«نرم افزار کنترل نویز فعال» یا (Active Acoustics software) در حال حاضر تبدیل به یکی از امکانات اساسی خودروهای روز دنیا تبدیل شده است و یکی از هسته های اصلی خودروهای امروزی به شمار می رود.
سیستم های اولیه «حذف نویز صدا» تنها در دامنه فرکانس نسبتا کمی موثر هستند. به طور مثال در بخش کنترل لرزش و ارتعاش موتور عملکرد خوبی دارد اما از حذف صدای جاده و یا باد ناتوان است.
حال بسته نرم افزاری جدیدی توسط شرکتی با نام «Silentiun» معرفی شده است که امکان حذف صدای جاده با استفاده از سیگنال های تولید شده توسط میکروفونها و حسگرهای که بر روی سیستم تعلیق خودرو نصب شدهاند را دارد.
این سیستم جدید بر روی محصولات گروه جگوار لندرور از جمله جگوار XF، جگوار F-Pace و رنجرور ولار نصب شده است. همچنین این سیستم میتواند نویز تولید شده را در طیف وسیعی از فرکانس ها از 20 هرتز تا 1 کیلو هرتز (1000 هرتز) دریافت کند.
جدای از سر و صدای جاده، نرم افزار «Active Acoustics» میتواند به گونهای تنظیم شود تا با تشخیص طیف وسیعی از صداهای ناخواسته تنها صدای مطلوب را در اتاق خودرو پخش کند.
در واقع این نرم افزار عملکرد مشابهای با «کنترل نویز فعال» دارد. همچنین این فناوری قادر است تا سر و صدای دلپذیر از خود تولید کند. حتی امکان هشدار دادن به راننده و تولید صدای آمبولانس، خودروی آتش نشانی و پلیس نیز وجود دارد.
در حال حاضر این فناوری مراحل تکامل خود را طی میکند و هدف نهایی آن این است که قابلیت دستکاری حرف زدن سرنشینان را داشته باشد.
این شرکت توانسته با ایجاد یک فضای کروی با قطر 330 میلی متر، صدا و کیفیت هر فرد را به صورت جداگانه کنترل کند به گونهای که صدای هر سرنشین به یکدیگر نرسد و هر فرد در حباب صوتی خود قرار بگیرد.
البته تا رسیدن به این سطح حداقل به 3 سال زمان برای تحقیق و توسعه نیاز است.
پاسخ ها