zerafatcom

zerafatcom

آشنایی با گیاه بادمجان

بادمجان یا برینجال (Solanum melongena) یک محصول مهم آبزی زیر گرمسیری و گرمسیری است. متعلق به خانواده nightshade است که همچنین شامل سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای است. مرکز دقیق منشأ بادمجان هنوز بحث‌برانگیز و قابل‌بحث است. رایج‌ترین منطقه برای کاشت بادمجان هند است. اگرچه چین سابقه استفاده از بادمجان را در حدود 2000 سال پیش دارد. اما در حال حاضر در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان رشد می‌کند. اصطلاح برینجال در شبه‌قاره هند عمومی است و از زبان عربی و سانسکریت گرفته شده است درحالی‌که نام بادمجان از شکل میوه برخی گونه‌ها گرفته شده است که سفید هستند و از نظر شکل شبیه به تخم‌مرغ هستند. گفته می‌شود که از هند و چین سرچشمه گرفته است. اما اکنون در جنوب اروپا به‌ویژه در بالکان، فرانسه و ایتالیا سبزی محبوب است. در آمریکای شمالی و اروپا نیز بادمجان نامیده می‌شود. برخی از نام های رایج بادمجان شامل برینجال، سیب دیوانه، سیب یهودیان، ملونگن، تخم‌مرغ باغی، بادمجان و کدو حلوایی است. این یک سبزی معمولی بسیار مهم در هند است. این گیاه را فقط سبزی مرد فقیر می‌نامند زیرا در بین کشاورزان مقیاس کوچک و همچنین مصرف‌کنندگان کم‌درآمد محبوب است. ازآنجاکه این گیاه به‌عنوان محصول مناسب فقرا شناخته می‌شود، توسط برخی به‌عنوان سلطان سبزیجات نیز نامیده می‌شود. بادمجان چینی، بادمجان سفید، بادمجان تایلندی، بادمجان هندی و رنگ هند، بادمجان چینی گرد، بادمجان سیسیلی، بادمجان ژاپنی، بادمجان بلند پینگتونگ، بادمجان نخودی، بادمجان ایتالیایی، تخم‌مرغ باغ آفریقایی، بادمجان زیبایی سیاه، آرکا کوسموکار، بنفش پوسا Long، Pusa Ankur، Manjri Gota، Pusa Purple ClusterPusa Barsati، Vaishali، Arka Navneet، Arka Sheel و Pusa Kranti برخی از انواع شناخته شده بادمجان هستند.

گیاه بادمجان

بادمجان گیاهی است یک‌ساله تا زیر درختچه‌های چندساله و کوتاه‌مدت به ارتفاع 40 تا 150 سانتی‌متر (16 تا 59 اینچ) که معمولاً در آب‌وهوای معتدل گرمسیری و خنک رشد می‌کند و در آفتاب کامل و آب فراوان به‌خوبی رشد می‌کند. خاک غنی، حاصلخیز و دارای زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد و از خاک‌های پرآب و به‌شدت اسیدی متنفر است. ریشه‌ها معمولاً ریشه‌ای بلند با ساقه غیرچوبی و خاردار هستند که با موهای ستاره‌ای کبدی است. برگ‌ها ساده، متناوب و بزرگ هستند. دهانه درشت 10 تا 20 سانتی‌متر (3.9 تا 7.9 اینچ) طول و 5 تا 10 سانتی‌متر (2.0 تا 3.9 اینچ) عرض دارد. گل‌های بادمجان بزرگ، بنفش رنگ و منفرد یا خوشه‌ای دو یا چندتایی هستند. گل‌ها به شکل ستاره و دارای ساقه‌های کوتاه، 5 پرچین متصل به لوله تاج و یک تخمدان فوقانی منفرد است.

بادمجان

میوه

بادمجان یک گیاه خوشمزه است که در اشکال و اندازه‌های مختلف رشد می‌کند. بادمجان به شکل بیضوی، بیضوی، کروی، تخم‌مرغی، بیضوی، کشیده و یا حتی توپ مار شکل، با طول 2 تا 35 سانتی‌متر (گاهی اوقات طولانی‌تر) و عرض 20 تا 20 سانتی‌متر با تعداد زیادی دانه در داخل فرو رفته است. رنگ بادمجان ممکن است با توجه به انواع مختلف متفاوت باشد که ممکن است از بنفش، سفید، زرد، سبز، بنفش کمرنگ بنفش تا سیاه، گاهی اوقات توری (متنوع) یا خط‌دار هنگام رسیدن متغیر باشد. دارای پوست نازک صاف و براق در خارج و خمیر سفیدرنگ با تعداد زیادی دانه‌های کوچک و نرم داخلی است. دارای طعم ملایم و طعم کمی تلخ است. بذر بادمجان به شکل شکلی، مسطح، قهوه‌ای کم رنگ، طول 2.8-3.9 میلی‌متر و عرض 2.5-3.5 میلی‌متر هستند. این یک گیاه بسیار کم‌کالری است و دارای مشخصات تغذیه‌ای سالم است. بنابراین یکی از بهترین غذاها برای افرادی است که به وزن خود توجه می کنند. بافت گوشتی آن باعث می‌شود بادمجان جزء اصلی رژیم‌های گیاه‌خواری باشد.

ارزش غذایی

جدا از طعم کمی تلخ، بادمجان منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف 82 گرم بادمجان 0.19 میلی‌گرم منگنز، 0.066 میلی‌گرم مس، 2.5 گرم فیبر کل رژیم غذایی، 0.069 میلی‌گرم ویتامین B6، 0.23 میلی‌گرم ویتامین B5، 18 میکروگرم ویتامین B9 و 188 میلی‌گرم پتاسیم و بسیاری از اسیدهای آمینه مانند 0.007 گرم تریپتوفان، 0.03 گرم ترئونین، 0.037 گرم ایزولوسین، 0.052 گرم لوسین و 0.039 گرم لیزین نیز در 82 گرم بادمجان یافت می‌شود.

 

zerafatcom
zerafatcom

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋