استارتاپ Pika Labs از مدل هوش مصنوعی Pika 1.0 برای تولید ویدیو رونمایی کرد. این استارتاپ همچنین جذب سرمایه 55 میلیون دلاری داشته است.
استارتاپ پیکا لبز (Pika Labs) از هوش مصنوعی مولد Pika 1.0 رونمایی کرد. این هوش مصنوعی به کاربران امکان میدهد ویدیوها را در سبکهای مختلف مانند انیمیشن سهبعدی، انیمه یا فیلم سینمایی از طریق توصیفات متنی تولید و ویرایش کنند. این شرکت که تنها حدود 6 ماه از عمر آن میگذرد، همچنین از جذب سرمایه 55 میلیون دلاری خبر داده است.
براساس اطلاعات ارائهشده در وبلاگ رسمی شرکت Pika، این شرکت با معرفی Pika 1.0 میخواهد در زمینه تولید و ویرایش ویدیو فعالیت چشمگیری داشته باشد. به نظر میآید پیکا رقیب قدرتمندی برای هوش مصنوعیهای محبوب Runway و Stability AI به حساب بیاید. شرکت ادوبی نیز در این زمینه فعالیتهایی دارد و میخواهد هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو خود را داشته باشد.
پیکا میگوید که هوش مصنوعی آنها که نسخه اولیهاش چندی پیش عرضه شده، درحالحاضر توسط بیش از نیم میلیون نفر استفاده میشود؛ همچنین گفته شده که سایت این هوش مصنوعی برای ثبتنام باز است و بهتدریج نیز در دسترس کاربران بیشتری قرار میگیرد؛ پیکا گفته است که میخواهد هر کسی را به یک کارگردان و تهیهکننده ویدیو خلاق تبدیل کند.
«دمی گوئو» و «چنلین مِنگ» سازندگان هوش مصنوعی پیکا از دانشجویان دکترای آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد بودند. قبل از تحصیل در استنفورد، گوئو به عنوان مهندس در بخش تحقیقات هوش مصنوعی متا کار میکرد؛ چنلین مِنگ نیز تعدادی مقاله پژوهشی در زمینه هوش مصنوعی، از جمله چندین مقاله مرتبط با هوش مصنوعی مولد، نوشته است.
آنها اولین نسخه پیکا را ابتدا در اپلیکیشن دیسکورد راهاندازی کردند. پس از انتشار این هوش مصنوعی، کاربران در یک هفته میلیونها ویدیو با آن ساختند. در نتیجه، تعامل زیاد کاربران با این هوش مصنوعی، توجه سرمایهگذاران را به خود جلب کرد، به شکلی که این شرکت 20 میلیون دلار را بهسرعت در همان زمان تأسیس جمعآوری کرد.
دمی گوئو، مدیر عامل پیکا درباره هدف راهاندازی این هوش مصنوعی میگوید:
«ما خوب میدانیم که تولید محتوای باکیفیت دشوار و پرهزینه است؛ ما پیکا را ساختیم تا به همه، از کاربران خانگی گرفته تا حرفهایها، ابزارهایی برای زندهکردن ویدیوهای با کیفیت بالا ارائه دهیم. چشمانداز ما این است که هر کسی را قادر به کارگردانی داستانهای خود کنیم و مجالی برای بروز خالق درونی افراد بدهیم.»
براساس گزارشهای قبلی پیشبینی میشود که سرمایهگذاریهای هوش مصنوعی مولد از 16 میلیارد دلار در سال 2023 به 143 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش خواهد یافت. همچنین یک نظرسنجی نشان داده است که نسل Z از هوش مصنوعی مولد استقبال زیادی کردهاند، به نحوی که از هر پنج نوجوانان 13 تا 17 ساله، چهار نفر از ابزارها، برنامهها و خدمات هوش مصنوعی از جمله ChatGPT و My Snapchat استفاده میکنند.
پاسخ ها