Water-Man

Water-Man

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.
 ۱ نفر را دنبال می کند

کاربرد کربن فعال در زندگی روزمره

کاربرد کربن فعال در زمینه پزشکی، پیشگیری و درمان بیماری ها

کاربرد کربن فعال در زمینه پزشکی، پیشگیری و درمان بیماری: به طور معمول، کربن فعال از بسیاری از اجزای مختلف حاوی کربن مانند پودر زغال چوب (شکل آمورف)، خاکستر، کریستال ها و غیره تولید می شود. بدنه زغال سنگ، پوسته نارگیل، ذغال سنگ نارس، زغال چوب و لیگنیت. این مواد از طریق تبدیل فیزیکی و تجزیه حرارتی در کوره به کربن فعال تبدیل شده و با بخار فشار بالا فعال می شوند.

 

کربن فعال چیست؟

کربن فعال از چوب یا سایر ضایعات آلی مانند زغال سنگ، پوسته نارگیل ساخته می شود... کربن فعال می تواند حجمی 50 تا 100 برابر بیشتر از کربن جذب کند. زغال فعال غیر سمی است، زمانی که بلعیده شود، زغال فعال جذب خون نمی شود، اما در مدفوع از بدن دفع می شود (ایجاد سیاهی)، می تواند برای زنان در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود.

کاربرد کربن فعال

 

زغال فعال در درمان

با بهره گیری از ظرفیت جذب، از کربن فعال TH  برای سم زدایی در موارد مسمومیت دارویی و شیمیایی برخی از سموم قارچ ها استفاده می شود. TH فقط زمانی عمل می کند که سم هنوز در دستگاه گوارش باشد نه در خون، بنابراین لازم است فرد مسموم شده را برای درمان به موقع (12 ساعت اول پس از مسمومیت) زودهنگام به یک مرکز پزشکی ببرید. برای اسیدهای قوی یا قلیایی، متیل الکل، اتیل الکل، لیتیوم، نمک های آهن، سیانید... TH ناتوان است زیرا توانایی آن در برابر این مواد بسیار ضعیف است.

 

کربن فعال در زندگی روزمره

ماسک های ضد سم: برای محافظت از ریه ها در برابر گرد و غبار، آلاینده ها: آفت کش ها، دود ماشین یا موتور سیکلت، بخارات بنزین، گازهای سمی (SOCOH2S ) استفاده می شود. این ماسک حاوی TH محاسبه شده یا ساخته شده از پارچه محاسبه شده TH است.

– برای جلوگیری از اثرات مضر امواج الکترومغناطیسی مضر تلویزیون، رایانه استفاده کنید... فقط یک کیسه زغال سنگ (0.5 کیلوگرم تا 1 کیلوگرم) در جلوی رایانه کافی است تا از بیشتر تشعشعات مضر ناشی از ماشین ها جلوگیری شود. , رفع خستگی، استرس . همچنین برای از بین بردن تشعشعات پرتوهای زمین، یک اتاق 20 متر مربعی آلوده به تابش اشعه زمینی به حدود 4 بسته زغال سنگ، هر 3 کیلوگرم نیاز دارد.

- بالشی با خواص TH که می تواند بوهای ناخوشایند و رطوبت هوا را در حین انتشار یک حلقه مادون قرمز برای کمک به فعال کردن سلول ها در هنگام خواب، جلوگیری از اسپاسم گردن و اجازه جریان خون را جذب کند.

TH همچنین در محصولات تصفیه آب یافت می شود. این دستگاه تصفیه آب از رودخانه ها، نهرها و گمانه ها به آب آشامیدنی سالم و خالص تبدیل می شود. سیستم فیلتر آب آشامیدنی با هسته TH حاوی شن های تخصصی برای فیلتر کردن بقایای معدنی است، اما همچنین باکتری ها و آب آشامیدنی تمیز با TH را از بین می برد.

مشکل در استفاده از ماسک های ضد سم و محصولات تصفیه آب حاوی TH، تعیین زمانی است که TH اشباع شده، دیگر قادر به جذب نیست و نیاز به تعویض دارد، زیرا در صورت ادامه استفاده، نه تنها موثر نیست بلکه مضر است. مضر است زیرا ممکن است سمومی که قبلاً توسط زغال سنگ جذب شده اند آزاد شود.

 

مکانیسم اثر کربن فعال

فعال کردن زغال اکتیو توسط گاز در دمای بالا باعث می شود زغال اکتیو منافذ میکروسکوپی ایجاد کند و سطح را افزایش دهد. بافت متخلخل زغال چوب دارای بار منفی است و مولکول های دارای بار مثبت مانند سموم و گازها را جذب می کند. هنگامی که مایعات یا گازها از این کربن فعال عبور می کنند، از طریق فرآیندی به نام جذب به آن متصل می شوند. کربن فعال به لطف ترک ها و سوراخ های کوچک به راحتی ناخالصی ها، کثیفی ها و آلاینده هایی مانند کلر، بنزن موجود در آب و SOCOH2S در هوا را جذب کرده و باعث چسبندگی این مواد بر روی سطح کربن می شود. هرچه سطح کربن فعال بزرگتر باشد، جاذبه قوی تر است. این بدان معناست که هرچه مولکول زغال سنگ فیبری بیشتر باشد، نیروی جذب قوی‌تر خواهد بود. علاوه بر این، واکنش های شیمیایی نیز می تواند بر روی سطح زغال سنگ بین کربن و کلر در طول تصفیه آب رخ دهد، به این ترتیب زغال سنگ کلر اضافی را از آب حذف می کند.

 

مشخصات کربن فعال

- شاخص ید

  + شاخص ید یک شاخص پایه است که مساحت منافذ داخل ساختار مولکولی زغال سنگ را مشخص می کند و ظرفیت جذب زغال سنگ با مقدار ید قابل جذب توسط یک واحد وزن زغال سنگ  (mg/g) محاسبه می شود. .

  + شاخص ید متناسب با سطح فعال شدن و کیفیت زغال است. اگر عدد ید بیشتر باشد یعنی کیفیت کربن فعال خوب است. معمولاً سطح استاندارد ید بین 500 تا 1200 میلی گرم در گرم کاهش می یابد.

 

- سختی زغال سنگ

  + سختی زغال سنگ نشان دهنده توانایی مقاومت در برابر سایش و انحلال زغال سنگ در حین استفاده است. این یک پارامتر بسیار مهم است زیرا در فرآیند استفاده زغال سنگ تحت تأثیرات زیادی قرار می گیرد از جمله: شسته شدن جریان، تأثیر فشار، نیروی فیزیکی در حین حمل و نقل و ...

  + اگر سختی زغال سنگ پایدارتر باشد، راندمان و بازده اقتصادی بالاتر خواهد بود. به طور معمول، سختی زغال سنگ عمدتاً به مواد تولید و فرآیند تولید بستگی دارد.

 

- توزیع اندازه ذرات

اندازه ذرات عاملی است که مستقیماً بر دسترسی جاذب به سطح زغال سنگ تأثیر می گذارد. هرچه اندازه ذرات کوچکتر باشد، دسترسی و فرآیند آسان تر است

اطلاعات بیشتر درمورد کربن اکتیو( زغال اکتیو، کربن فعال، کربن فعال ) در سایت زیر موجود می باشد:

www.electropumps.ir/activated-carbon/

Water-Man
Water-Man اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه تجهیزات و لوازم تصفیه آب کسب کنید، من رو دنبال کنید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋