مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شورای رقابت قیمت خودروهای برقی را تعیین نمی کند

شورای رقابت قیمت خودروهای برقی را تعیین نمی‌کند

شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای برقی نقشی نخواهد داشت. بنابراین خودروهای الکتریکی از چهارچوب قیمت‌گذاری دستوری خارج شدند.

براساس گزارش خبرگزاری تحلیل بازار (بازار)، شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای برقی نقشی نخواهد داشت. بنابراین خودروهای الکتریکی از چهارچوب قیمت‌گذاری دستوری خارج شدند. همچنین عرضه این خودروها به‌صورت آزاد انجام خواهد شد و اتومبیل‌های الکتریکی در سامانه یکپارچه عرضه نمی‌شوند.

هدف از انجام این کار، حمایت از خودروهای برقی است. بنابراین خودروهای الکتریکی با قیمت آزاد و به‌صورت فوری در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. مشتریان نیز می‌توانند بدون محدودیت و انتظار، نسبت به خرید خودروهای الکتریکی اقدام کنند. بااین‌حال اقدامات انجام‌شده تفاوت معناداری با برنامه‌های حمایت از توسعه خودروهای الکتریکی دارد. در سایر کشورها، برنامه‌های توسعه خودروهای الکتریکی با ارائه یارانه‌های دولتی و تخفیفات چشمگیر برگزار می‌شوند.

قیمت خودروهای برقی در چه محدوده‌ای قرار می‌گیرد؟

از سوی دیگر قدرت خرید مشتریان ایرانی در حدی نیست که بتوانند از پس هزینه‌های خرید خودرو برقی برآیند. به گفته «منوچهر منطقی»، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت، قیمت خودروهای برقی در سه گروه دسته‌بندی می‌شود. گروه نخست شامل خودروهایی با قیمت کمتر از 10 هزار یورو هستند. در گروه دوم خودروهای الکتریکی 15 الی 20 هزار یورویی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. درنهایت خودروهای گروه سوم نیز با قیمتی بیش از 25 هزار یورو و برای مشتریان با قدرت خرید بالا خواهند بود.

همچنین بخوانید: اولین خودرو برقی مونتاژی ایران معرفی شد؛ اسکای ول et5 با قیمت 2.8 میلیارد تومان

براساس گفته‌های منوچهر منطقی، خرید خودروهای برقی برای مالکان تاکسی‌ها حدود 800 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته این رقم تنها مربوط به قیمت خودرو است و سایر موارد همچون عوارض و سود بازرگانی واردات خودرو را شامل نمی‌شود. با محاسبه موارد فوق، به‌راحتی قیمت تاکسی‌های برقی از یک میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که رانندگان تاکسی می‌توانند با پرداخت یک سوم این قیمت، سورن پلاس تاکسی را خریداری کنند. خودرویی که نگهداری آن بسیار راحت‌تر از اتومبیل‌های برقی است. بنابراین اقداماتی از این قبیل، تنها به سود مصرف‌کنندگان با قدرت خرید بالا تمام خواهد شد که به‌راحتی قادر به خرید خودروهای برقی و استفاده از آن‌ها هستند.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋