tierpunchino

tierpunchino

بررسی بخار اشباع در چرخه تبرید

چرخه تبرید یکی از مسائل بسیار مهم در سیستم تهویه مطبوع است و شاید به گوش شما خورده باشد که مفهوم سوپرهیت چیست؟ و قرار است در این مقاله با هم به بررسی تعریف سوپرهیت بپردازیم پس اگر علاقه دارید تا معنای آن را متوجه شوید حتما با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

گرمای نهان چیست؟

فرض کنید آب معمولی در دمای 100 درجه به جوش میاید ولی نکته اینجاست آیا در همین دما تبدیل به بخار میشود؟

پاسخ واضح است، نه!!!

چرا چون که این دما، دمای جوش است و برای اینکه آب به بخار تبدیل شود نیاز دارد تا گرمای بیشتری به آن بدهیم تا به بخار تبدیل شود این مقدار گرما را گرمای نهان میگویند.

در اصل یعنی اگر آب در 100 درجه بجوشد ولی در 106 درجه به طور مثال به بخار تبدیل میشود که این 6 درجه سوپرهیت است.

معمولا این مقدار را با یک فرمول محاسبه میکنند.

سوپرهیت برابر است با دمای فعلی منهای دمای جوش هر مایعی، حالا میخواهد آب باشد یا مایع مبرد که در چرخه تبرید قرار دارد. و شما هم حتی میتوانید این مقدار را بدست آورید ولی مطمئنا هیچ فردی نیاز ندارد تا این مقدار را بدست آورد و یک مفهوم مهندسی است و شرکت های تولید کننده بر این اساس آن را محاسبه میکنند.

چرا باید سوپرهیت را بدست آوریم؟

دلیل اینکه سوپرهیت نیاز است به این دلیل است که وقتی که چرخه تبرید به این شکل است که مایع مبرد وارد اواپراتور میشود و گرمای سیال را جذب میکند تا به بخار تبدیل شود و بعد از آن به سمت کمپرسور حرکت کند ولی نکته اینجاست که نباید وقتی وارد کمپرسور میشود به شکل مایع باشد چون اگر این اتفاق بیوفتد بی شک کمپرسور آسیب میبیند.

در اینصورت کل سیستم آسیب میبیند و خراب میشود پس برای اینکه آب وارد کمپرسور نشود باید فرآیند سوپرهیت یا مافوق گرم ایجاد شود که معمولا در قسمت انتهایی کویل ها مبرد با جذب گرمای محیط به این دما میرسد و کاملا به بخار تبدیل میشود.

البته درباره سابکول هم میتوانیم صحبت کنیم ولی ترجیح میدهیم این موضوع را در یک مقاله جداگانه بررسی کنیم.

امیدوارم از مطالعه این بخش لذت برده باشید.

tierpunchino
tierpunchino

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋