امسال بخش الکاماستارز در نمایشگاه الکام، توجه ویژهای به استارتاپهای استانی خواهد داشت. کسبوکارهای بزرگ سنتی هم به این نمایشگاه دعوت شدهاند.
به گفته مدیر بخش «الکاماستارز» نمایشگاه «الکامپ»، امسال تمرکز این بخش روی حضور استارتاپهای کوچک خارج از تهران در قالب پاویونهای استانی و حضور کسبوکارهای بزرگ سنتی خواهد بود.
به گزارش دیجیاتو، امروز نشست خبری بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۲۰۲۴) در محل سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران برگزار شد.
«آرش برهمند»، مدیر بخش الکاماستارز در این نشست با بیان اینکه در آخرین دوره برگزاری حضوری الکاماستارز پیش از همهگیری کرونا، این بخش در ۵ سالن و با حضور حدود ۶۰۰ تیم استارتاپی برگزار شده بود، گفت: امسال قرار است بخش استارتاپی الکامپ با شکل جدیدی به نمایشگاه برگردد.
به گفته برهمند، تمرکز الکاماستارز امسال روی برپایی پاویون استانها خواهد بود تا فرصت حضور و دیده شدن استارتاپهای خارج از تهران با ارائه تسهیلاتی فراهم شود.
او افزود: با مذاکراتی که انجام شده، امیدواریم امسال تعدادی از شرکتهای بزرگ بخش اقتصاد سنتی یا متداول مانند «گلرنگ»، «صنایع ماموت» و «زرماکارون» در نمایشگاه حضور یابند و فرصت آشنایی آنها با استارتاپها فراهم شود.
برهمند همچنین قول داد که در الکاماستارز امسال نیمی از خط محتوایی نمایشگاه، استارتاپها، غرفهها و ارائهها در بخش «استیج» از سوی بانوان ارائه شود و زنان حضور پررنگی در نمایشگاه داشته باشند.
به گفته مدیر بخش الکام استارز، بازخوردهای دریافت شده از استارتاپها نشان میدهد که درخواست آنها، فراهم شدن امکان ارتباط با مدیران نهادهای تنظیم مقررات و قانونگذار است. همچنین استارتاپها نمیدانند که چه سندباکسهایی در کدام سازمان فعال است و میتوان از آن استفاده کرد. این بازخوردها موجب شده که حضور سندباکسها و میزهای ارتباط با رگولاتورها در الکاماستارز امسال گنجانده شود.
«رضا حیدری»، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و مدیر نمایشگاه الکامپ نیز نکات آماری نمایشگاه امسال را تشریح کرد و گفت: «تا امروز حدود ۳۰۰ شرکت برای حضور در الکامپ ثبتنام کرده و درخواست ۲۷ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی ثبت شده است. همچنین ۵۰ متقاضی نیز برای بخش استارتاپی داریم.»
او با بیان اینکه طبق برنامه اعلام شده، قرار بود مرحله پیش ثبتنام روز ۲۰ اردیبهشتماه به پایان برسد، افزود: «به دلیل استقبال متقاضیان، این مهلت تا پایان اردیبهشتماه تمدید خواهد شد.»
حیدری همچنین به این نکته تاکید کرد که قطع شدن فرایند اجرای الکامپ در دوران همهگیری و سپس تغییر مدیریتها از جمله دلایلی بود که رشد الکامپ را متوقف کرد.
او افزود: سعی داریم این نمایشگاهها را به استانداردهای حداقلی تعریف شده بازگردانیم.
«علی ابراهیمزاده»، مدیرعامل شرکت «راهکار تجارت کوشا» و مجری نمایشگاه الکامپ نیز در این نشست اعلام کرد که از این پس مجوز برگزاری نمایشگاهها ۳ ساله صادر میشود و تقویم نمایشگاهها نیز ۳ ساله تنظیم و به مجریان ارائه خواهد شد.
به گفته او، این موضوع به برنامهریزی برای نمایشگاهها از جمله الکامپ کمک میکند.
ابراهیمزاده همچنین با بیان اینکه همواره یکی از مباحث الکامپ جذب شرکتهای خارجی بوده است، گفت: «در دوره قبل الکامپ هیئتی متشکل از نمایندگان ۵۰ کشور به نمایشگاه دعوت شدند که در نتیجه، امسال ۵۰۰ متر مربع در قالب غرفههایی برای ۲۰ شرکت خارجی درخواست شده است.»
او افزود: «از سوی دیگر با مشارکت معاونت علمی و فناوری امسال هیئتی ۱۰۰ نفره متشکل از نمایندگان ۱۱ کشور برای حضور در الکامپ دعوت شدهاند. همچنین امیدواریم وزرای چندین کشور نیز با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نمایشگاه دیدن کنند.»
مدیرعامل راهکار تجارت کوشا همچنین گفت که اختصاص تمامی سایت نمایشگاهی برای الکامپ درخواست شده که تصمیم شرکت نمایشگاههای بینالمللی آخر هفته اعلام خواهد شد.
«علی حکیم جوادی»، رئیس هیاتمدیره سازمان نظامصنفی رایانهای استان تهران و رئیس شورای مرکزی نصر کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در دولت و حاکمیت همه موافق حل مسائل صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، دلیل مشکلات را فرایند نادرست مقرراتگذاری و تعدد متولیان در این صنعت دانست.
او گفت: «در مورد نمایشگاه الکامپ هم دو معاون وزیر ارتباطات مامور شدهاند به ما کمک کنند تا نمایشگاه به بهترین نحو برگزار شود.»
حکیم جوادی همچنین از تدوین دایرکتوری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده نزدیک از سوی نظام صنفی رایانهای خبر داد که با کمک آن، امکان معرفی توانمندیها به کسبوکارهای بزرگ و صنایع دیگر فراهم شود.
گفتنی است بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ از ۸ تا ۱۱ تیرماه در مرکز نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
پاسخ ها