسیار زیاد در حد چند صد اسب ، مشخص کرد . از طرفی به دلیل استفاده از قفس سنجابی ، ویژگی های دیگری مانند عملکرد آسان و بهتر ، قیمت مقرون به صرفه ، استحکام و مقاومت بالاتر و .... را دارد . 

 

منبع : sanatico.ir

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
Farshad Ebrahimi
منظورتون رو از تکفازو سه فاز متوجه نمیشم
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋