اولینها همیشه هیجانانگیزند؛ مثل اولین روز شغل جدید، اولین دیدار با بهترین دوست یا رانندگی برای اولین بار. اولینها ناشناختهاند و حس تازگی دارند. در اولین روز شغل جدید احتمالا هیجانزدهاید و میخواهید بهترین باشید؛ در هر دقیقه به هزار چیز فکر میکنید، اتفاقاتی را که ممکن است رخ دهند تصور میکنید و بابت ملاقات با همکاران جدید اضطراب دارید. در این مقاله، ۱۲ توصیه برای شروع خوب کار جدید ارائه میدهیم. با رعایت این نکات میتوانید احساسات و هیجانهایتان را مهار کنید و مثل حرفهایها مشغول به کار شوید.
این روزها همه شرکتها اطلاعاتی درباره فعالیتها و برنامههایشان در وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود منتشر میکنند. اگر قبل از اولین روز شغل جدید سایت و شبکههای اجتماعی شرکت را بررسی کنید، تا حدودی با محیط کارتان آشنا میشوید و دیگر نیازی نیست همهچیز را از همکارانتان بپرسید.
بعض از شرکتها نام و تصویر اعضای سازمان و بخشی از چارت سازمانی را در سایت یا شبکههای اجتماعی منتشر میکنند. با بررسی این بخش میتوانید اعضای تیمهای مختلف شرکت را بشناسید و بررسی کنید که با چه افرادی همکار خواهید بود؛ نام و چهره همکارانتان را به خاطر بسپارید تا وقتی در اولین روز کاری آنها را دیدید، راحتتر ارتباط برقرار کنید.
بدیهی است که هنگام ورود به سازمان جدید، با افراد جدیدی آشنا میشوید و همه آنها میخواهند بدانند شما چه کسی هستید. معرفی اولیه شما فرصتی برای شروع رابطه دوستانه با همکارانتان است، بنابراین پیش از حضور در محیط جدید، برای معرفی خودتان در چند جمله کوتاه تمرین کنید و تصمیم بگیرید که چه رفتاری خواهید داشت. مثلا بعد از معرفی، با همکاران جدید دست میدهید یا نه؟
در معرفی خود به همکاران جدید، به این موارد اشاره کنید:
در اولین روز شغل جدید، همکاران با کنجکاوی بیشتری به شما توجه میکنند؛ به همین دلیل ظاهرتان بیشتر از هر روز دیگری اهمیت دارد. لباسی که انتخاب میکنید، باید متناسب با جایگاه شغلی جدید شما باشد؛ مثلا اگر قرار است مدیر باشید، باید لباس رسمی بپوشید، اما اگر بهعنوان کارآموز وارد تیم میشوید، لباسهای نیمهرسمی و روزمره کفایت میکند.
چند نکته مهم برای انتخاب لباس در اولین روز کاری عبارتاند از:
اگر نمیدانید باید چه لباسی را انتخاب کنید، روز مصاحبه کاری را به یاد آورید. افرادی که در آن روز ملاقات کردید، چه لباسهایی بر تن داشتند؟ آیا لباسی که خودتان پوشیده بودید، مناسب بود یا باعث شد معذب شوید؟ با پاسخ به این دو سؤال متوجه میشوید چه استایلی برای روز اول کارتان مناسبتر است.
به موقع رسیدن همیشه اهمیت دارد، اما اهمیت آن در اولین روز شغل جدید چند برابر است. از روزهای قبل بهترین مسیر رسیدن به محل کارتان را مشخص کنید و بسنجید که برای آمادهشدن و طیکردن مسافت خانه تا محل کار چقدر زمان نیاز دارید.
بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه زودتر از زمان مقرر به محل کارتان برسید تا نشان دهید خوشقول و منظمید. وقتی بهموقع نمیرسید، دیگران تصور میکنند بدقولید؛ همچنین وقتی برای رسیدن عجله میکنید، احتمالا با سر و وضعی آشفته، چهرهای برافروخته و نفسنفسزنان به محل کار میرسید. این ظاهر برای شروع کار جدید مطلوب نیست!
در شرکتهای کوچک احتمالا بهراحتی میتوانید با همه همکاران آشنا شوید، اما در شرکتهای بزرگ نیازی نیست با همه آشنا باشید و شناخت تیم همکارانتان کافی است. اگر هنگام ورود به بیشتر از ۵ یا ۶ نفر معرفی شدید، فقط یک بار به همگی سلام کنید، اما اگر تعداد افرادی که به آنها معرفی شدید محدود بود، میتوانید به تکتک آنها سلام کنید و دست بدهید.
نکاتی که هنگام برقراری ارتباط اولیه باید به آنها توجه کنید، عبارتاند از:
بعد از آشنایی با همکاران، احتمالا میز کارتان به شما نشان داده میشود. وسایلتان را روی میز بچینید، محیط را بررسی کنید و اگر سؤالی درباره قوانین و فرایندهای شرکت دارید، از همکاران خود بپرسید. مثلا در اولین روز کاری احتمالا باید درباره محل غذاخوری یا ساعت ناهار از همکاران خود سؤال کنید.
مدتی طول میکشد تا با شرایط محیط کار جدید و وظایفتان آشنا شوید، اما این بدان معنا نیست که از همان روز اول دست روی دست بگذارید و منتظر بمانید تا دیگران به شما بگویند چه کاری باید انجام دهید. شما میدانید در سازمان چه جایگاهی دارید و در کل باید چه وظایفی را انجام دهید، پس از همان ابتدا مشغول به کار شوید و خودکار باشید. به همکارانتان کمک کنید و اگر در انجام وظایفتان سؤالی دارید، از آنها بپرسید.
در اولین روزهای شغل جدید باید سراپا چشم و گوش باشید و به جزئیات توجه کنید. مثلا بررسی کنید همکارانتان چه زمانی ناهار میخورند یا کدام افراد با هم صمیمیترند. همچنین بررسی کنید هرکسی در تیم چه وظیفهای را بر عهده دارد و کارهایی مثل تمیزکردن آشپزخانه یا میزها را چه کسی انجام میدهد. به مکالماتشان گوش دهید و بررسی کنید که درباره مافوق یا دیگر همکاران چطور صحبت میکنند. با توجهکردن به این موارد متوجه میشوید چطور باید برخورد کنید و چه خط قرمزهایی باید برای خود در نظر بگیرید. با توجه به این موارد، برقراری ارتباط با همکاران تازه برایتان سادهتر میشود.
هیچوقت نیازی نیست برای تحتتأثیر قراردادن دیگران خودتان را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که کارفرما شما را استخدام کرده است و تصور میکند برای جایگاه مدنظر مناسبید. پس خودتان باشید و به هیچچیز تظاهر نکنید. تظاهرکردن شما را مضطرب میکند و طبیعی رفتارکردن به شما آرامش و اعتمادبهنفس میدهد.
بخش مهمی از برقراری ارتباط در اولین روز شغل جدید، به زبان بدن شما برمیگردد. با زبان بدنتان به دیگران نشان دهید در دسترس هستید و از صحبتکردن و برقراری ارتباط با آنها استقبال میکنید. همچنین وقتی کسی با شما صحبت میکند، با زبان بدن میتوانید اشتیاقتان به شنیدن صحبتهایش را نشان دهید.
با این تکنیکها با زبان بدن به دیگران نشان میدهید که پذیرای ارتباط با آنها هستید:
بعد از پایان اولین روز کاری احتمالا مافوق شما یا همکارانتان نظرتان را میپرسند. بازخورد مثبت بدهید و از آنها بابت اینکه در طول روز به سؤالاتتان جواب دادهاند و به شما کمک کردهاند، تشکر کنید. درباره مواردی که دوست داشتید صحبت کنید و بگویید که انتظار دارید در روزهای آینده چه تجربههای جذابی داشته باشید. در روز اول از انتقاد بپرهیزید و حتی اگر ضعفی دیدید، آن را ابراز نکنید. پیش از خروج از محل کار نیز با مافوق و همکاران نزدیک خود خداحافظی کنید.
در این مقاله، ۱۲ توصیه ساده ارائه دادیم که توجه به آنها به شما کمک میکند اولین روز شغل جدیدتان را به بهترین شکل سپری کنید. به یاد داشته باشید که قرار نیست معجزهای رخ دهد یا اتفاق خارقالعادهای بیفتد؛ فقط قرار است با افراد جدیدی آشنا شوید و در محیطی جدید کار کنی. پس آرامش داشته باشید و زندگی کاری جدیدتان را بپذیرید. اگر بیش از اندازه مضطربید، از تکنیکهای مدیریت استرس و تنفس عمیق استفاده کنید.
اگر تجربهای درباره روز اول کاری خود دارید یا میتوانید نکات دیگری به محتوای مقاله اضافه کنید، در بخش دیدگاهها برای ما و سایر همراهان چطور بنویسید.
پاسخ ها