vian company

vian company

عمل جراحی دیسک کمر چیست؟

 

دیسک بین استخوان‌های ستون فقرات قرار داشته به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند. یکی از بیماری های ستون فقرات فتق دیسک کمر است. فتق دیسک وضعیتی است که دیسک از کپسول خود بیرون زده و به نخاع فشار وارد می‌کند. در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است این مشکل رخ دهد. در بیشتر مواقع مهره‌های پایین کمر دچار مشکل می‌شوند. اما گاهی ممکن است فتق دیسک در نزدیکی گردن هم ظاهر شود.

دیسک کمر همیشه باعث درد نمی‌شود. اگر به عصب کمر فشار وارد شود، درد در ناحیه کمر و پاها به وجود می‌آید. در این شرایط ابتدا پزشک روش‌های بدون جراحی را توصیه می‌کند. درصورتی‌که این روش‌ها کارساز نباشند، تنها راه باقی‌مانده جراحی دیسک کمر است.

 

چه موقع عمل دیسک کمر ضروری است؟

معمولا مشکلات دیسک کمر با روش‌های بدون جراحی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر دیسک کمر مزمن باشد و درد آن با این روش‌ها تسکین پیدا نکند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. معمولا عمل دیسک کمر برای موارد زیر توصیه می‌شود.

  • درد شدید بوده و شخص در انجام کارهای روزمره و راه‌رفتن مشکل دارد.
  • علائم عصبی پیش‌رونده بوده و باعث بی‌حسی یا ضعف در پا می‌شود.
  • عملکرد روده و مثانه با مشکل مواجه شده است.
  • داروها و انواع روش فیزیوتراپی کارساز نبوده است.

به نقل از spine-health در رابطه با ضرورت جراحی دیسک کمر:

معمولا حدود ۶ هفته باید از درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر استفاده شود. اما در برخی موارد، قبل از اینکه بیمار شش هفته مراقبت‌های غیر جراحی را کامل کند، به جراحی نیاز است.

 
اگر بعد از درمان‌های بدون جراحی دیسک درد کمر از بین نرفته است، احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت.

انواع جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر انواع مختلفی داشته و هرکدام برای نوعی از مشکلات دیسک مناسب است. پزشک باتوجه‌به سن، محل فتق دیسک و شرایط کلی شخص یکی از روش‌های عمل دیسک کمر را انتخاب می‌کند. در ادامه هر یک از این تکنیک‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱. جراحی لامینوتومی دیسک کمر

در جراحی لامینوتومی سوراخی در قوس مهره (لامینا) ایجاد می‌شود. جراح با ایجاد این سوراخ فشار را روی ریشه عصبی کمتر می‌کند. برای انجام این جراحی ممکن است برش کوچکی ایجاد شود یا با میکروسکوپ عمل انجام شود. در برخی مواقع لازم است جراح لامینا را جدا کند. در این حالت به آن جراحی لامینکتومی می‌گویند.

۲. جراحی دیسککتومی

رایج‌ترین روش جراحی دیسک کمر تکنیک دیسککتومی است. زمانی که دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد می‌کند، این جراحی انجام شده و بخشی از دیسک برداشته می‌شود. گاهی ممکن است جراح تشخیص دهد که کل دیسک برداشته شود.

برای انجام این تکنیک برش کوچکی در کمر یا گردن ایجاد می‌شود. در روش جدید جراحی دیسک کمر، برش بسیار کوچکی ایجاد شده و ابزار جراحی از طریق این برش ریز به ستون فقرات می‌رسند. این روش کم تهاجمی‌تر بوده و به آن میکرو دیسککتومی می‌گویند.

vian company
vian company

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋