دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

فیروزجا، بابی فیشر جدید دنیای شطرنج (عکس)

فیروزجا، بابی فیشر جدید دنیای شطرنج (عکس)

پرواز در سن 18 سالگی؛ فیروزجا، بابی فیشر جدید دنیای شطرنج (عکس)؛ عملکرد درخشان علیرضا فیروزجا مورد ستایش رسانه های تخصصی شطرنج در سراسر دنیا قرار گرفته است.

به گزارش ورزش، علیرضا فیروزجا در رده ‌بندی جهانی تبدیل به نفر دوم شده و تنها مگنوس کارلسن جایگاه بالاتری از او دارد. این دو نفر تنها کسانی هستند که به امتیازی بالاتر از 2800 در رده ‌بندی جهانی دست یافته اند و موفقیت علیرضا فیروزجا در سن 18 سالگی جهان شطرنج را شگفت زده کرده است. حالا نشریه مشهور "بریتیش چِس" در آخرین شماره خود در ماه دسامبر به تمجید از عملکرد علیرضا فیروزجا پرداخته و او را با بابی فیشر، ستاره شطرنج دهه 70 آمریکا مقایسه کرده است؛

در این مطلب آمده است: "به نظر می رسد این جوان 18 ساله به دوران اوج خود رسیده است. پس از سپری کردن تورنمنتی موفق در نروژ و زمانیکه علیرضا فیروزجا پس از کسب چهار پیروزی متوالی در رتبه دوم قرار گرفت، سرانجام او در یک رویداد بزرگ و مهم به موفقیت دست یافت.

فیروزجا، بابی فیشر جدید دنیای شطرنج (عکس)

اما جالب اینجاست که علیرضا فیروزجا نه در یک تورنمنت عادی، بلکه در رقابت های دشوار سوئیس به این عنوان رسید. این واقعیت که فیروزجا با وجود دشواری این رقابت های به پیروزی دست یافت، نشان دهنده قدرت و توانایی او در شطرنج است.

پیروزی در ریگا به این معنی است که او موفق به کسب سهمیه مسابقات سال آینده شد. پس علیرضا فیروزجا تبدیل به سومین بازیکن جوانی شد که در این رویداد بازی می کند؛ پیش از او بوریس اسپاسکی که در سال 1956 در سن 19 سالگی در تیم آمستردام و بابی فیشر در تیم بلگراد/زاگرب/بلگراد در سال 1959 و در سن 16 سالگی موفق به دستیابی به چنین موفقیت بزرگی شده بودند. 

در واقع پیروزی فیروزجا در گرند سوئیس من را به یاد پیروزی بابی فیشر در رقابت های استکهلم در سال 1962 می اندازد؛ این دو شطرنج باز نیز با اعتماد به نفس موفق به کسب جواز صعود شده و بلافاصله در رویداد اصلی نیز به یکی از نامزدهای کسب رتبه شماره یک تبدیل شدند.

اما در اینجا این سوال مطرح می شود؛ آیا فیروزجا بهتر از فیشر در مسابقات کوراسائو در سال 1962 عمل خواهد کرد؟ آیا او تحت فشار این نگاه عمومی و تبدیل شدن به یکی از مدعیان، شکست خواهد خورد؟ گرچه او در گذشته نشانه هایی از اعصاب فولادین خود را نشان داده، اما پاسخ به این سوال خیلی دشوار است، زیرا ما نمی توانیم از همین حالا در مورد قدرت روان شناختی او قضاوت کنیم. 

او در ریگا کارش را با سه پیروزی خوب شروع کرده و از همان ابتدا پیش افتاد. معمولا اولین پیروزی بیانگر آمادگی یک شطرنج باز بوده و نشان دادن تکنیک بالا در اوایل یک رویداد موید آن است که بازیکن در وضعیت خوبی قرار دارد."

فیروزجا، بابی فیشر جدید دنیای شطرنج (عکس)

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋