کانسپت نیسان هایپر ادونچر تصویری از یک شاسی بلند برقی آفرودمحور را برای تجربه هیجان در طبیعت به نمایش میگذارد.
شرکت نیسان از یک کانسپت جدید رونمایی کرد. این کانسپت که بهطور رسمی در روزهای آینده و در نمایشگاه حملونقل ژاپن پردهبرداری خواهد شد، هایپر ادونچر (Hyper Adventure) نام دارد. همانطور که قابل حدس است، نیسان با این مفهومی طرفداران آفرود و ماجراجویی در مسیرهای صعبالعبور را نشانه گرفته است. نکته جالب اینکه این کانسپت آفرودمحور از یک پیشرانه تمام الکتریکی سود میبرد.
اولین چیزی که در برخورد با کانسپت نیسان هایپر ادونچر جلب توجه میکند، طراحی رادیکالی و ساختارشکن آن است. این شاسیبلند مفهومی بدنه بسیار عجیبوغریبی دارد و گویی از آینده به زمان حال سفر کرده است. نیسان این کانسپت برقی را خودرویی مناسب برای سفرهای آخر هفته به دامنه کوهها یا همراهی مناسب برای مسافرتهای یک ماهه به مناطق دوردست توصیف میکند.
پنلهای بدنه کانسپت نیسان ادونچر برآمده و متورم هستند. از دید نیسان سبک طراحی این خودرو به شکلی است که تحرک و پویایی را به بیننده القا میکند. با آنکه این مفهومی یک خودروی شاسیبلند است، ولی در آن مهندسان توجه ویژهای به مباحث آیرودینامیک داشتهاند. برای مثال در دماغه این خودرو یک اسپویلر وجود دارد که نقش آن بهبود عملکرد خودرو از نظر آیرودینامیک است.
در بالا نیز اشاره کردیم که این مفهومی از لحاظ قابلیتهای آفرودی در سطح بالایی قرار دارد. هر چهار چرخ این شاسیبلند کانسپت و همچنین سپرهای جلو و عقب دارای چنگکهایی مخصوص هستند. این چنگکها عبور از مسیرهای برفی را تسهیل میکنند.
از دیگر قابلیتهای جالب کانسپت نیسان هایپر ادونچر باید به پلههای جمعشونده در پشت و صندلیهای نیمکتی عقب اشاره کنیم. این پلهها دسترسی به قسمت عقب را آسانتر میکنند، ضمن اینکه هنگام پوشیدن چکمههای سنگین مخصوص مناطق برفی میتوانند مفید واقع شوند! گفتنی است صندلیهای نیمکتی عقب قابلیت چرخش تا 180 درجه را دارند.
درست مثل نمای بیرونی، در داخل کابین کانسپت نیسان هایپر ادونچر نیز با فضایی بسیار مدرن و آیندهنگرانه روبرو هستیم. داشبورد این خودرو هیچ شباهتی به مدلهای حاضر در خیابان ندارد. نمایشگر مربوط به سیستم اینفوتینمنت در زیر شیشه جلو نصب شده و کل عرض داشبورد را فرا گرفته است. نیسان میگوید فضای داخلی این مفهومی بهقدری گسترده و جادار است که امکان حمل تجهیزات کمپینگ، لوازم اسکی یا حتی یک قایق کایاک در آن وجود دارد.
برای اینکه یک خودروی برقی بتواند برای مدتی طولانی به مسیرهای دورافتاده سفر کند، باید به باتری حجیم مجهز باشد. این امر در رابطه با کانسپت نیسان هایپر ادونچر صادق است و خودروساز ژاپنی تأکید کرده که انرژی این خودرو توسط پک باتری پرظرفیت تأمین میشود. با وجود این، نیسان از انتشار جزئیات مربوطه خودداری کرده، بههمین خاطر اطلاعاتی از ظرفیت دقیق باتری در دست نیست.
در کنار بهرهمندی از باتری حجیم، کانسپت نیسان هایپر ادونچر از فناوری V2X نیز پشتیبانی میکند. با کمک این فناوری میتوان برق مورد نیاز لوازم برقی را از باتری خودرو تأمین کرد. بهعبارت دقیقتر، این فناوری امکان استفاده از لوازمی مثل کتری برقی، اجاق برقی، سشوار و دستگاههایی از این دست را در طبیعت فراهم میکند. علاوهبراین، از طریق فناوری V2X راننده میتواند از الکتریسیته موجود در باتری، برای تأمین برق منزل یا فروش برق به شبکه در زمانهای اضطراری استفاده نماید.
در رابطه با مشخصات پیشرانه هم اطلاعاتی در دست نیست؛ ولی وجود نشان e-4ORCE حکایت از آن دارد هر چهار چرخ نیروی پیشرانه را دریافت میکنند. این ویژگی در مسیرهای آفرود و سطوح لغزنده بسیار کاربردی است.
پاسخ ها