سخنگوی جگوار لندرور اعلام کرده است که تا قبل از پایان امسال، تولید شش محصول این شرکت به جز مدل F-Pace متوقف میشود.
بیش از سه سال از زمانی که جگوارلندرور استراتژی «تصور دوباره» خود با محوریت برقیسازی خط تولیدش را ترسیم کرد، میگذرد. بحث برانگیزترین نکته طرح این بود که جگوار تا سال ۲۰۲۵ فقط خودروهای برقی تولید کند. اکنون سخنگوی جگوار لندرور اعلام کرده است که تا قبل از پایان امسال، تولید شش محصول این شرکت متوقف میشود.
تولید XE، سدانXF ، واگن استیشنXF ، F-Type،E-Pace و I-Pace متوقف خواهد شد. در ابتدا جگوار گفته بود که این شاسی بلند برقی در کنار موج جدید خودروهای برقی این شرکت به کار خود ادامه خواهد داد. با این حال، شرکت بریتانیایی نظر خود را تغییر داد و سال گذشته اعلام کرد که تولید I-Pace نیز همراه با خودروهای بنزینی متوقف خواهد شد.
آدریان ماردل، مدیرعامل جگوار به سرمایهگذاران گفت که این شش مدل درآمد زیادی برای شرکت ندارند و سودآوری نزدیک به صفر را ثبت کردهاند. او حتی آنها را محصولاتی کمارزش نامید. وی به سرمایهگذاران گفت که "هیچ یک از این خودروها سودی برای شرکت کسب نکردهاند." به همین منظور، آخرین نسخه ازF-Type به تازگی معرفی شده است.
خط تولید جگوار به یک مدل محدود خواهد شد. فقط تولید F-Pace همچنان ادامه خواهد داشت، اما با توجه به استراتژی تمامبرقی این شرکت، باید به زودی با این مدل جذاب هم خداحافظی کنیم. جگوار اواخر امسال یک کانسپت برای پیشنمایش عصر خودروهای برقی و یک GT با قیمت ۱۳۰ هزار دلار معرفی میکند. یک شاسی بلند بزرگ نیز در دست ساخت قرار دارد.
جگوار لندرور با تمرکز بر روی تولید خودروهایی با حجم کمتر و سود بیشتر، در تلاش است تا راه بنتلی را در پیش بگیرد. با این حال، تفاوت عمده بین دو خودروساز بریتانیایی این است که برند زیرمجموعه گروه فولکس واگن تا دهه آینده به فروش خودروهای درونسوز ادامه خواهد داد. برنامه اولیه این بود که خط تولید بنتلی نیز تا سال ۲۰۳۰ تمامبرقی شود، اما این هدف اخیراً سه سال به تعویق افتاد.
تاتا موتورز مالک جگوارلندرور میخواهد که برند جگوار سالانه کمتر از ۵۰۰۰۰ خودرو بفروشد. تمامی مدلهای آینده روی پلتفرم خودروهای برقیJEA که بهطور خاص برای این برند توسعه یافته است، ساخته خواهند شد. انتظار میرود خودروهای برقی جدید دارای فرمانپذیری چرخهای عقب، سیستم تمام چرخ محرک و قابلیت شارژ سریع باشند.
گویا یک زبان طراحی جدید با تمرکز بر مینیمالیسم برای مدلهای جدید انتخاب شده است تا تقریباً هیچ شباهتی به محصولات درونسوز جگوار نداشته باشند. طبق گزارش مجله اتوکار، لوگوی جگوار حذف میشود و مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، عبارت جگوار جای آن را میگیرد.
جگوار شرطبندی بزرگی روی خودروهای برقی کرده است، در حالی که سایر برندها هنوز کاملا در مورد این استراتژی مطمئن نیستند. علاوه بر کنار گذاشتن موتورهای درونسوز، این برند عمداً با افزایش قابل توجه قیمتها، باعث فروش خودروهای کمتری شده است تا خود را به عنوان رقیب بنتلی معرفی کند.
با توجه به تغییرات بنیادین در جگوار برای ورود به بخش رقابتیتر خودروهای برقی لوکس، زمان نشان خواهد داد که آیا این استراتژی جواب میدهد یا خیر.
پاسخ ها