surasanat.ir

surasanat.ir

توسط ۵ نفر دنبال می شود

نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله صفحات متحرکی هستند که برای انتقال وسایل، محصولات و بسته ها استفاده می شود. نوارنقاله ها نوع های متفاوتی داشته و متناسب با نوع کاربرد در صنعت مورد مصرف قرار می گیرند. نوار نقاله سبب جابجایی پیوسته و مکرر محصولات و مواد به صورت مطمئن در زمان مشخص می شود. نوارنقاله یک جریان انتقال پیوسته و قابل اندازه گیری را به وجود می آورد که نقش به سزایی در زمان بندی جابجایی و تولید ایفا می کند. امروزه نوار نقاله ها به عنوان یک جزء لاینفک در صنعت به کار گرفته می شوند و این سبب می شود راندمان کاری را افزایش دهد. استفاده از آن در کارگاه ها و کارخانجات باعث تسهیل و تسریع در امر حمل و نقل می شود.
عرض، سرعت و ظرفیت نوار نقاله سه پارامتر به هم پیوسته می باشند که کاهش یا افزایش هرکدام اثر مستقیم برروی دو پارامتر دیگرخواهد گذاشت.انواع دستگاه بالابر را نیز می توان در خانواده نقاله ها قرار داد. همیشه استفاده از نوار نقاله به منظور جابجایی نیست. گاهی از این سیستم برای انتقال نیرو و حرکت استفاده می شود.
انواع نوار نقاله
سیستم محرک یا انتقال در نقاله ها توسط یک درایور یا الکتروموتور انجام می گیرد. این ماشین ها می تواند به صورت زمینی و هوایی و حتی در شیب های مختلف طراحی شوند. معمولا از تسمه نقاله هایی که سطح صاف دارند در تولید و مونتاژ استفاده می شود. جهت جابجایی و حمل مواد در سطوح شیبدار معمولا از نوار نقاله که از تسمه های آج دار و V شکل بکار برده می شود، استفاده می گردد.
قسمت های اصلی دستگاه نوار نقاله به شرح زیر است
1- درایور یا موتور
2- قالب کلی و فرم دستگاه
3- درام نوار نقاله
4- رولیک و یا تسمه ها
کاربرد نوار نقاله
نوار نقاله ماشینی است که به صورت مستقل و پیوسته می تواند در بارگیری محصولات شامل کارتن و جعبه به کامیون و ماشین باربری استفاده شود و یا جزئی از ماشین آلات یک کارخانه یا گارگاه تولیدی و صنعتی باشد. استفاده از دستگاه نوار نقاله بسیار پر کاربرد و در طیف وسیعی قابل استفاده می باشد. در واقع نوار نقاله در ورودی و خروجی دستگاه ها، یک جریان انتقال پیوسته و قابل اندازه گیری را به وجود می آورد که نقش به سزایی در زمان بندی جابجایی و تولید ایفا می کند بطور مثال جهت بسته بندی در خطوط تولید برای چاپ محصولات با جت پرینتر، جهت مونتاژ قطعات، جهت بسته بندی در کارتن مادر، جهت انتقال مواد به انبار،  یا حتی در دستگاه چند توزین برای بالا بردن محصولات ( که به آن بالابر گفته می شود و می توان انواع دستگاه بالابر را نیز در خانواده نقاله ها قرار داد) و .. قابل اجرا و استفاده هست. در نتیجه نوار نقاله با این نوع ماشین آلات هماهنگ شده و بخشی از فعالیت ماشین های دیگر را انجام می دهد.
کانوایر یا نوار نقاله بخش مهمی از یک اتوماسیون صنعتی است که در کارخانجات و صنایع مختلف به منظور انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرد. کانوایرها می توانند در خطوط تولید یا مونتاژ کوچک تا صنایع بزرگتر مورد استفاده قرار گیرند.در این مقاله قصد داریم تا به انواع نوار نقاله و کاربردهای آنها در صنایع مختلف اشاره کنیم.


ویژگی های کانوایر در صنایع
از آنجایی که نوارهای نقاله مزایای بسیار زیادی دارند در اکثر صنایع از این ماشین آلات به وفور استفاده می شود.یکی از مهمترین از ویژگی های آنها این است که می توانند با سرعت بالا مواد را جابجا کنند که انجام این فرایند توسط نیروی انسانی نه به لحاظ زمانی و نه به لحاظ هزینه مقرون به صرفه نیست. همچنین به نسبت سایر ماشین آلات و همچنین لیفتراک ها امنیت بالایی دارند و تقریبا می توان گفت که اسیب های ناشی از حمل و نقل را نیز به کمترین میزان ممکن می رسانند.

همانطور که اشاره کردیم می توانیم کانوایرها را در تمام صنایع استفاده کنیم و به طور کلی هر مواد و هر صنعتی که نیاز به جابجایی داشته باشد، نوار نقاله ها بهترین راهکار هستند.
عملکرد نوار نقاله
عملکرد کلی نوارهای نقاله به این شکل است که یک محور به وسیله یک الکتروموتور به حرکت در می آید. نحوه کار به این شکل است که یک وسیله استوانه شکل که درام نام دارد به الکتروموتور متصل است و در سر دیگر کانوایر نیز یک درام دیگر قرار دارد که آزاد است. یک تسمه به حالت حلقه به هر دو درام متصل است. با چرخش دارم اول که به الکتروموتور متصل است بر اثر اصطکاک تسمه و نهایتا دارم آزاد نیز به چرخ در می آید. بنابراین با قرار گرفتن هر جسمی روی تسمه به سادگی جابجایی انجام می پذیرد.
آشنایی با انواع تسمه نقاله
استفاده کردن از سیستم نوار نقاله یا همان تسمه نقاله اساس هر صنعتی به شمار میرود که صنایع گوناگون بسته به نیازهای خود از انواع نقاله بهره میبرند که لازم است بدانید قیمت نوار نقاله  ماشین سازی سورا صنعت متناسب با نوع آن ها متغیر می باشد. در ادامه به شرح انواع نوار نقاله جهت ارتقاء سطح آگاهی شما کاربران گرامی خواهیم پرداخت.
نوار نقاله لاستیکی : برای ساخت نوار نقاله لاستیکی از ترکیباتی مانند کائوچوی طبیعی و رابر استفاده میشود که در انواع مختلف از نظر کشش و مقاومت برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. تسمه نقاله لاستیکی معمولا برای مصارف غذایی به دلیل نداشتن رنگ، بو و طعم در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین میتواند جابجایی انواع کلوخ های معدنی فلزی، پوکه زغال سنگ، کلوخ معدنی مس و سنگ آهک یا خرده شیشه و انواع بار فله برنده را پاسخگو باشد.


نوار نقاله PVC : تسمه نقاله PVC از پر مصرف ترین تسمه های موجود در بازار میباشد. بهداشتی بودن و سازگاری این نوع تسمه ها با مواد غذایی، دارویی و بهداشتی مهمترین خصوصیت آن ها بشمار میرود. دو جزء اصلی تسمه های PVC بافت نخ و پی وی سی موجود در آن بوده که دارای ویژگی های خاصی نظیر کارایی در رنج های متفاوت دما، ضد سایش، مقاومت بالا در برابر اسید و دارای خواص آنتی استاتیک میباشد.
نوار نقاله پارچه ای : تسمه نقاله پارچه ای در اصل زیر مجموعه نوار نقاله PVC میباشد که تمام خصوصیات گفته شده در رابطه با تسمه PVC را دارا میباشد. در طراحی نوار نقاله پارچه ای لایه بالایی آن ها از الیاف کتان، پلی استر یا نمد پوشیده شده، لایه های میانی آن نیز بسته به ضخامت تسمه از ترکیب لایه های PVC و الیاف مصنوعی مقاوم تشکیل شده است. نوار نقاله های پارچه ای بهداشتی بوده که با مواد غذایی و دارویی نیز سازگار میباشد. وجود پوشش پارچه ای در این نوع تسمه ها باعث شده تا محصولاتی مانند آرد، نان، شیرینی، شکلات، بیسکوئیت و دیگر محصولات این چنینی دچار چسبندگی بر روی سطح تسمه نشود و بعد از اتمام فرآیند، براحتی از سطح تسمه نقاله جدا شوند.
نوار نقاله مدولار : در تولید نوار نقاله مدولار از قطعات جداگانه قابل مونتاژ در چندین مدل مختلف صورت گرفته که امکان تعویض و تعمیر قطعات آن به آسانی امکان پذیر میباشد. تسمه مدولار در شرایطی که نیاز به نوارهای متخلخل با درصد های متفاوت باشد مورد استفاده قرار میگیرد که قابل استفاده در مواقعی که به علت آسیب به نوار، نیاز به تعمیر یا تعویض مداوم نوار باشد است

شماره تماس 09397700612

surasanat.ir
surasanat.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋