zahra eli

zahra eli

انواع الکتروموتور

الکتروموتور ها یکی از پر استفاده ترین ابزارآلات صنعتی میباشد که با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد مدل ها و سری های مختلفی در سایز های مختلفی تولید و وارد بازار میشوند . از طرفی به دلیل به اینکه بیشتر فعالیت ها بر اساس همین دستگاه کار میکنند ، درست انتخاب کردن آن نیز بسیار مهم میباشد زیرا در صورتی که مدل و سری اشتباهی را مورد استفاده قرار دهید هم خود الکتروموتور آسیب میبیند و هم ممکن است سایر دستگاه ها به دلیل جریان انرژی اشتباه آسیب ببینند . به همین دلیل شناخت انواع الکتروموتور بسیار مهم میباشد . 

الکتروموتور ها را میتوان بر اساس نوع خروجی ، به سه دسته ی ، الکتروموتور AC ، الکتروموتور DC و الکتروموتور های خاص تقسیم میشود که هر کدام با توجه به ویژگی هایشان در زمینه های مشخصی مورد استفاده قرار میگیرند . 

 

. . .

 

انواع الکتروموتور :

همانطور که در مطالب قبلی گفته شده ، الکتروموتور یکی از مهمترین اجزای صنایع و بسیاری از فعالیت ها میباشد . الکتروموتورها در اصل نقش ایجاد نیروی مورد نیاز برای شروع و ادامه ی فعالیت را دارد ، به عبارتی این دستگاه برق یا نیروی الکتریکی را میگیرد و به نیروی مکانیکی یا حرکتی تبدیل میکند که در نتیجه دستگاه های دیگر میتوانند فعالیت خود را شروع کنند . پس میتوان نتیجه گرفته که وجود این دستگاه در همه صنایع و فعالیت ها بسیار مهم میباشد و به همین دلیل داشتن شناخت درست از آن ، در زمان خرید بسیار مهم میباشد . 

الکتروموتور ها دسته بندی های خیلی زیادی ندارند ، یکی از مهم ترین دسته بندی ها بر اساس نوع جریانی که ایجاد میکنند ، شکل گرفته و دیگر دسته ، الکتروموتور تک فاز و سه فاز میباشند .

1. الکتروموتور DC

الکتروموتورهای DC که با نام های الکتروموتور جریان مستقیم نیز شناخته شده اند ، یک مدل از این دستگاه ها میباشد . در این موتور الکتریکی ، یک آرمیچر ساخته شده از آهنربای الکتریکی ، به همراه یک سوییچ گردشی یا همان کوتاتور نصب میشود . کوتاتور در این سیستم وظیفه دارد که جهت جریان ایجاد شده در هر سیکل را دو بار برعکس کند که در نتیجه آهنربای الکتریکی درون آرمیچر ، بتواند آهنربای دائمی بیرون آرمیچر را جذاب و دفع کند . در نتیجه ی این اعمال نیروی ورودی الکتریکی به مکانیکی تبدیل میشود .  قابل ذکر است که خروجی و فعالیت این دستگاه به مقدار ولتاژ و گشتاور جریان ورودی بسیار وابسته است . 

خود موتور الکتریکی DC نیز به چند سری و دسته دیگر تقسیم میشوند : موتور سری ، موتور موازی یا شانت ، مرکب ، خود تحریک و مغناطیسی . 

2. الکتروموتور AC 

به الکتروموتور AC ، الکتروموتور جریان متناوب هم گفته میشود . در این  مدل در نزدیکی استاتور ، یک حلقه از چند آهنربای الکترومغناطیسی وجود دارد که این امر باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی میشود . در نتیجه در روتور یک جریان القایی تولید شده و با توجه به رسانا بودن روتر ، بعد از شروع حرکت چرخشی این قطعه جریان به سیم پیچ های بیرونی استاتور منتقل میشود . 

این مدل را از دو لحاظ میتوان تقسیم بندی کرد . گروه اول از لحاظ نیروی ورودی می باشد که به دو دسته ی الکتروموتور تک فاز و سه فاز تقسیبم میشوند و از لحاظ خروجی ، آسنکرونی ( القایی ) و سنکرون میباشد . 

3. الکتروموتور خاص 

همانطور که گفته شد از الکتروموتور AC و DC برای تبدیل انرژی استفاده میشود ولی کاربرد موتور الکتریکی خاص همیشه به یک شکل نمیباشد و میتوان آن را با توجه به شرایط موجود تغییر داد . 

انواع الکتروموتور خاص : 

1. استپر موتور (stepper motor)

2. سرو موتور یا پله ای (servo motor)

3. موتور بدون جاروبک (brushless motor)

4. هیسترزیس (hysteresis motor)

5. رلوکتانس (reluctance motor)

 

 

 

 

 

zahra eli
zahra eli

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋