از سال 1398 و زمان آغاز مجدد تحریمهای اقتصادی تاکنون، تولید خودرو در کشور روندی نوسانی داشته است. آمار تولید خودروسازان در برخی سالها کاهش و در سالهای دیگر افزایش داشت اما همچنان خودروسازان نتوانستهاند ...
از سال 1398، زمان آغاز مجدد تحریمهای اقتصادی تاکنون، تولید خودرو در کشور روندی نوسانی داشته است. آمار تولید خودروسازان در برخی سالها کاهش و در برخی دیگر افزایش داشت اما همچنان خودروسازان نتوانستهاند به آمار تولید پیش از تحریمها برگردند. «احمد نعمتبخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا، کمبود ارز را دلیل اصلی کاهش تولید خودرو در کشور میداند.
همچنین بخوانید: بازگشت قرعه کشی ایران خودرو پس از دو سال، چه پیامدی برای بازار خودرو دارد؟
طی سالیان گذشته، خودروسازان همواره بهدنبال افزایش قیمت خودروهایشان بودهاند. نهادهای نظارتی نیز با تأخیر کم یا زیاد، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کردهاند. قیمت خودروهای داخلی مانند بسیاری دیگر از اقلام مصرفی ایرانیان، طی 5 سال اخیر افزایش قابلتوجهی یافته است؛ برای مثال قیمت سمند، پژو پارس و خودروهای مشابه در سال 1398 حدود 100 میلیون تومان بود اما اکنون برای خرید سورن پلاس باید حدود 500 میلیون تومان هزینه کنید. بهعبارتی قیمت خودروهای داخلی طی سالیان اخیر، 4 یا 5 برابر شده است.
باوجود افزایش قیمت خودرو طی سالیان اخیر، خودروسازان هنوز نتوانستهاند در بخش تولید موفق ظاهر شوند. دلیل اصلی این موضوع کمبود ارز است. به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در سال جاری، ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده است و ارزهای تخصیصدادهشده در سال قبل با تأخیر قابلتوجه در سال جاری به دست خودروسازان رسیدهاند.
احمد نعمتبخش انتقاداتی نیز به دستورالعمل وزیر سابق صمت، «عباس علیآبادی»، مطرح کرد. به گفته او، ارزبری خودروهای سواری متوسط ۱۵۰۰۰ دلار است اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر ۹۵۰۰ دلار ارز اختصاص داده است. این میزان ارز برای CKD کامیونتها با برندهای چینی و کرهای حداکثر ۱۶۰۰۰ دلار است. همچنین وزارت صمت از خودروسازان خواسته قطعات وارداتی خودروها را طی یک سال داخلیسازی کنند.
تخصیصندادن ارز کافی برای خرید قطعات خودروهای سبک و سنگین باعث شده آمار تولید خودرو در پنجماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند. دبیر انجمن خودروسازان حتی از سازمان بازرسی کل کشور نیز خواسته به این مسئله ورود کند. در کنار مشکل تأمین ارز، خودروسازان تابستانی سرشار از قطعی برق را پشت سر گذاشتهاند؛ موضوعی که کاهش تولید آنها را دوچندان کرده است.
پاسخ ها