شرکت MCINEXT گروه همراه اول سه مدل زبانی «سیلک»، «آهوران» و «آوا» را با هدف پاسخگویی به نیازهای کاربران همراه اول ارائه کرده است.
«همراه اول» در سومین روز از نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳، از سه مدل زبانی بزرگ (LLM) فارسی رونمایی کرد. این مدلهای زبانی محصول شرکت MCINEXT گروه همراه اول هستند.
«حامد طهمورثی»، مدیر ارشد فناوری MCINEXT، میگوید یکی از بخشهایی که هزینههای عملیاتی بالایی برای همراه اول دارد، خدمات ارتباط با مشتریان همراه اول و گزارشگیری از مشتریان است. همراه اول نیز برای پیشبرد اهداف خود تصمیم گرفته است چتباتی با همکاری این شرکت توسعه بدهد تا کاربران در تعامل با آن، پاسخ پرسشهای خود را دریافت کنند و نیازی به ارتباط با مرکز تماس نداشته باشند.
به گفته طهمورثی، همین حالا مشترکان همراه اول میتوانند با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرند و با انتخاب گزینه ۳، لینک این چتبات را دریافت کنند. MCINEXT خدمات توسعه چتبات را به سازمانهایی مانند آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی نیز ارائه داده است.
این چتباتها برای عملکرد درست نیازمند یک مدل زبانی بزرگ است و همراه اول تصمیم گرفته است با توجه به زیرساختهایی که دارد، LLM خود را ایجاد کند.
طهمورثی در این باره میگوید: «این امر نیز به دو صورت قابل انجام است؛ یا اینکه خودمان LLM را از اول با استفاده از حجم زیاد داده آموزش دهیم یا اینکه به یکی از LLMهای متنبازی که وجود دارد، لایههای جدیدی اضافه کنیم و آن را متناسب با نیاز خودمان سفارشیسازی کنیم. در این صورت، هزینه آن کاهش مییابد. ما همزمان این دو مسیر را رفتهایم و نتیجه آن رونمایی از مدلهای زبانی بزرگ فارسی همراه اول شد.»
این شرکت در حال حاضر مدل زبانی فارسی «سیلک» (Silak) توسعهیافته از پایه با استفاده از دادگان اختصاصی فارسی، مدل زبانی بزرگ فارسی «آهوران» (Ahoran) با یادگیری پیوسته و دادگان جدید و بهروز و مدل زبانی بزرگ فارسی «آوا» (Ava) تنظیمشده برای وظایف خاص و بهرهبرداری بهینه از مدلهای پیشآموزشدیده را با هدف پاسخگویی به نیازهای کاربران همراه اول ارائه کرده است.
پاسخ ها