درحالیکه FTC مدعی است آمازون از تکنیکهای ضدانحصاری استفاده کرده، غول تجارت الکترونیک استدلال کرده که تکنیکهای آن بین خردهفروشیها رایج است.
آمازون بهتازگی درخواستی را به دادگاه منطقه غربی واشینگتن ارائه کرده و از قاضی خواسته است که شکایت ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه این شرکت را رد کند.
FTC همراه با 17 دادستان کل ایالتهایی ازجمله ماساچوست، میشیگان، نیویورک و اوکلاهما در ماه سپتامبر با شکایت از آمازون ادعا کردند که غول تجارت الکترونیک با اقدامات ضدانحصاری شرایط ناعادلانهای برای رقبا و مصرفکنندگان ایجاد کرده است. براساس گزارش بلومبرگ، آمازون اکنون استدلال کرده که FTC شواهدی در این رابطه ارائه نکرده است.
در شکایت FTC ادعا شده که آمازون از تاکتیکهای غیرقانونی برای سرکوب رقابت استفاده میکند؛ مانند جایگزینی نتایج جستجوی محصول کاربران با تبلیغات پولی، قراردادن محصولات خود در بالای نتایج جستجو و بهکارگرفتن نرخهایی که فروشندگان را مجبور میکند تا نزدیک به 50 درصد از کل درآمد خود را به آمازون بپردازند. همچنین در این شکایت آمازون به استفاده از یک ابزار الگوریتمی با نام رمز Project Nessie متهم شده که بین سالهای 2016 تا 2018 باعث افزایش هدفدار قیمت محصولات شده است.
آمازون در درخواست خود مدعی شده است که تنها از روشهایی استفاده کرده که بین خردهفروشیها رایج است و «به نفع مصرفکنندگان بوده و باعث رقابت میشود.»
در گزارش بلومبرگ به نقل از «هایدی هابارد»، وکیل آمازون، گفته شده است که موارد اشارهشده توسط FTC «بهطور غیرقابلقبول و غیرمنطقی فرض میکنند که تلاشهای آمازون برای پایین نگهداشتن قیمت محصولات خود بهنحوی باعث شده است که قیمت مصرفکننده در کل اقتصاد افزایش پیدا کند.»
آمازون در ماه سپتامبر نیز نسبت به این شکایت واکنش نشان داد و مشاور عمومی این شرکت گفت:
«تمام کسبوکارهایی که در فروشگاه ما به فروش میپردازند، قیمتهای خود را بهطور مستقل تعیین میکنند، اما برای کمک به افزایش فروش و جذابترکردن فروشگاه برای مشتریان، ما همچنین روی ابزارها و آموزش سرمایهگذاری میکنیم تا به آنها کمک کنیم قیمتهای رقابتی ارائه کنند. چنانچه صاحب هیچ فروشگاهی نمیخواهد یک معامله بد را برای مشتریان خود تبلیغ کند، ما نیز پیشنهادهایی را که قیمت رقابتی ندارند، برجسته یا تبلیغ نمیکنیم.»
پاسخ ها