worldwater

worldwater

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

زغال فعال چیست و چه مزایایی دارد ؟

کربن فعال یا زغال فعال چیست؟

زغال فعال همان ماده ای نیست که در زغال چوب یا مواد غذایی سوخته یافت می شود. تولید کربن فعال آن را بسیار جاذب می کند (ماده ای که در سطح آن ماده ای جذب می شود) و آن را قادر می سازد به مولکول ها، یون ها یا اتم ها متصل شود. به این ترتیب مواد محلول را حذف می کند.
ساخت کربن فعال که کربن اکتیو یا زغال اکتیو نیز نام دارد ، شامل حرارت دادن مواد غنی از کربن مانند چوب، ذغال سنگ نارس و خاک اره تا دمای بسیار بالا است. این فرآیند که فعالسازی نام دارد ، کربن را از مولکول‌های جذب شده قبلی حذف می‌کند و محل‌های اتصال را دوباره آزاد می‌کند. این فرآیند همچنین اندازه منافذ زغال سنگ را کاهش می دهد و سوراخ های بیشتری در هر مولکول ایجاد می کند .  در نتیجه سطح کل را افزایش می دهد. در نتیجه، یک قاشق چای خوری پر از زغال فعال نسبت به زمین فوتبال «مساحت سطح» بیشتری دارد.
 

 

کربن فعال در چه مواردی استفاده می شود؟

زغال چوب فعال در اکثر کشورها برای درمان اضطراری مصرف بیش از حد یا مسمومیت تایید شده است. اما به دلیل خاصیت پاک کنندگی قوی سموم، برخی از طرفداران زغال چوب فعال را به عنوان درمانی برای تعدادی از شرایط پیشنهاد کرده اند.
تحقیقات قانع کننده و در مقیاس بزرگ کافی برای تعیین فواید کربن اکتیو وجود ندارد. چند کاربرد زغال فعال شامل موارد زیر است:

1- سلامت کلیه ها

کربن فعال ممکن است با فیلتر کردن سموم و داروها هضم نشده به عملکرد کلیه کمک کند. به نظر می رسد زغال فعال به ویژه در حذف سموم حاصل از اوره، محصول جانبی اصلی هضم پروتئین، موثر باشد.
تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که زغال فعال ممکن است به بهبود عملکرد کلیه و کاهش آسیب و التهاب دستگاه گوارش در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی کمک کند.
 

2-  بهبود گاز روده

تصور می شود که پودر کربن اکتیو می تواند گاز روده را مختل کند. اگرچه محققان هنوز نمی دانند چگونه مایعات و گازهای به دام افتاده در روده به راحتی از میلیون ها سوراخ ریز در کربن فعال عبور می کنند و این فرآیند می تواند آنها را خنثی کند.
 

3-  تصفیه آب

مردم مدت‌هاست که از کربن فعال به عنوان فیلتر آب طبیعی استفاده می‌کنند. مانند روده و معده، زغال چوب فعال می تواند برای جذب طیف وسیعی از سموم، داروها، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و مواد شیمیایی موجود در آب تعامل داشته باشد.
در محیط‌های تجاری، مانند مراکز مدیریت زباله، کربن اکتیو گرانولی اغلب برای بخشی از فرآیند فیلتراسیون استفاده می‌شوند. ده ها محصول تصفیه آب که برای مصارف خانگی طراحی شده اند از مخازن زغال اکتیو برای تصفیه آب از سموم و ناخالصی ها استفاده می کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سیستم‌های تصفیه آب که از کربن فعال استفاده می‌کنند، 100 درصد فلوراید را در 32 نمونه آب فیلتر نشده پس از 6 ماه نصب حذف کردند.

 

4- بهبود اسهال

به دلیل استفاده از زغال فعال به عنوان یک جاذب دستگاه گوارش در مصرف بیش از حد و مسمومیت، برخی افراد فکر می کنند زغال اکتیو درمانی برای اسهال است. در یک بررسی در سال 2017 از تحقیقات اخیر در مورد استفاده از زغال فعال، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ممکن است بتواند از جذب باکتری ها و داروهایی که می توانند باعث اسهال در بدن شوند با به دام انداختن آنها روی سطح متخلخل و بافت آن جلوگیری کند.
اگرچه آن‌ها زغال اکتیو را درمان مناسبی برای اسهال می‌دانند، اما محققان همچنین خاطرنشان کردند که زغال فعال دارای عوارض جانبی متعددی است، به‌ویژه زمانی که با داروهای رایج ضد اسهال استفاده شود.
 

5-  سفید کردن دندان و سلامت دهان و دندان

بسیاری از محصولات سفید کننده دندان حاوی کربن فعال هستند. بسیاری از محصولات بهداشت دهان و دندان حاوی زغال فعال ادعا می کنند که دارای خواص متفاوتی همچون خواص زیر هستند:
•    ضد ویروس
•    ضد باکتری
•    ضد قارچ
 

 6-  مراقبت از پوست

گفته می شود که زغال چوب فعال به کشیدن ریز ذرات مانند خاک، گرد و غبار، مواد شیمیایی، سموم و باکتری ها به سطح پوست کمک می کند تا راحت تر از بین برود.
 

7-  عفونت های پوستی

در سراسر جهان، بسیاری از پزشکان مختلف طب سنتی از پودر زغال فعال از پوسته نارگیل برای درمان عفونت های پوستی استفاده می کنند. کربن فعال می تواند با جذب میکروب های مضر از زخم ها اثر ضد باکتریایی داشته باشد.

 

worldwater
worldwater

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋