vian company

vian company

آسیب های نخاعی چیست؟

 

آسیب طناب نخاعی (SCI) زمانی اتفاق می‌افتد که به نخاع آسیب می‌رساند ، یک دسته ضخیم از رشته‌های عصبی که به مغز اجازه می‌دهد تا تقریباً در هر جای دیگر بدن با سایر اعصاب ارتباط برقرار کند. این آسیب ها می توانند از جزئی و قابل کنترل تا شدید و دائمی باشند.

طناب نخاعی یکی از دو جزء سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) است . سیستم عصبی شما مانند یک راه سریع السیر چند خطه به سمت و سوی مغز شما، جزء دیگر CNS است. دارای خطوطی برای ترافیک خروج از مغز شما و خطوط دیگر برای ترافیکی که به سمت مغز شما می رود.

نخاع شما به اعصاب نخاعی شما متصل می شود، اعصابی که مانند رمپ های ورودی و خروجی هستند که به اعصاب محیطی متصل می شوند که در هر جای دیگر بدن شما منشعب می شوند. سیگنال‌های عصبی خودروهایی هستند که در این بزرگراه حرکت می‌کنند و از رمپ‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کنند.

ضایعات نخاعی مانند بسته شدن خطوط در این بزرگراه است. اما بر خلاف یک بزرگراه واقعی، نخاع هیچ مسیر انحرافی ندارد. ترافیکی که از خطوط بسته استفاده می کند نمی تواند به جایی که می رود برسد. اگر آسیب به اندازه کافی شدید باشد، بسته شدن ممکن است دائمی باشد. این همان چیزی است که باعث فلج و سایر علائم آسیب شدید SCI می شود.

انواع این حالت

دو روش وجود دارد که متخصصان انواع آسیب‌های نخاعی را سازمان‌دهی می‌کنند: به این ترتیب که آسیب بر نخاع شما تأثیر می‌گذارد و اینکه در کجای نخاع آسیب دیده است. SCI می‌تواند ترافیک سیگنال‌های عصبی را که به هر نقطه‌ای پایین‌تر از آن می‌رود و می‌آید، قطع کند.

بر اساس مکان

  • ستون فقرات گردنی : این بخش در گردن شما قرار دارد. از پایین جمجمه به همان سطح شانه های شما می رسد.
  • ستون فقرات قفسه سینه : این بخش از قسمت بالایی پشت شما تا درست زیر ناف شما امتداد دارد (ناف).
  • ستون فقرات کمری : این بخش در قسمت پایین کمر شما قرار دارد. تا بالای جایی که باسن شما به هم می رسد امتداد می یابد، اما نخاع شما چند اینچ بالاتر از آن ختم می شود.
  • ستون فقرات خاجی : این بخش در پشت شما قرار دارد. این شامل ریشه های عصبی از زیر باسن تا استخوان دنبالچه شما است.

با شدت

  • ناقص : یک SCI ناقص مانند یک بسته است که فقط برخی از خطوط را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی دیگر باز می مانند، بنابراین برخی از توانایی های زیر آسیب دست نخورده باقی می مانند.
  • کامل : یک SCI کامل تمام خطوط را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ ترافیکی عبور نمی کند. معمولاً به معنای از دست دادن دائمی همه توانایی های زیر آسیب، از جمله فلج است.

نخاع شما دارای 31 بخش است (آنها با 31 جفت عصب نخاعی در یک راستا قرار دارند). کارشناسان از ترکیب حروف-اعداد برای تعیین آنها استفاده می کنند. حرف نشان دهنده بخش ستون فقرات و عدد نشان دهنده بخش است. به عنوان مثال، C8 به معنای هشتمین (و پایین ترین) بخش نخاع گردن است.

SCI ها معمولاً شامل چندین فاز هستند. مرحله اول آسیب اولیه است. اما در ساعات و روزهای بعد، یک آسیب ثانویه نیز می تواند ایجاد شود و باعث تورم و آسیب بیشتر به نخاع شما شود.

آسیب های نخاعی چقدر شایع است؟

آسیب های نخاعی غیر معمول است. هر سال بین 250000 تا 500000 در سراسر جهان اتفاق می افتد.

در ایالات متحده، سالانه حدود 18000 مورد جدید تروماتیک SCI وجود دارد. حدود 78 درصد از افراد مبتلا به SCI جدید در بدو تولد مرد هستند. میانگین سنی در زمان آسیب 43 سال است.

vian company
vian company

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋