خرید لاستیک برای خودروهای ایرانی به معضل تبدیل شده است؛ زیرا اختلاف قیمت لاستیک بین تایر دولتی و آزاد چشمگیر است.
بازار تایر بهخصوص در بخش خودروهای ایرانی، همچنان آشفته است. خرید لاستیک برای خودروهای ایرانی تبدیل به معضل شده؛ زیرا اختلاف قیمت لاستیک بین تایر دولتی و آزاد قابلتوجه است. علاوهبراین ممکن است در یافتن 4 حلقه لاستیک یک شکل یک فرم با قیمت مناسب برای اتومبیل خود به مشکل بربخورید؛ روند توزیع تایر در بازار مانند گذشته نیست.
همچنین بخوانید: ثبتنام لاستیک دولتی، ضوابط، شرایط + قیمت
به گزارش روزنامه همشهری، حتی اعطای چندینباره مجوز افزایش قیمت به تولیدکنندگان تایر نیز باعث نشده بازار لاستیک کشور به تعادل برسد. مجوزهای افزایش قیمت لاستیک راهکاری موقتی است. در بازه زمانی کوتاهی، اختلاف قیمت تایر دولتی و تایر آزاد کاهش پیدا میکند اما این مسئله موقتی است. با گذر زمان، بازهم اختلاف قیمت نرخ تایر دولتی و آزاد افزایش مییابد.
تولیدکننده | سایز 13 | سایز 14 | سایز 15 |
ایران تایر | 1,650,000 | 1,500,000 | 1,600,000 |
بارز | 1,850,000 | 1,850,000 | 2,200,000 |
کویر | 1,800,000 | 1,450,000 | 2,100,000 |
یزد | 1,750,000 | 1,800,000 | 2,300,000 |
گلدستون | 1,375,000 | 1,200,000 | 1,200,000 |
بزرگترین مشکلی که درحالحاضر خرید لاستیک را تبدیل به معضل میکند، قیمت تایر است. در واقع اگر بودجه لازم برای خرید لاستیک را داشته باشید، تنها محدودیت پیشروی شما دسترسی به تعداد کافی تایر از مدل مدنظرتان است. اما همین مشکل به معضل اساسی مالکان خودروها تبدیل شده است.
برای مثال خرید لاستیک دولتی پراید بهازای هر حلقه 2 میلیون و 200 هزار تومان تمام میشود. همین تایر با قیمت 3 میلیون و 200 هزار تومان در بازار آزاد فروخته میشود. به گفته لاستیکفروشها، تایرهای آزاد باکیفیتتر نیز هستند. اگر بخواهید همین تایر را از برندهای چینی بخرید، به 3 میلیون و 500 هزار الی 4 میلیون و 500 هزار تومان وجه نقد نیاز خواهید داشت. قیمت تایرهای کرهای نیز بیش از 5 میلیون تومان بهازای هر حلقه است.
اکثر خودروهای ایرانی به رینگهای 13، 14 یا 15 اینچی مجهز هستند؛ بنابراین تقاضا برای خرید لاستیک در این ابعاد بیشتر از سایر اندازههاست. کمبود لاستیک در ابعاد 13، 14 یا 15 اینچ، فقط موجب گرانی قیمت تایر در یک بخش نمیشود و بر قیمت تایرهای بزرگتر و کوچکتر نیز تأثیر میگذارد.
پاسخ ها