وزارت صمت با راهاندازی سامانه خودروهای برقی و آزادسازی قیمت آنها، تصمیم به جذب مشتریان جدیدی برای این خودروها دارد.
ورود خودروهای برقی به ایران و فروش آنها، شرایطی دشوار را پیشروی وزارت صمت و واردکنندگان قرار داده است. استفاده از خودروهای الکتریکی بهعنوان تاکسی در کشور به مرحله اجرا نرسید. پس از آن عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی نیز بدون نتیجه ماند. ازاینرو اکنون نهادهای مسئول تصمیم گرفتهاند تا سامانه خودروهای برقی راهاندازی شود و قیمتگذاری این خودروها نیز بهصورت آزاد صورت بگیرد.
«سپهر دادجوی توکلی»، سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با خبرگزاری مهر، از آزادسازی قیمتگذاری خودروهای برقی خبر داد. به گفته او، اعضای شورای رقابت به اتفاق آرا مصوب کردند خودروهای برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج شود. دلیل این تصمیم، عرضه آسانتر و افزایش رقابتپذیری در بازار خودرو از مهمترین دلایل این تصمیم بوده است.
مصوبه ۵۴۳ دستورالعمل شورای رقابت برای خودروهای انحصاری است. این دستورالعمل در بهمنماه ۱۴۰۱ صادر شد تا قیمتگذاری خودروها در بازار انحصاری با استفاده از آن صورت گیرد. براساس این دستورالعمل سازمان حمایت قیمت تمامشده خودرو را محاسبه میکند. وزارت صمت نیز بهعنوان تنظیمگر فنی آن را به خودروسازان ابلاغ میکند.
علاوه بر آزادسازی قیمت خودروهای الکتریکی، سامانه خودروهای برقی نیز بهزودی در دسترس متقاضیان قرار گرفت. این سامانه در کنار دو سامانه دیگر یعنی سامانه خودروهای وارداتی و سامانه خودروهای داخلی فعالیت خواهد کرد. متقاضیان جدیدی میتوانند نسبت به خرید خودروهای الکتریکی از طریق بلوکهکردن پول و ثبتنام در سامانه خودروهای برقی اقدام کنند. هونگچی EQM-5، هوندا ENS1، لونا GRE، کیامسی EJ7 و دو مدل آئودی Q4 Etron و Q5 Etron در این سامانه عرضه خواهند شد. براساس جدیدترین اخبار، مبلغ لازم برای بلوکهکردن جهت ثبتنام در سامانه خودروهای الکتریکی، 100 میلیون تومان است.
به نظر میرسد وزارت صمت تصمیم دارد پس از بیمشتری ماندن خودروهای برقی در سامانه جامع خودروهای وارداتی، آنها را با روشی جدید به متقاضیان دیگری بفروشد. با توجه به کمبود خودروهای وارداتی و بازار سیاهی که پیرامون این خودروها شکل گرفته است، امکان استقبال مشتریان جدید از عرضه خودروهای برقی با قیمتهایی رقابتی وجود دارد.
پاسخ ها