در این مطلب به تعریف سوشال لیسنینگ و مقایسه آن با سوشال مانیتورینگ میپردازیم.
سوشال لیسنینگ یعنی اینکه ببینم در مورد «مَن»، «بِرندَم»، «خدماتم» و یا حتی «رقیبم» تو شبکههای اجتماعی مثل ایکس، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، تیکتاک، پینترست، یوتوب و لینکدین و یا وبسایتها و وبلاگها، روزنامهها و شبکههای تلویزیونی و رادیویی چه صحبتهایی میشود و با تحلیل دادههایی که بهدست آوردم، در راستای ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم، اقدام به بهبود، تغییر، تبلیغ و یا تعویض به اقتضای آن شرایط کنم.
از بدو پیدایش بشر، «شنیدن» از حائز اهمیتترین حواس پنجگانه بهحساب میاد؛ چرا که ما از طریق شنیدن رفع نیاز میکنیم، با شنیدن رشد میکنیم و درنهایت با شنیدن از اتفاقات پیرامون خودمون باخبر میشیم.
کافهای رو درنظر بگیرید که فقط تعدادی مشتری ثابت دارد و هر روز این افراد از قهوه و خدمات این کافه استفاده میکنند. حالا این کافهچی خیلی براش مهم است که مشتریانش راجع به طعم قهوهایش چه نظری دارند؟ نظرشون در مورد برخورد سالنکار و تمیزی محیط کافهاش چیه؟ آیا مشتری از نرخی که بابت خدمات پرداخت میکند، راضی هست؟
فکر کنید کافهچی روزی بهطور اتفاقی مکالمه بین دو مشتری را بشنود که «فلان روز طعم قهوهشان تلخ بوده» و «تهویه کافه کاملاً ضعیف بوده» که همین موارد باعث دلخوری و نارضایتی این دو مشتری عزیز شده.
حالا اولین اقدام کافهچی چه میتونه باشه؟ آیا به فکر تغییر وضعیت تهویه کافه میافته؟ یا اینکه به استخدام یک نیروی کمکی که زمان پیک بتونه کمک حالش باشه فکر میکنه؟
قسمتی که کافهچی فقط از نظر مشتریاش با خبر میشه، سوشال مانیتورینگ انجام داده، ولی بعد از تصمیمگرفتن و اقدامات اولیه در راستای تغییرات مثبتی که برای کافه ایجاد میکنه، سوشال لیسنینگ رو رقم میزنه.
«حالا فکر کنید این نظرات تو قالب یه کافه کوچک با تعدادی مشتری محدود نباشه و مقیاس بزرگتری داشته باشه؛ مثلاً نظراتی که کاربران یک فروشگاه اینترنتی نسبت به اون فروشگاه دارن یا نظراتی که راجع به برند یا شخصیت خاصی داده میشه، چه خوب و چه بد، باید بررسی بشه و بهترین اقدامات در راستای عملکرد مثبت سیستم رو درنظر بگیریم»
در ایران روزانه بهطور تقریبی بیش از 6 میلیون محتوا در شبکههای اجتماعی تولید و منتشر میشود. ما در تیم آژانس سوشال لیسنینگ ایران بازه زمانی یکم الی بیستم فروردین 1403 را در بازهای 20 روزه بهصورت دقیق مورد بررسی قرار داده و تعداد محتوای فارسی منتشرشده در برخی از سوشال مدیاهای غیرایرانی را با شما عزیزان به اشتراک میگذاریم.
تلگرام پرچمدار تولید و انتشار محتوای فارسی با 19 میلیون محتوای فارسی، ایکس با 7 میلیون محتوا در رده دوم تولید محتوای فارسی، اینستاگرام با 5 میلیون محتوا در رده بعدی و یوتوب با 700 هزار محتوا، تیکتاک و پینترست با مجموع 300 هزار محتوای و در آخر واتسآپ با 120 هزار محتوای فارسی در ردههای بعدی از این گزارش قرار گرفتهاند. شایان ذکر است که سوشال مدیاهای ایرانی همچون آپارات، ایتا، بله و... بهدلیل فارسی زبان بودن مورد بررسی قرار نگرفته و ضمناً مبنای گزارش اکانتهای پرطرفدار بوده است.
همانطور که در مثال کافه اشاره کردیم، سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ از برخی جهات مشابه یکدیگر هستن ولی درکل متفاوتند. درواقع سوشال مانیتورینگ تکواحدی و سوشال لیسنینگ چندواحدی است؛ زمانی که نظرات کاربران را نسبت به برند و خدماتمان بررسی و جمعآوری میکنیم، سوشال مانیتورینگ انجام شده است. اما در سوشال لیسنینگ علاوه بر بخش اول که همان سوشال مانیتورینگ یا جمعآوری نظرات کاربران است، به بخش دوم که اقداماتی نسبت به تحلیل دیتای بهدستآمده در راستای ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد سیستم است، میپردازیم.
کاملاً مشخصه که هرچقدر به نظرات کاربران کسبوکارمون اهمیت بیشتری بدیم و درلحظه ازشون باخبر بوده و مورد بررسی قرارشون بدیم، قطعاً تعداد مشتریان راضیمون بیشتر و بیشتر میشه که رشد روزانه رو در پی داره.
حالا که سوشال لیسنینگ رو شناختیم و تفاوتش با سوشال مانیتورینگ رو متوجه شدیم، بهتره به فکر این باشیم که چجوری میتونیم تو کسبوکاری که داریم، از سوشال لیسنینگ استفاده کنیم؟ رسیدن به جواب این سؤال میتونه هر روز به تعداد مشتریان راضیتون اضافه کنه! علاوهبراین، کاملاً میدونیم افکار عمومی نسبت به برند و خدماتمون چه سمتوسوئی داره و نظر کاربرامون چیه!
اگر نیاز دارید که همصحبت باشیم و راجع به کسبوکارتون و کمکی که سوشال لیسنینگ میتونه کنه گپ بزنیم، میتونید از وبسایت آژانس سوشال لیسنینگ بازدید کنید و یا فرم زیر رو پر کنید تا کارشناسان ما در اسرعوقت با شما ارتباط بگیرن.
فرم دریافت مشاوره
پاسخ ها