مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

بحران در صنعت خودرو؛ نیمی از تعمیرکاران خودرو در آستانه ترک شغل هستند

بحران در صنعت خودروسازی؛ نیمی از تعمیرکاران خودرو در آستانه ترک شغل هستند

شاید فکر کنید اتصال یک عیب‌یاب به خودرو کار تعمیرکاران خودرو را راحت کرده است. اما یک مطالعه جدید خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

خودروهای مدرن پیچیده‌تر از همیشه شده‌اند. این بدان معناست که تکنسین‌ها در زمان خرابی خودرو باید مجموعه‌ای از سیستم‌ها را بررسی، عیب‌یابی و تعمیر کنند. شاید فکر کنید اتصال یک عیب‌یاب به خودرو کار تعمیرکاران خودرو را راحت کرده است. اما یک مطالعه جدید خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. مکانیک‌ها از استرس قابل‌توجهی رنج می‌برند. درواقع، نیمی از آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکار خود را به‌طور کامل ترک کنند.

این نتیجه تحقیقی است که اخیراً توسط Wrenchway انجام شده است. رنچ‌وی یک شبکه ارتباطی بزرگ برای متخصصان و تعمیرکاران خودرو است. در تحقیق انجام‌شده توسط این سازمان از تکنسین‌های فعال درزمینه‌های مختلف تعمیر خودرو نظرسنجی شده است. Wrenchway در این پژوهش سؤالاتی در مورد حقوق، زمان مرخصی، کمک هزینه‌های ابزار، مزایا، زمان رفت‌وآمد و مسیرهای شغلی را مطرح کرد. سؤال اصلی این بود که آیا این افراد احتمال ترک صنعت خودرو را در نظر گرفته‌اند که ۴۹ درصد به آن پاسخ مثبت دادند. 

دستمزد، مسئله اصلی تعمیرکاران خودرو

دلیل این نارضایتی چیست؟ براساس این مطالعه، مسئله دستمزد عامل اصلی است. نیازهای جسمی و روانی درصد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، هزینه‌های ابزار قرار دارد. مدیریت ضعیف، کمبود احترام و مزایا نیز عوامل بعدی هستند. این مطالعه با بررسی عمیق‌تر، تفاوت‌هایی بین تعمیرکاران خودرو و وسایل نقلیه دیزلی پیدا کرد. ۶۰ درصد تکنسین‌های خودرو به ترک شغل خود فکر می‌کنند، درحالی‌که این میزان برای تکنسین‌های خودروهای دیزلی ۴۵ درصد است، اما هر دو به استرس مربوط به دستمزد به‌عنوان عامل اصلی اشاره می‌کنند.  

اینجا بحث حقوق ساعتی در مقابل نرخ ثابت پیش می‌آید. بسیاری از تعمیرگاه‌ها به‌ازای هر کار بدون توجه به مدت زمان انجام آن، نرخ ثابتی به کارگران پرداخت می‌کنند. طبق این بررسی، ۶۵ درصد از تکنسین‌ها، پرداخت ساعتی یا همراه با پاداش را ترجیح می‌دهند. نوزده درصد طرفدار نرخ ثابت با تضمین ۴۰ ساعته و تنها ۱۰ درصد خواهان نرخ ثابت هستند.

تعمیرکاران خودرو

در این مطالعه هزینه‌های ابزار و آموزش نیز در نظر گرفته شده است. تعمیرکاران خودرو عموماً باید هزینه ابزارهای خود را بپردازند که گاهی به ۱۰ هزار دلار می‌رسد و باعث دلسردی تعمیرکاران جوان برای ورود به این عرصه می‌شود. در مورد متخصصان کاربلد، یادگیری سیستم‌های همیشه درحال تغییر خودروها نیاز به آموزش‌های قابل‌توجهی دارد. فقط برخی از تعمیرگاه‌ها هزینه این آموزش را می‌پردازند. بنابراین نمی‌توان به‌راحتی در این حوزه کار پیدا کرد، چون تکنسین‌ها عمدتاً باید هزینه تجهیزات و آموزش خود را بپردازند. با توجه به پیشرفت روزانه فناوری خودرو، این مطالعه نشان می‌دهد که صنعت تعمیر خودرو نیز باید طبق این روند تکامل پیدا کند.  

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋