حتی ارزپاشی از سوی دولت نیز باعث نشده است رشد تولید خودرو اتفاق افتد و بازار خودرو به تعادل پیش از وضعیت فعلی برسد.
خودروسازان بزرگ و کوچک ایرانی، همواره از کمبود ارز گلایه داشتهاند و این موضوع را دلیلی برای کاهش تولید خودرو عنوان میکنند. بااینحال حتی ارزپاشی از سوی دولت نیز باعث نشده است رشد تولید خودرو اتفاق افتد. تولید خودرو همچنان با فاصله قابلتوجهی از تقاضا عقب است و به نظر نمیرسد این فاصله حداقل در کوتاهمدت جبران شود.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد و براساس آمارهای بانک مرکزی، سال گذشته ۶ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو پرداخت شده است. از این میزان ۴ میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار از محل سامانه نیما تأمین شده است.
طبق آمارهای ارائهشده از سوی سه مرجع یعنی گمرک، سازمان توسعه تجارت و همچنین بانک مرکزی؛ وزارت صمت برای خودروسازان خصوصی طی سال گذشته ارزپاشی کرده است. بااینحال خودروسازان دولتی و همچنین شرکتهای واردکننده خودرو از این ارزپاشی سهم چندانی نداشتهاند.
به نظر میرسد راهکار وزارت صمت برای افزایش عرضه، ارزپاشی برای شرکتهای خودروساز خصوصی است. با رشد تولید خودرو در بخش مونتاژیها، عرضه اتومبیل به بازار افزایش مییابد. بااینحال افزایش چشمگیر تولید خودروهای مونتاژی، باعث تعادل بازار نشده است.
قیمت خودروهای مونتاژی از توانایی خرید اکثر مصرفکنندگان ایرانی بالاتر است. بنابراین حتی درصورت رشد تولید چندبرابری خودروهای مونتاژی، بازهم تعادل در بازار ایجاد نمیشود. تعادل در بازار خودرو تنها زمانی ایجاد خواهد شد که تولید خودروهای داخلی به اندازه رفع نیاز بازار باشد. از سوی دیگر سالانه 40 تا 50 هزار خودرو وارداتی واقعی به بازار ایران برسند. منظور از خودرو وارداتی واقعی، خودروهای وارداتی از برندهای مطرح جهانی همچون کیا، تویوتا، هیوندای، نیسان و رنو است.
ارزپاشی با هدف رشد تولید خودرو در بخش مونتاژی و عدم تخصیص ارز کافی به واردات خودرو یا تولید خودروهای داخلی، تنها باعث عدم تعادل بیشتر در بازار خودرو شده است. بینتیجهبودن راهکار ارزپاشی در بخش خودروهای مونتاژی برای مدیریت بازار، نشان میدهد که صنعت خودرو کشور برای برونرفت از وضعیت فعلی به برنامههای جامع، دقیق و همهجانبه بهتری نیاز دارد.
پاسخ ها