waxaka5385

waxaka5385

وبلاگ تخصصی دامپروری - به همه دوست داران صنعت دامپروری و پرورش گوسفند پیشنهاد می‌کنم این مطالب رو مطالعه کنند. afsharsheep.ir

تحقیق درمورد تاریخچه پیدایش گوسفند و بز

معرفی نحوه اهلی کردن گوسفندان

 درباره تاریخچه پیدایش گوسفندان و بزها نظریه‌های مختلفی با استدال‌های گوناگون وجود دارد. در بسیاری از مطالعات باستانی مشخص گردیده که ایرانیان باستان جزو اولین مردمانی بوده‌اند که اقدام به اهلی یا رام کردن حیوانات مانند گوسفند و بز کرده‌اند.

 

‌در واقع باید گفت، گوسفند قبل از هر نوع حیوان دیگری اهلی شده است و آثار مربوط مبـیـن ایــن واقعیت است که ایران مهد اولیه اهلی کردن گوسفند و بز است طبق این شواهد گوسفند ابتدا در منطقه ای از عراق امروزی و بز در سرزمینی که امروزه قسمتی از آن به نام لرستان و خوزستان خوانده می‌شود اهلی و پرورش یافته‌اند. توضیح این که هر دو منطقه فوق در گذشته قسمت‌هایی از ایران باستان بوده‌اند.

خصوصیات ظاهری بسیار مطلوب گوسفندان و بزها در جهت کمک به زندگی مردم، اصلی ترین هدف جهت اهلی کردن این حیوانات محسوب می‌شود. خصوصیاتی مانند توانایی تولید گوشت، شیر و پشم، به عنوان طعمه استفاده کردن جهت شکار حیوانات وحشی یا دشمن و مواردی از این قبیل را می‌توان نام برد.

اگر دوست دارید درباره شیوه‌ی اخته کردن بره و بزغاله بدانید، خوندن این مقاله رو به شما دوستان پیشنهاد می‌کنم.

 

پس از اهلی کردن گوسفند و بز، انسان‌ها توانستند با استفاده از گوشت، شیر و بعدها ساخت انواع محصولات لبنی به یک منبع مغذی و کامل غذا دست پیدا کنند. منبعی که به نوعی باعث یک جا نشینی و ایجاد تمدن در میان قبایل مختلف شد. به شکلی که به دلیل نیاز به نگهداری از گوسفند و گله دار، افراد باید با سکونت و ساخت ساختمان‌هایی به فکر پرورش این حیوانات باشند.

مبدا پیدایش گوسفند و بزهای جهان

 

عقیده بر آن است که منشاء گوسفند از مناطق خشک کوهستانی آسیای مرکزی و جنوب غربی آن است، به طوریکه بقایای این گوسفندان هنوز هم به صورت گونه های وحشی در این مناطق زندگی میکنند گوسفندان وحشی از غرب تا کشورهای مدیترانه و از شرق تا سیبری و کوهپایه های آمریکای شمالی گسترده شده اند نژادهای بز نیز تا اروپا و قسمت هایی از شمال آفریقا گسترش یافته ولی از طرف شرق تا آمریکای شمالی مشاهده نشده اند.

آخرین بررسی‌های کارشناسان دامپروی و باستان شناسان حاکی از آن که تمامی نژادهای گوسفندان به یک گونه وحشی خاص به اسم اوویس آمون که به سی شاخه تبدیل می‌شوند، باز می گردند.  این گونه در سرزمین‌های شمالی می‌زیستد.

در زمان حال چند نژاد وحشی دیگری نیز با نام‌‌های زیر کشف شده‌اند که عبارتند از:

1-شاخ کلفت

2-اوریال

3-موفلون

4- آرگالی

در ادامه با این گونه‌های جانوری بیشتر آشنا خواهید شد.


موفلون

محل زندگی اکثر گله‌های گوسفندان وحشی موفلون در قاره اروپا و آسیا می‌باشد. طبق نتایج مطالعات صورت گرفته مشخص شده است گونه‌های از این نژاد خاص که زیستگاه آنها در کشورهای متعلق به قاره سبز است، نژاد خالص موفلون نیستند.

 

 

waxaka5385
waxaka5385 وبلاگ تخصصی دامپروری - به همه دوست داران صنعت دامپروری و پرورش گوسفند پیشنهاد می‌کنم این مطالب رو مطالعه کنند. afsharsheep.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋