مدیران بیوایدی در اظهارنظری جدید، تولید خودروهای خودران را از اساس ناممکن دانستهاند.
حدود یک دهه پیش و در زمانی که خودروسازان مختلف درحال توسعه ایده اتومبیلهای هیبریدی بودند، تسلا مفهوم خودروهای برقی را بهشکل عملی معرفی کرد. برایناساس، خودروهای برقی دیگر یک طرح مفهومی روی کاغذ نبودند، بلکه به اتومبیلهایی برای مصرف روزمره تبدیل شدند. تسلا مدتی بعد مفهوم خودروهای خودران را معرفی کرد. توسعه خودروهای خودران به رقابت جدی خودروسازان طی چند سال گذشته تبدیل شده بود، اما امروزه از حرارت آن کاسته شده است. حال مدیران بیوایدی در اظهارنظری جدید، تولید خودروهای خودران را از اساس ناممکن دانستهاند.
مشتریان ایرانی آشنایی اندکی با برند بیوایدی دارند. دو مدل از خودروهای این برند توسط کارمانیا در تعداد محدود به بازار ایران عرضه شده است. بااینحال هیچگاه مینیون برقی این شرکت، یعنی بیوایدی E6 مورد اقبال شهرداریها و ناوگان خودروهای عمومی قرار نگرفت.
مبارزه برقی با آلودگی؛ BYD E6 راهحلی سریع برای حملونقل عمومی ایران
در سوی دیگر، این شرکت چینی به یکی از بزرگترین خودروسازان چین تبدیل شد. بیوایدی بارها بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان شناخته شده است و حتی محصولات آن در اروپا و آمریکا نیز به فروش میرسد. بنابراین طبیعی است که درحالحاضر بیوایدی را رقیب تسلا بدانیم.
بیوایدی بههیچوجه مخالف توسعه خودروهای خودران نیست. این شرکت درحالحاضر با پروژه خودران هایپریون انویدیا همکاری میکند. جگوار، پولستار، ولوو، مرسدس بنز، لوسید و تعدادی دیگر از برندهای چینی در این پروژه همکاری دارند. بااینحال بیوایدی میگوید فناوری خودروهای خودران فاصله زیادی تا تحقق دارد. یکی از نمایندگان بیوایدی در صحبت با گروهی از خبرنگاران، در نمایشگاه خودروی شانگهای هفته گذشته، اظهار داشت: «ممکن است فناوری خودران هرگز بهاندازه کافی عملیاتی نشود. ما فکر میکنیم توسعه عملیاتی فناوری خودران که کاملاً از انسان جدا شده، بسیار بسیار دور از تصور و اساساً غیرممکن است.»
بنابر گفته مدیرعامل بیوایدی، فناوری خودروهای خودران بهطور همزمان نمیتواند تمامی پارامترهای انسانی را رعایت کند. اخلاق، نیازهای روانی و مقررات اجتماعی در سیستمهای خودران قابل تعریف نیستند. به گفته او، ممکن است بسیاری از شرکتها هزینههای گزافی را در بخش خودروهای خودران صرف کنند. بااینحال پس از مدتی متوجه خواهند شد که این سرمایهگذاریها بیحاصل بوده است.
به گفته «لی یونفی»، سخنگوی بیوایدی، درحالحاضر توسعه دستیارهای کمکراننده اهمیت بیشتری دارد. این سیستمها همانند دستیار کمکی پارک یا رادارهای تغییر خطوط، میتوانند به کمک کاربر بیایند. بهجز مرسدس بنز و تسلا، درحالحاضر هیچ شرکتی توسعه خودروهای خودران را از سطح فعلی فراتر نبرده است. مرسدس بنز سیستم آزمایشی خودران سطح سوم را در دست توسعه دارد. تسلا نیز سطح خودران 2 پلاس را در جادههای ایالاتمتحده آزمایش میکند.
پاسخ ها