همراه اول در الکامپ 27 در سالن 35 مستقر شده و تمامی سالن را در اختیار دارد.
شرکت بزرگ همراه اول در بیستوهفتمین دوره الکامپ با شعار «اتصال به آینده هوشمند» حضور دارد و جدیدترین دستاوردهای فنی و سرویسهای دیجیتال خودش را با محوریت فناوری 5G به نمایش گذاشته است.
همراه اول در الکامپ 27 در سالن 35 مستقر شده و تمامی سالن را در اختیار دارد. در مرکز سالن، هسته اصلی همراه اول با بیش از 30 سرویس دیده میشود و در اطراف آن، شرکتهای وابسته به این شرکت قرار گرفتهاند.
همراه اول بیشترین سهم بازار و مشترکان فعال تلفن همراه کشور را در اختیار دارد. این شرکت در قالب بخشهای تخصصی «5G»، «زندگی دیجیتال»، «آینده دیجیتال»، «اینترنت اشیا»، «سرویسهای مخابراتی»، «خدمات کسبوکاری» و «مگاپروژههای سازمانی» حاضر شده است.
سرویسهای توسعهیافته همراه اول در بخشهای مختلف با رویکرد هوشمندسازی و تحول دیجیتال در نمایشگاه حضور دارند. برخی از این سرویسها برای اولین بار معرفی خواهند شد. در ادامه این گزارش از دیجیاتو قصد داریم جذابترین سرویسها و محصولات همراه اول در الکامپ را معرفی کنیم.
یکی از بخشهایی که هنگام ماجراجویی در غرفه بسیار بزرگ همراه به چشم میخورد، بخشی است به نام Metaverse Exprience. سرویسی که در این بخش با آن روبهرو میشویم، مانند تجربه رفتن به ورزشگاه است اما این بار باید با آوارتار شخصیسازیشده خودتان وارد ورزشگاه شوید و تیم موردعلاقهتان را تشویق کنید.
در این راستا، ورزشگاهی مجازی وسط دریا ساخته شده است. کاربران میتوانند با ورود به آن و انتخاب بازی موردنظرشان سپس ساخت شخصیت خودشان در بازی، وارد آن شده و با افراد دیگری که همگی آنلاین در این دنیای مجازی حضور دارند، تعامل کنند. چشماندازهایی نیز برای این سرویس در نظر گرفته شده است؛ برای مثال در آینده به آن پخش زنده 360 درجه هم اضافه خواهد شد تا کاربران تجربه واقعیتری داشته باشند.
سرویس AR یا واقعیت افزوده خدماتی برای تعمیرات تجهیزات مخابراتی است. این تجهیزات همگی بهصورت سهبعدی شبیهسازی شدهاند و افراد با استفاده از عینک میتوانند شمایل درستی از دستگاه را ببینید. در کنار آن سناریویی برای تعمیر آن در فضای سهبعدی به کاربران نمایش داده میشود.
پروژه بعدی، پروژهای براساس واقعیت مجازی یا VR است. در این پروژه، تمامی ساختمانهای همراه اول در فضایی مجازی بهصورت واقعگرایانه شبیهسازی خواهند شد و میتوان در آنها تور مجازی برگذار کرد. علاوهبراین برخی سرویسها در این محیط شبیهسازی خواهند شد، ازجمله اتاق جلسات و مصاحبه مجازی.
در بخش دیگری از غرفه همراه اول، مودمهای 5G این شرکت دیده میشوند. این مودمها برای خدمات سازمانی در نظر گرفته شدهاند و بستههای اقتصادی و اشتراکی سازمانی این مودمها بهزودی در دسترس قرار میگیرند. دلیل ارائه این بستهها کمک به مدیریت بهتر سازمانها در بخش پرداخت خدمات اینترنت است. برای استفاده از بستههای اشتراکی، مشتری میتواند ساختمانهای مختلفی داشته باشد و از مودمهای 5G استفاده کند. مزیت بستههای اشتراکی این است که دیگر نیازی نیست برای هر مودم بسته جداگانه تهیه شود. حجم این بستهها بالاست و به چند ترابایت میرسد. درحالحاضر در غرفه همراه اول سه نوع مودم 5G دیده میشود که قیمتشان بیشتر از 20 میلیون تومان است. هرکدام از این سه مودم باتوجهبه دستهبندیشان و براساس اینکه از چه باند فرکانسی استفاده میکنند، قابلیتهای مختلفی دارند.
مهاجرت از نسل 4 به نسل 5 اینترنت صنعت را تحول خواهد کرد. بهطورکلی، 5G بهدلیل سرعت بالا و تأخیر پایین همچنین پشتیبانی از اتصالات پایدار و گسترده میتواند در حوزههای بیشتری به کار گرفته شود. در این بخش، دوربین 360 درجه هم دیده میشود که تصاویر را ضبط کرده و بهوسیله مودم 5G که به آن متصل است، اطلاعات را در سه پلتفرم مختلف، ازجمله موبایل و عینک VR استریم میکند. از کاربردهای این گجت میتوان به استفاده از آن در حوزه سرگرمی، تولید و آموزش اشاره کرد.
سرویس چتبات همراه اول از بخشهای جذاب غرفه است. این چتبات به سؤال مشتریان و هر سؤالی درباره خدمات همراه اول پاسخ میدهد. این چتبات مانند اپراتور عمل میکند؛ کاربران بهجای تماس و طرح سؤالاتشان از مرکز تماس همراه اول میتوانند بدون اتلاف وقت از این چتبات استفاده کنند. برای استفاده از این چتبات و دسترسی به آن باید با شماره 9990 تماس بگیرید. با شمارهگیری 3 لینک چتبات برای کاربر ارسال خواهد شد.
علاوهبر این چتبات که مخصوص پشتیبانی همراه اول است، همراه اول دو چتبات «با انرژی» و چتبات «قوه قضائیه» را نیز توسعه داده است. در پس این چتباتها، دو LLM فارسی وجود دارد که یکی از این LLMها آهوران نام دارد و بر پایه LLama 3 از شرکت متا توسعه داده شده است. همراه اول مدل زبانی دیگری را هم توسعه داده که یکمیلیارد پارامتری است. این مدل نیز همزمان در این چتبات استفاده میشود.
ابر همراهی سرویس ذخیرهسازی ابری همراه اول است که کاربران میتوانند با خرید بستههای مختلف، دادههایشان را در این فضای ابری بهشکل امنی ذخیره کنند. این اطلاعات تا زمانی که بسته خریداریشده اعتبار دارد، در دسترس کاربران هستند. برای استفاده از این فضای ابری میتوانید وارد وبسایت ابر همراه بشوید و با خرید پلن استفاده از این سرویس را آغاز کنید. برای دسترسی به اطلاعات باید از اپلیکیشن ابر همراهی یا نسخه تحت وب آن استفاده کنید. درحالحاضر، اپلیکیشن اندروید و ویندوز آن هم در دسترس است.
این باکس هولوگرامی یکی از محصولاتی است که در غرفه همراه اول به نمایش گذاشته شده است. ابعاد این محصول توجه زیادی را به خودش جلب میکند. همراه اول سامانهای را با نام دستیار مجازی توسعه داده است که برای پاسخ به سؤالات کاربران و بهینه شدن کار مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین نیاز به نیروی انسانی را در این بخش کاهش میدهد؛ برای مثال میتوانید از این دستیار بپرسید باید چه بسته اینترنتی تهیه کنید؟ یا چه بستهای بهصرفهتر است؟ یا چرا اینترنت شما قطع شده است؟ در ادامه، این دستیار باتوجهبه سؤالی که مطرح کردهاید، بهسرعت پاسخ شما را میدهد.
وظیفه بخش کنسول API ارائه سرویسهای اصلی همراه اول در قالب API به سرویسهای شخص ثالث است. این سرویسها حدود 39 مدل مختلف بوده. همه آنها تست شدهاند و آماده ارائه هستند. این سرویسها در چند دستهبندی در دسترس قرار گرفتهاند؛ ازجمله احراز، استعلام، مالی و مارکتینگی.
سرویس خودروی متصل در واقع ردیابی است که برای اتصال به خودرو استفاده میشود. این ردیاب قابلیتهایش را با نرمافزاری به کاربران نمایش میدهد. این سرویس در دو حوزه B2B و B2C ارائه میشود و در حوزه B2C کاربر عادی نیز میتواند از این سرویس استفاده کند. سختافزار این سرویس بر پایه استفاده از سیمکارت همراه اول است که داخل آن قرار میگیرد. اطلاعات کامپیوتری، موقعیت جغرافیایی و سنسور شتابسنج به زیرساخت ابری مخابره خواهد شد. دادهها آنجا پردازش میشوند و نتیجه روی اپلیکیشن نشان داده خواهد شد. البته اپلیکیشن برای کاربری عمومی است و کاربر سازمانی اطلاعات را روی پلتفرم خاصی میبیند. در اپلیکیشن، قابلیتهایی مثل خاموش و روشنکردن از راه دور، درخواست امداد جادهای هوشمند، پایش عملکرد راننده و موارد کاربردی دیگری، مثل تخفیفهای بیمه دیده میشود.
همراه اول با هدف بسترسازی تحول دیجیتال کشور، در حوزه توسعه پلتفرم بومی اینترنت اشیا سرمایهگذاری و فعالیت گستردهای را آغاز کرده است و درصدد توسعه راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی صنایع مختلف ازجمله لجستیک است. برای تحقق این هدف، شاهد سرویس دیگری به نام ردیاب با سختافزار مخصوص این سرویس در غرفه همراه اول میبینیم.
باتوجهبه اهمیت این حوزه و با هدف هوشمندسازی یکپارچه عملیات لجستیک کالا، شرکت همراه اول طرح پروژه لجستیک هوشمند را از طریق فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و شبکههای نسل جدید مخابراتی بررسی کرده است. هدف نهایی این پروژه هوشمندسازی لجستیک کالا از مبدأ تا مقصد است و کلیه داراییها در بخشهای مختلف زنجیره حمل کالا ازجمله بنادر و گمرکات، حملونقل جادهای و حملونقل درونشهری یکپارچه ردیابی میشوند و شرایط محیطی بار پایش و کنترل خواهد شد.
این سیستم اطلاعات پایه را از سامانههای موقعیتیابی به دست میآورد که در وسیله نقلیه نصب شدهاند. این سیستم بهراحتی میتواند در هر لحظه پراکندگی خودروها و کانتینرها را در سراسر کشور بهصورت آنلاین نشان دهد. با ایجاد زیرساختهای سختافزاری و مراکز داده، این دادهها جمعآوری شده و در کنار دادههای موجود، مانند اسناد حمل، اسناد گمرک و سایر دادهها، کلاندادههایی را به وجود میآورند که ضمن پاسخ به نیازهای عملیاتی، زمینهساز اتخاذ تصمیمات راهبردی در صنعت حملونقل بار و مسافر است.
همراه اول هم مثل اپراتورهای بزرگ دنیا وارد صنعت ویدیوگیم شده است. تابهامروز، همراه اول چهار بازی منتشر کرده است که یکی از این بازیها را خود این شرکت تولید کرده. نام این بازی «هزاردزدان» است و سبک آن استراتژی دارد. در این بازی، دو نفر بهصورت آنلاین با یکدیگر بازی میکنند. این بازی براساس داستان هزارویک شب ساخته شده و طراحی آن نیز بر پایه این داستان ایرانی است. بازی دوم با نام «معدنچی» در سبک آیدل است و کاربر بازی باید با استخراج منابع مراحل بازی را پشت سر بگذارد. بازی سوم «شبیهخوان» نام دارد که سبک کارائوکه دارد و دو نفر باید مقابل هم در مسابقه مداحی شرکت کنند.
آمار دانلود بازی «هزاردزدان» بیش از 150هزار نصب، بازی «شبیهخوان» بیش از 300 هزار نصب و بازی «معدنچی» بیش از 200 هزار نصب دارد.
همراه اول با بیش از 30 سرویس با دست پر در الکامپ 27 ظاهر شده است. در این گزارش، از دیجیاتو به جذابترین این سرویسها پرداختیم. باتوجهبه نیاز شما، کدامیک از این سرویسها کاربردیتر است؟
پاسخ ها