کوچینگ اختصاصی فردی و تیمی و تیمسازی ایدهها بر اساس علاقه از بخشهای دیگر این طرح است.
معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی و کمک به افرادی که استعداد کارآفرینی دارند طرح ملی ترویج کارآفرینی را تدوین کرده است. یکی از اهداف این طرح، تخصیص ۱ میلیون تومان اعتبار به ۱۵ هزار دانشجو در دور اول است.
کارگاههای آموزشی بوم کسبوکار و ارائه موثر، دسترسی به منتورهای برجسته، انتقال تجربه کارآفرینان برتر، کوچینگ اختصاصی فردی و تیمی و تیمسازی ایدهها بر اساس علاقه از بخشهای مختلف این رویداد است. همچنین در ادامه رویداد پشتیبانی تخصصی از همه تیمها تا زمان برگزاری رویداد ملی و جذب و حمایت پس از رویداد برای تیم های منتخب توسط مجموعه های حمایتی پیشبینی شده است.
پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است. در این طرح به ازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می شود در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار می گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاههای مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد. در این طرح افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا میکنند.
به گفته «فرهنگ فصیحی»، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که دبیر طرح ملی ترویج کارآفرینی هم است: «در ابتدا ایده اولیه این بود که طرح در قالب پایگاه اطلاعاتی فقط همرسانی شود یعنی دوره هایی برگزار شود و دانشجویان هم با سرانه یک میلیون تومان وارد این طرح شوند که این شیوه اثرگذاری آن را محدود می کرد. اکنون با همان سرانه، ۱۲ دوره آموزش را پوشش می دهیم و رویدادهای شبکهسازی را برگزار میکنیم. دانشجویان هم چنین خدمات منتورینگ، کوچینگ و تستهای شخصیتشناسی را دریافت میکنند و سپس با رقابتی که بین تیمها شکل میگیرد وارد فضای حل مساله میشوند.»
فصیحی افزود: «معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف ماموریت دارد برای توسعه فناوری در کشور اقدام کند و اگر ما در اجرا هم بتوانیم به این مساله کمک کنیم و حول ابزارهایی که نیاز کشور است تیمهای خوبی زیرنظر منتورها و کوچ ها تشکیل شود، تجربه خوبی در اجرا برای افراد ایجاد میشود تا در آینده بتوانند کسبوکار جدی را راهاندازی کنند.»
«چالش سوم در این طرح نماندن صرف در مرحله برگزاری دوره و رویداد ملی است. ما باید بتوانیم خروجی این طرح را به گونه ای منتشر کنیم که پارکهای علم و فناوری به آنها توجه داشته باشند و تیمهای خوبی که شناسایی میشوند رشد پیدا کنند و در قالب کسبوکار واقعی در جامعه عرضه شوند.»
مهمترین هدفی که سلسله رویدادهای باور و طرح ملی کارآفرینی دنبال میکند این است که آگاهی دانشجویان که در حال ورود به حوزه کسب و کار هستند را افزایش دهد. این طرح برای دانشجویان دو سال آخر دوره کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشبینی شده است. فراخوان جذب دانشجویان در سایت طرح ملی ترویج کارآفرینی به نشانی nepp.ir منتشر شده، از نظر استانی اکنون حدود ۷ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردهاند. با برگزاری رویدادها و معرفی بیشتر این طرح ملی انتظار میرود ظرفیت ورود در دوره اول به ۱۵ هزار نفر هم برسد.
دانشجویان با شرکت در این طرح میتوانند با انجام تستهای شخصیت شناسی و روانشناسی کسب و کار از ظرفیتها و استعدادهایشان مطلع شوند و در ادامه نیز از دوره های برگزار شده با برترین اساتید این حوزه استفاده کنند. دانشجویان در قالب برگزاری رویدادهای ترویجی با یکدیگر آشنا میشوند و از فرصت شبکهسازی نیز استفاده میکنند تا گامهای جدی در راهاندازی کسب و کار را محکمتر بردارند.
پاسخ ها