عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۵ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

چندین نتیجه نظرسنجی؛ BNPL میزان خرید را 44 درصد از کاربران افزایش داده است

نتایج نظرسنجی چندین؛ BNPL میزان خرید ۴۴ درصد کاربران را افزایش داده است

۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که از زمان آشنایی با سرویس‌های BNPL، میزان خرید آن‌ها افزایش یافته است.

نظرسنجی «چندین» نشان می‌دهد معرفی سرویس‌های BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن) باعث شده ۴۴ درصد کاربران، نسبت به گذشته، خریدهای بیشتری انجام دهند. ۱۸ درصد هم صرفاً به‌خاطر وجود مشکلات مالی و کمبود نقدینگی از این سرویس‌ها برای خریدهای خود استفاده می‌کنند.

پلتفرم نظرسنجی چندین تحقیقی روی چالش‌های پیش روی اکوسیستم لندتک ایران انجام داده که دیروز (۳۰ مرداد) منتشر شد. این تحقیق با هدف شناسایی دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارها، پذیرندگان و کاربران این حوزه، به مسائل این اکوسیستم نوپا پرداخته است.

یکی از یافته‌های این نظرسنجی تشدید مشکلات ناشی از شرایط تورمی و افزایش هزینه تأمین پول در ایران است. این چالش‌ها بر توانایی کسب‌وکارهای لندتک در اعطای تسهیلات و اعتبار تأثیر مستقیم گذاشته و فعالیت آن‌ها را با دشواری‌های بیشتری مواجه کرده است.

علاوه‌براین، کارشناسان لندتک در ایران درباره رفتار اعتباری کاربران و تأثیرات مثبت و منفی لندتک بر زندگی روزمره مردم نظرات متفاوتی دارند.

اختلاف‌نظر بانک مرکزی و کسب‌وکارهای لندتک

در پاسخ به این سؤال که چرا نهادهای نظارتی با رویکردی محتاطانه به کسب‌وکارهای لندتک نگاه می‌کنند، اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی چندین (۶۸ درصد) بر این باورند که نداشتن آشنایی کافی نهادهای نظارتی با ماهیت و پیچیدگی‌های این کسب‌وکارها اصلی‌ترین دلیل این رویکرد است. ۲ عامل تعدد نهادهای نظارتی و عدم‌شفافیت برخی کسب‌وکارهای لندتک در ارائه آمار و ارقام دقیق نیز با ۱۶ درصد آرا دلایل دیگر دانسته شده‌اند.

دلیل اصلی برخورد بازدارنده رگولاتور با کسب‌وکارهای لندتک

کسب‌وکارهای لندتک و بانک مرکزی بر سر نرخ سود تسهیلات اعطایی لندتک‌ها دچار اختلاف‌نظر جدی شده‌اند. لندتک‌ها معتقدند نرخ سود بالاتری که اعمال می‌کنند، به‌دلیل کارمزد خدمات دیجیتال است و نباید با سود تسهیلات یکی پنداشته شود. اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی دیدگاه متفاوتی دراین‌باره دارد.

در نظرسنجی چندین، ۴۰ درصد کسب‌وکارهای لندتک، انگشت اتهام را به‌سمت نرخ سود مصوب بانک‌ها نشانه رفته‌اند. آن‌ها معتقدند این نرخ با واقعیت بازار همخوانی ندارد و نرخ سود واقعی همان نرخی است که لندتک‌ها اعمال می‌کنند. ۲۱ درصد دیگر شرکت‌کنندگان نیز نبود قوانین شفاف برای فعالیت لندتک‌ها را دلیل اصلی این اختلاف می‌دانند.

عدم اعتماد بانک مرکزی

۱۹ درصد از کسب‌وکارهای لندتک ضعف نظارت بانک مرکزی را عامل اصلی اعتمادنکردن این نهاد به نرخ سود اعلامی لندتک‌ها می‌دانند. به گفته آن‌ها، بانک مرکزی به اندازه کافی بر فعالیت‌ لندتک‌ها نظارت نمی‌کند.

علاوه‌براین، ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عدم‌شفافیت برخی کسب‌وکارهای لندتک در ارائه آمار و ارقام دقیق را عامل ایجاد فضای بی‌اعتمادی می‌دانند. آن‌ها معتقدند برخی لندتک‌ها برای پنهان‌کردن نرخ سود واقعی در ارائه آمار و ارقام اغراق می‌کنند.

درنهایت، ۱۰ درصد دیگر شرکت‌کنندگان هماهنگی‌های غیررسمی برخی بانک‌ها و لندتک‌ها را عامل این اختلاف‌نظر می‌دانند.

تجمیع داده، راه حل رشد و پیشرفت لندتک‌ها

یکی از چالش‌های اصلی پیش روی کسب‌وکارهای لندتک در ایران نبود سیستم اعتبارسنجی جامع و یکپارچه است. این مسئله بر نرخ نکول و در نتیجه موفقیت این کسب‌وکارها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

در نظرسنجی چندین، ۳۱ درصد فعالان حوزه لندتک، ایجاد پایگاه داده مشترک از اطلاعات اعتباری کاربران را راه‌حل اصلی بهبود عملکرد این کسب‌وکارها دانسته‌اند. با ایجاد چنین پایگاهی، لندتک‌ها می‌توانند با استفاده از داده‌های یکدیگر، ارزیابی دقیق‌تری از اعتبار مشتریان داشته باشند.

به رسمیت شناخته شدن حق دریافت کارمزد توسط لندتک‌ها، دغدغه دوم فعالان این حوزه است. ۲۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، عدم‌شفافیت در کارمزد خدمات لندتک‌ها را یکی از موانع اصلی رشد این صنعت می‌دانند.

بهبود عملکرد لندتک

توسعه مدل‌های P2P (همتا به همتا) نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای بهبود عملکرد لندتک‌هاست. ۱۹ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند با استفاده از این مدل، می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرد.

علاوه‌براین، ۱۳ درصد شرکت‌کنندگان اختصاص بخشی از تسهیلات خرد بانک‌ها به لندتک‌ها را پیشنهاد کرده‌اند. به اعتقاد آن‌ها، این امر می‌تواند به رشد سریع‌تر بازار لندتک در ایران کمک کند. همچنین ۸ درصد شرکت‌کنندگان قوانین مشخص برای پذیرش وثیقه‌های دیجیتال مانند رمزارز و سهام را از دیگر راهکارهای بهبود عملکرد این کسب‌وکارها دانسته‌اند.

سرویس‌های لندتک میزان خرید کاربران را افزایش می‌دهد

نتایج نظرسنجی چندین نشان می‌دهد کاربران لندتک سهولت استفاده از این خدمات را مهم‌ترین عامل جذب خود به این پلتفرم‌ها می‌دانند.

طبق این نظرسنجی، ۴۸ درصد کاربران سهولت استفاده از لندتک نسبت به وام‌های بانکی را دلیل اصلی استفاده از آن اعلام کرده‌اند. ۲۳ درصد دیگر نیز راحتی پرداخت‌ها را عامل مهمی در انتخاب لندتک‌ها دانسته‌اند.

علاوه‌براین، ۱۷ درصد کاربران استفاده از لندتک را به‌جای کمک‌هزینه ضروری می‌دانند. همچنین ۸ درصد کاربران اتصال به شبکه گسترده پذیرندگان را دلیل استفاده از این خدمات دانسته‌اند.

دلیل استفاده از خدمات لندتک

جالب است که فقط ۴ درصد کاربران نرخ بهره پایین را عامل اصلی انتخاب خود عنوان کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد اگرچه نرخ بهره پایین می‌تواند مزیتی رقابتی برای لندتک‌ها باشد، عامل تعیین‌کننده‌ای برای انتخاب کاربران نیست.

نتایج نظرسنجی چندین نشان می‌دهد کاربران لندتک عمدتاً از اعتبار خود برای خرید لوازم الکترونیکی استفاده می‌کنند. ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند بیشتر اعتبار دریافتی خود را صرف خرید محصولات الکترونیکی می‌کنند. مد و پوشاک با ۲۴ درصد و کالاهای مصرفی و لوازم خانگی هرکدام با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سرویس BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن) تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان گذاشته است. ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند از زمان آشنایی با این سرویس، میزان خرید آن‌ها افزایش یافته است. ۳۸ درصد نیز معتقدند این سرویس صرفاً پرداخت‌ها را آسان‌تر کرده و بر میزان خرید آن‌ها تأثیری نداشته. بااین‌حال ۱۸ درصد شرکت‌کنندگان نیز به‌دلیل افزایش بدهی‌های ماهانه و کمبود نقدینگی، مجبور به استفاده از سرویس BNPL شده‌اند.

کسب‌وکارهای پذیرنده خدمات لندتک نیز از رشد فروش خود پس از گسترش سرویس BNPL خبر می‌دهند. ۷۰ درصد این کسب‌وکارها اعلام کردند حجم فروش و درآمد آن‌ها به لطف این سرویس افزایش یافته است. ۲۳ درصد دیگر نیز با افزایش فروش موافق‌اند اما معتقدند هزینه‌های جانبی این افزایش فروش مانع افزایش درآمد آن‌ها شده است.

تاثیر لندتک‌ها در میزان خرید

بیشتر کاربران (۸۷ درصد) به پرداخت به‌موقع اقساط خود پایبند هستند. ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز BNPL را بدهی غیررسمی تلقی کرده و اهمیت چندانی برای پرداخت به‌موقع اقساط قایل نیستند. و فقط ۳ درصد کاربران به‌دلیل مشکلات مالی و افزایش بدهی‌های ماهانه، در پرداخت اقساط تأخیر می‌کنند.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋