behrooz yaghoubi

behrooz yaghoubi

حسابداری هزینه

مراحل ردگیری ، ثبت و تجزیه و تحلیل هزینه های اخنصاص یافته به محصولات یا خدمات یک شرکت را حسابداری هزینه گفته میشود.

میتوان حسابداری هزینه را به این گونه تعریف کرد که نوعی حسابداری مدیریتی است که زنجیره منابع را به مقادیرمالی تبدیل میکند.

علت استفاده مدیران از شرکت حسابداری مالی هزینه این است که بتوانند هزینه های شرکت را کاهش و میزان سود دهی را افزایش دهند.

روش های متفاوتی وجود دارد برای این فرایند به عنوان مثال :

حسابداری ظرفیت – حسابداری هزینه یابی استاندار- هزینه یابی نهایی و… .

 

هزینه ها در واحد های اقتصادی :

1:هزینه های عمومی در حسابداری

2:هزینه های مالی و مالیاتی در حسابداری

3:هزینه های حقوق پرداخت شده در حسابداری

هزینه های عمومی در حسابداری:

هزینه های عمومی در حسابداری ،مخارجی هستند که به صورت ثابت و همیشگی پرداخت شده و مستقیم بر روی کسب و کار و فروش ،تاثیر ندارند و به صورت کلی و دائمی هستند.

هزینه های مالی و مالیاتی در حسابداری:

در حسابداری شامل مواردی مانند،وام های کوتاه مدت و بلند مدت ،جریمه در صورت دیر کرد باز پرداخت وام،کارمزد و سود آن هاو مخارج جانبی که شامل، وام دریافتی ،حق تمبر اسنالد تضمین شده.

هزینه های حقوق پرداخت شده در حسابداری:

هزینه هایی هستند که دارای، اجزای ثابت و متغیر می باشد که نمیتوان این هزینه ها را جزئی از هزینه های ثابت و متغیر قرار دهیم. پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، با توجه به قوانین تأمین اجتماعی و قرار داد هایی که میان کارفرما و کارکنان منعقد میشود.

انواع هزینه در حسابداری :

هزینه ثابت حسابداری : هزینه هایی که با توجه به سطح تولید متغیر و متفاوت نیست .و مواردی مانند اجاره و رهن یک ساختمان می باشد و با نرخ ثابت ماهیانه استهلاک صورت می گیرد . کاهش یا افزایش مقدار تولید باعث تغییر این هزینه ها (هزینه ثابت) نمیشود .

هزینه متغیر در حسابداری : هزینه هایی که مربوط به مقدار تولید سازمان و شرکت است . برای مثال در نزدیک شدن به عید نوروز ، صاحبان کسب و کار خرید بیشتری را انجام می دهندبه همین علت میزان هزینه ای که آن ها در نزدیکی عید نوروز  میکنند بیشتر از بقیه ماه های سال میشود .

هزینه عملیاتی در حسابداری : هزینه های عادی و روزمره یک شرکت یا کسب و کار است ، این هزینه ها با توجه به شرایط میتوانند متغیر یا ثابت باشند .

هزینه مستقیم : این هزینه ها هزینه هایی هستند که مستقیم با تولید محصول سر و کار دارند و با تولید در ارتباط اند .

هزینه های غیر مستقیم : هزینه هایی هستند که به صورت غیر مستقیم با تولید ارتباط دارند .

انواع حسابداری هزینه :

حسابداری هزینه اغلب رویکرد مدیریتی و صنعتی دارد که در ادامه به توضیح کامل تر آن خواهیم پرداخت .

هزینه مبتنی بر عملکرد و فعالیت : این نوع هزینه هزینه سربار را مشخص و جدا میکند و آن را به خرید کالای خاص و خدمات خاصی اختصاص می دهند . حسابداری هزینه بر اساس یک سیستم خاص فعالیت هایش انجام میشود که بر اساس واحد ، وظایف و هزینه خاص مانند ، طراحی محصول و کالا ، پخش کالای نهایی و... می باشد .

هزینه استاندارد  : به جای هزینه واقعی محصول ، هزینه استاندارد را قیمت تمام شده محصول فروخته شده و موجودی که دارد قرار میدهد . هزینه استاندار در واقع بودجه به حساب می آید . اگر هزینه استاندارد معیار قیمت گذاری محصول باشد ، شرکت با این حال باید هزینه واقعی را پرداخت کند . تحلیل و ارزیابی بین هزینه واقعی و هزینه استاندارد را تحلیل واریانس میگویند.

هزینه حاشیه ای چیست ؟

به معنی تحلیل و تجزیه-حجم سود می باشد . که با اضافه کردن یک واحد اضافی به تولید محصول و تأثیرگذاری آن بر روی هزینه محصول است . هزینه یابی حاشیه ای کمک زیادی به مدیریت میکند مانند ، شناسایی سطح هزینه و حجم بر سود عملیاتی . با این نوع تجزیه و تحلیل میتوانیم قیمت فروش برای محصولات  و تأثیر بازاریابی بر سود و فروش را ارزیابی کنیم .

جمع بندی :

مراحل ردگیری ، ثبت و تجزیه و تحلیل هزینه های اخنصاص یافته به محصولات یا خدمات یک شرکت را حسابداری هزینه گفته میشود.هزینه در حسابداری شامل:هزینه ثابت ، هزینه متغیر ،هزینه عملیاتی ، هزینه مستقیم و غیر مستقیم میباشد .

منبع :شرکت حسابداری 

 

behrooz yaghoubi
behrooz yaghoubi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋