در این مطلب به مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ هاچ بک دندهای خواهیم پرداخت، اگر این روزها درگیر خرید خودرو هستید یا این مطلب میتواند برایتان جذاب باشد، با ما همراه باشید.
اسب بخار: در این مطلب به مقایسه دنا پلاس و ۲۰۷ هاچ بک دندهای خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
این روزها اگر شخصی قصد خرید یک سدان با طراحی به نسبت زیبا و بهروز و خوش فروش را داشته باشد، یکی از گزینه های پیش رو و قابل تأمل قطعاً دنا پلاس است و در سوی دیگر، اگر به یک هاچ بک جوانپسند به همراه طراحی تا حدودی جذاب علاقه نشان دهد، می تواند به سراغ پژو ۲۰۷ دندهای برود.
دنا پلاس را میتوان یکی از سدانهای بسیار محبوب با برند ملی دانست که پس از مدتها خواب عمیق خودروسازان داخلی، این محصول توانست تا حد زیادی بازار سدان های دستی و حتا اتوماتیک را از دست چینی هایی همچون جک J۵ J۴، فاو بسترن و آریزو ۵ درآورد و در مقابل آنها عرض اندام کند.
در طرف مقابل، پژو ۲۰۷i را داریم (ما هم مثل شما به صورت کامل درجریان هستیم که این خودرو همان ۲۰۶ پلاس است). هاچ بک جوانپسندی که به واسطه طراحی زیبا از سال ۹۵ (پس از غیبت چهار ساله) و فیس لیفت جزئی در بخش چراغ های جلو و عقب و تریم داخلی، از جمله پرفروشترین خودروها بوده است.
در ارتباط با طراحی دنا پلاس، به نوعی با یک خودروی چندوجهی طرف هستیم؛ در نمای جلو، چهره یک خودروی خشن و جذاب را می بینیم که ما را به یاد لنسر می اندازد و نکته قابل تأمل فاصله میان کاپوت و جلوپنجره است که همچنان برطرف نشده و صرفاً یک درزگیر پلاستیکی به این بخش افزوده شده است. در نمای کناری و عقب دنا پلاس هم با یک مرسدس C کلاس وطنی مواجه می شویم و فقط میتوان گفت «گل شبدر چه کم از لالهی قرمز دارد!»، البته که اینها نمک ماجراست و جدی نگیرید.
در طرف مقابل، پژو ۲۰۷ با ظاهری هماهنگ و جذاب (در بازار انحصاری ایران) حضور دارد. هاچبک تخم مرغی که از زبان طراحی قبلی پژو بهره میگیرد و از معدود هاچبکهای جوانپسند بازار است. باید گفت طراحی، هماهنگی و اصول رعایت شده در طراحی هر دو خودرو سبب شده است از گزینههای پررنگ و پرفروش بازار تلقی شوند.
مقایسه کابیندنا پلاسو۲۰۷i
کابین دنا پلاس با نمونه معمولی تفاوتی ندارد و شاهد همان طرح چوبها، همان غربیلک و… هستیم. صندلی های جلوی دنا پلاس برقی هستند و این یکی از بزرگ ترین مزیت های این خودرو نسبت به رقبایش است. البته اسکلت صندلی ها فرم مناسبی ندارد و در برخی بخش ها، مانند نشیمنگاه صندلی عقب یا بخش پشتی صندلی های جلو، سبب آزار سرنشینان میشود.
در پژو ۲۰۷ تا حدی شاهد همان داشبورد برآمده، خوشدست و با ارگونومی مناسب ۲۰۶ هستیم که پوسته بالایی آن تغییر کرده، مانیتور به آن افزوده شده است و نسبت به ۲۰۶ زیباتر نیز به نظر میرسد. غربیلک فرمان به کارگرفته شده برای ۲۰۷های مدل ۹۵ به بعد هم سبک طراحی زیبایی دارد و در بهروزتر نشان دادن کابین نسبت به سایر رقبای داخلی، کمک شایانی کرده است.
ارگونومی مناسب داشبورد و فضای خوب در ردیف جلو به همراه امکانات قابل قبول از مزیت های ۲۰۷ است و از طرفی، فضای بسیار کم و غیر کاربردی ۲۰۷ در ردیف دوم و صندوق بار از نقاط منفی این خودرو هستند.
مقایسه امکانات رفاهی و ایمنیدنا پلاسو۲۰۷i
از امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس میتوان به سانروف و ۴ کیسه هوا و کروز کنترل (در برخی کد کلاس ها)، کامپیوتر سفری، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز EBD، آینه های کناری تاشو برقی، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی صندلی جلو، سیستم مالتی مدیا، دوربین عقب و… اشاره کرد.
اما در خصوص امکانات ۲۰۷ دنده ای باید به مواردی همچون ۲ کیسه هوا، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز EBD، آینه های کناری برقی، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، سیستم مالتی مدیا، کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، فرمان برقی و سقف شیشه ای (برخی کد کلاس ها) و… اشاره نمود.
مقایسه مشخصات فنیدنا پلاسو۲۰۷i
دنا پلاس دنده ای تنفس طبیعی به پیشرانه EF7 با حجم دقیق ۱۶۴۵ سی سی مجهز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر و انتقال قدرت در آن برعهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس با پیشرانه مذکور عدد ۷.۴۳ لیتر در صد کیلومتر و ظرفیت باک آن ۶۰ لیتر است.
پژو ۲۰۷ دنده ای به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با نام TU5 با حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر مجهز است. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۷ با پیشرانه مذکور عدد ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر و ظرفیت باک آن ۵۰ لیتر است.
قیمت
هم اکنون، پژو ۲۰۷ دنده ای صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ در بازار قیمتی در حدود ۳۶۵ میلیون تومان دارد و این عدد برای دنا پلاس صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۰ در حدود ۳۸۵ میلیون تومان است.
توضیح: این ارقام مربوط به نیمه اسفند 1401 است.
نقاط مثبت دنا پلاس
امکانات مناسب، فضای داخلی به نسبت بزرگ، بازار فروش بسیار خوب، فضای بار بزرگ، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش.
نقاط منفی دنا پلاس
ضعف های مونتاژی، افت کیفیت متریال داخلی، برخی ایرادات برقی.
نقاط مثبت ۲۰۷ دنده ای
امکانات مناسب، توان مناسب پیشرانه، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، بازار فروش بسیار خوب، طراحی زیبا و جوان پسند.
نقاط منفی ۲۰۷ دنده ای
فضای داخلی بسیار کوچک، فضای بار کم.
پاسخ ها