جنگ خودروهای برقی بین آمریکا و چین اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. چین از مکزیک به عنوان پایگاهی برای صادرات خودرو استفاده میکند.
در مورد جنگ تجاری مداوم بین چین و ایالات متحده مطالب زیادی نوشته شده است و خودروها به دلیل جنگ قدرت بر سر آینده خودروهای برقی، در محور بسیاری از این بحثها قرار میگیرند. جنگ خودروهای برقی بین آمریکا و چین اکنون وارد مرحله جدیدی شده است.
کاخ سفید در حال حاضر تعرفههای گمرکی بر تعدادی از کالاهای چینی، به ویژه خودروهای برقی را افزایش داده است. پس از اجرایی شدن این تعرفهها در ماه اوت، تعرفه واردات آنها از 25 درصد به 100 درصد افزایش خواهد یافت. سایر اقلام مورداستفاده برای تولید خودروهای برقی مانند باتریها و برخی مواد معدنی نیز مشمول این افزایش تعرفهها شدهاند.
این نگرانی وجود دارد که عرضه بیش از حد محصولات چینی با قیمت پایین، ناشی از ظرفیت مازاد، مشاغل و صنایع ایالات متحده را تهدید کند.
در حالی که چین به دنبال اقدامات تجاری تلافیجویانه است، بقیه خودروسازان این کشور مشغول جستجوی راههایی برای نفوذ به بازار ایالات متحده، با تعرفه یا بدون تعرفه هستند. یکی از این روشها سرمایهگذاری در مکزیک است. بیوایدی (BYD) که خود را بزرگترین تامینکننده وسایل نقلیه انرژی نو در جهان معرفی میکند، قبلاً اعلام کرده بود که کارخانهای در مکزیک میسازد. این خودروساز چینی میگوید برنامهای فوری برای صادرات خودرو به ایالات متحده ندارد. البته این اقدام گام مهمی برای این شرکت است، چون جایگاهش را در آمریکای شمالی مستحکم میکند.
لو لانگو، سرپرست بینالمللی شرکت مشاوره Plante Moran، در مصاحبهای توضیح داد: «این یک سرمایهگذاری چندمرحلهای توسط BYD است. این کار به آنها زمان میدهد تا زنجیره تامین خود را توسعه دهند، شروع به بهبود در تولید کنند و محصولات خود را در بازارهای دیگر خارج از مکزیک بفروشند. این همچنین فرصتی به آنها میدهد تا در آینده بتوانند مشتریانی در بازارهای بزرگتر داشته باشند.»
مزایای تجاری ساخت خودرو در مکزیک قبل از صادرات آن به ایالات متحده بسیار زیاد است. توافقنامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا مستلزم ساخت حداقل 75 درصد از قطعات خودرو در آمریکای شمالی برای بهرهمندی از تجارت آزاد است. با این وجود خودروهای دارای قطعات چینی وارداتی به ایالات متحده تنها مشمول ۲.۵ درصد مالیات میشوند. در نتیجه خودروسازان چینی میتوانند اساساً بدون پرداخت مالیات وارد بازار ایالات متحده شوند.
این وقایع وضعیت را برای مکزیک نیز پیچیده کرده است. با تثبیت حضور تولیدکنندگان چینی، ممکن است نبردی برای منابع رخ دهد. شرکتهایی مانند جنرال موتورز، فورد، استلانتیس، تویوتا و هوندا همگی در حال تولید خودرو در این منطقه هستند.
با این حال، اگر ایالات متحده بخواهد به جلوگیری از ورود خودروهای ارزانقیمت چینی به مرزهای خود ادامه دهد، باید با خطر نفوذ خودروهای ساخت مکزیک با منشاء چینی مقابله کند. دولت آمریکا میتواند چین را به دلیل دور زدن محدودیتهای تجاری از طریق مکزیک، مشابه تحقیقات تعرفه پنلهای خورشیدی در سال گذشته، مورد بازرسی قرار دهد. اتحادیه کارگران خودرو همچنین از دولت خواسته است که تعرفه ۲.۵ درصدی برای خودروها و قطعاتی که با الزامات مبدا تولید توافقنامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا مطابقت ندارند را افزایش دهد.
در همین حال، علاقه به خودروهای برقی چینی در میان مشتریان آمریکایی، به ویژه خریداران جوانتر، در حال افزایش است. به تازگی یک نظرسنجی نشان داد که 76 درصد از پاسخدهندگان زیر 40 سال آمادگی خرید خودروهای چینی را دارند.
پاسخ ها