در مقاله امروز به بررسی تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ خواهیم پرداخت، خودروهایی که توسط بهمن موتور به بازار عرضه میشوند.
گروه بهمن از سال 1398 و پس از اعمال تحریمهای اقتصادی، رویه جدیدی را برای تولید محصولات برگزید. این شرکت در دوره جدید فعالیت، محصولاتی از برندهای مختلف را با نام و نشان خود به بازار ایران عرضه میکند که ازجمله آنها میتوان به خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت اشاره کرد. در مقاله امروز از دیجیاتو به بررسی تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ خواهیم پرداخت؛ خودروهایی که توسط بهمن موتور به بازار عرضه میشوند و مورد توجه مشتریان مختلف قرار گرفتهاند.
تفاوت خودرو دیگنیتی پرایم و پرستیژ در نمای خارجی آنقدر محدود است که با بررسی ظاهر خارجی آنها نمیتوان متوجه این تفاوتها شد. عدم تفاوت دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ در نمای ظاهری باعث میشود تا مشتریان قادر به شناسایی این دو تیپ از یکدیگر نباشند. در سوی دیگر سری خودروهای فیدلیتی بهمن موتور ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به یکدیگر دارند. بنابراین مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ بیشتر بر بخش فنی و امکانات تمرکز دارد، چرا یافتن تفاوت ظاهری میان این دو خودرو دشوار است.
خودرویی که با نام دیگنیتی به بازار ایران عرضه میشود، درواقع یک کراساوور از برند دانگفنگ است که با نام دانگفنگ ix5 شناخته میشود. این خودرو در کشورهای مختلف با برندهای گوناگون عرضه شده است اما در ایران آن را با نام دیگنیتی میشناسیم. همانگونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در بخش طراحی ظاهری بسیار محدود است و تفاوتها را باید در بخش پیشرانه و ظاهر خودرو جستجو کرد.
تولید دیگنیتی در بهمن موتور از سال 1399 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. از سال 1401، تیپ پرستیژ دیگنیتی نیز به جمع تولیدات بهمن موتور اضافه شد. تفاوت خودرو دیگنیتی پرایم و پرستیژ شامل چند مورد است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
دیگنیتی پرایم همانند بسیاری دیگر از کراساوورهای چینی، به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز است که قدرت و گشتاور معقولی را در اختیار راننده قرار میدهد. بااینحال استفاده از گیربکس CVT با ذات اسپرت دیگنیتی پرایم هماهنگی چندانی نداشت، ازاینرو در نسخه جدیدتر یعنی پرستیژ، مجموعه موتور و گیربکس بهطور کامل تغییر کردهاند.
دیگنیتی پرستیژ اکنون از پیشرانه دولیتری توربوشارژر بههمراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره میبرد که نسبت به مشخصات فنی نسخه پرایم، عملکرد بسیار بهتری دارند. در جدول زیر میتوانید مقایسه بخش فنی را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید:
خودرو | دیگنیتی پرستیژ | دیگنیتی پرایم |
موتور | 2 لیتری توربوشارژر | 1.5 لیتری توربوشارژر |
حداکثر قدرت | 228 اسببخار | 148 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 355 نیوتنمتر | 220 نیوتنمتر |
گیربکس | 6 دنده اتوماتیک | اتوماتیک CVT |
شتاب 0 تا 100 | 10.5 ثانیه | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت | 160 کیلومتر برساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 8.3 لیتر در صد کیلومتر | 7.3 لیتر در صد کیلومتر |
در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که تفاوتهای ظاهری دیگنیتی پرایم و پرستیژ محدود هستند اما بازهم ظاهر این دو خودرو تفاوتهایی دارد. سپر دیگنیتی پرستیژ نسبت به مدل پرایم کاملاً تغییر کرده است که برخلاف تصور ما، باعث حذف دو آپشن سنسور پارک و مهشکن جلو از این خودرو شده است.
تغییر ظاهری دیگر را باید در بخش عقب خودرو جستجو کرد؛ جایی که خروجیهای اگزوز دوگانه مستطیل شکل نسخه پرایم، در نسخه پرستیژ با چهار خروجی گرد جایگزین شدهاند. استفاده از چهار خروجی اگزوز در قالب دو اگزوز گردشکل، جلوه اسپرتتری به دیگنیتی پرستیژ بخشیده است. درنهایت نسخه پرستیژ از رینگهای بزرگتر 20 اینچی بهره میبرد، درحالیکه نسخه پرایم بر رینگهای 18 اینچی کوچکتر سوار است.
مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ در بخش امکانات و تجهیزات، چالشبرانگیز خواهد بود. برخلاف انتظار مشتریان، برخی از امکانات نسخه پرایم در تیپ جدیدتر یعنی پرستیژ حذف شدهاند. در قسمت قبل به این موضوع اشاره کرده بودیم. بهدلیل تعویض سپر جلو، سنسورهای پارک جلو از خودرو حذف شدهاند. درنتیجه حذف سنسورهای جلو، سیستم دستیار پارک نیز از دیگنیتی پرستیژ حذف شده است. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، دیگنیتی پرستیژ فاقد مهشکنهای جلو است که یک آپشن کاربردی در کشورمان به حساب میآید.
در سوی مقابل برخی امکانات دیگنیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم افزایش داشتهاند. شارژر بیسیم، کلاستر دیجیتالی صفحه کیلومتر، نورپردازی داخلی با هفت رنگ، صندلی برقی 10 حالته راننده، سیستم صوتی پایونیر با 8 بلندگو و آمپلیفایر 150 واتی از آپشنهای جدید نسخه پرستیژ در مقایسه با نسخه پرایم هستند.
در بخش نهایی از مطلب تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ، باید به این موضوع بپردازیم که آیا نسخه جدیدتر و گرانتر پرستیژ ارزش صرف هزینه بیشتر را دارد یا آنکه بهتر است همان نسخه پرایم را خریداری کنیم؟ بدیهی است که افزایش چشمگیر قدرت پیشرانه و شتاب آن باعث جذابیت دیگنیتی پرستیژ در مقایسه با نسخه پرایم شده است. بااینحال حذف چند آپشن کاربردی و همچنین مصرف سوخت بیشتر در کنار قیمت بالاتر، ارزش خرید دیگنیتی پرستیژ را مورد تردید قرار داده است.
اختلاف قیمت دیگنیتی پرستیژ و دیگنیتی پرایم در کارخانه حدود 200 میلیون تومان است. بنابراین اگر قصد خرید این خودروها از بهمن موتور را دارید، اندکی وجه بیشتر بپردازید و نسخه جدیدتر و قویتر پرستیژ را خریداری کنید. بااینحال اختلاف قیمت نسخههای پرایم و پرستیژ از دیگنیتی در بازار آزاد بسیار بیشتر است و به حدود نیم میلیارد تومان میرسد. در چنین شرایطی خرید دیگنیتی پرایم ارزش بالاتری دارد. با خرید نسخه پرایم حدود 80 درصد از عملکرد پرستیژ را با بهایی کمتر به دست میآورید و علاوهبرآن به سنسور پارک جلو، دستیار پارک و مهشکنهای جلو نیز دسترسی خواهید داشت.
خیر، دیگنیتی پرستیژ و دیگنیتی پرایم دو تیپ متفاوت از یک خودرو هستند. نسخه اصلی این خودرو با نام دانگ فنگ ix5 شناخته میشود.
بزرگترین مزیت دیگنیتی پرستیژ نسبت به دیگنیتی پرایم، پیشرانه بزرگتر و قویتر این خودرو به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک آن است.
داشتن سه آپشن ایمنی شامل مهشکنهای جلو، سنسور پارک جلو و دستیار پارک، بزرگترین مزیت دیگنیتی پرایم نسبت به دیگنیتی پرستیژ به حساب میآید.
پاسخ ها