success موفقیت راه ها و رازها

success موفقیت راه ها و رازها

درباره موفقیت و شادی و آرامش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بالیاژ مو؛ مزایا، معایب و اقدامات قبل از آن + نحوه انجام آن در خانه

بالیاژ مو نوعی تکنیک رنگ‌کردن موست که نه‌تنها موهایتان را زیبا و جذاب می‌کند، بلکه آنها را پرپشت و حجیم نشان می‌دهد. در این مقاله هرآنچه را لازم است درباره بالیاژ مو بدانید، برایتان نوشته‌ایم. با ما همراه باشید.

بالیاژ مو چیست؟

برخلاف تصور رایج، بالیاژ نوعی تکنیک کاربرد رنگ موست نه نوعی رنگ خاص. در واقع بالیاژ واژه‌ای فرانسوی به‌معنای «جارو یا نقاشی‌کردن» است و به روش رنگ کردن مو در این تکنیک اشاره دارد که درست مانند بالا و پایین‌بردن قلم‌مو روی بوم نقاشی است.

در تکنیک، روی موها رنگ می‌شود و رنگ مو به‌جای ریشه، از نیمه‌های ساقه مو شروع و تا انتهای مو کشیده می‌شود. نتیجه این روش، ترکیبی از رنگ با درجات مختلف است. وقتی موها این‌طوری هایلایت و روشن می‌شوند، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. در این روش، قسمت ریشه مو تیره‌تر است و هرچه به انتهای مو نزدیک‌تر می‌شویم، رنگ مو روشن‌تر می‌شود و ظاهری پرپشت به موها می‌دهد.

تفاوت بالیاژ و آمبره و هایلایت

همان طور که گفتیم، در بالیاژ روی موها با حرکت جارومانند قلم‌مو رنگ می‌شود و نتیجه کار رنگ روشن طبیعی و البته چندبعدی است. رنگ‌کار مو در آرایشگاه با استفاده از برس یا قلم‌موی رنگ مو، روی موهایتان را روشن‌تر می‌کند و سپس با استفاده از نوارهای پارچه‌ای نخی (از جنس پنبه) یا سلفون هر بخش از مو را از بخش دیگر جدا می‌کند. بدین‌ترتیب رنگ روی موهایتان چکه نمی‌کند و به‌صورت لکه روی موهایتان دیده نمی‌شود. اما روش کار هایلایت‌کردن مو کمی متفاوت است.

هایلایت مو

برای انجام هایلایت، آن دسته از موهایی که قرار است رنگ شوند درون فویل آلومینیومی گذاشته و از ریشه تا نوک مو رنگ می‌شوند. استفاده از فویل باعث می‌شود موها بسیار روشن شوند. نتیجه کار هایلایت موها، تضاد رنگی شدید بین دسته موهای رنگ‌شده و رنگ طبیعی مویتان است. این تضاد چهره‌ و موهایتان را که روی شانه‌تان می‌افتند زیبا و بسیار جذاب نشان می‌دهد. در ضمن در هایلایت، موها الگوی مرتب‌تری دارند و دائم باید ریشه موها را رنگ کرد.

فرق بالیاژ و آمبره

آمبره لغتی فرانسوی به‌معنای «سایه‌دار» است و از تکنیک بالیاژ مو استفاده می‌کند با این تفاوت که در نتیجه آن، رنگ مو واضح‌ و غلیظ‌تر است و خط بین تیرگی‌ها و روشنی‌های مو کاملا دیده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های آمبره و بالیاژ مو این است که در بالیاژ ریشه مو رنگ نمی‌شود، اما در آمبره ریشه مو هم رنگ می‌شود و رنگ مو در ریشه تیره‌تر است و هرچه به نوک مو می‌رسد، روشن‌تر می‌شود.

سامبره

تکنیک دیگری به نام سامبره هم وجود دارد که نتیجه کار انتقال خیلی نرم و آرام از بخش تیره مو به روشن است و حتی ممکن است متوجه مرز بین این دو نشوید. در واقع بخش رنگ‌شده مو فقط یکی‌دو درجه از بخش رنگ‌نشده مو روشن‌تر است.

فواید بالیاژ مو

رنگ مو در روش بالیاژ طبیعی‌تر از هایلایت‌های رایج دیده می‌شود. در بالیاژ، دسته‌ای از موها انتخاب و به‌گونه‌ای رنگ می‌شوند که با موهای طبیعی‌تان ترکیب شوند. به همین خاطر رنگ‌کردن مو به روش بالیاژ بسیار طبیعی‌تر از روش هایلایت است که در آن مرز بین موهای رنگ‌شده و طبیعی‌تان کاملا مشخص است. در ادامه، فواید دیگر بالیاژ مو را بررسی می‌کنیم.

۱. نگهداری آسان

ازآنجایی‌که در روش بالیاژ مو موها بسیار ملایم رنگ می‌شوند، تفاوت چشمگیری با موهای طبیعی‌تان ندارند و به همین دلیل وقتی موی شما رشد می‌کند، تفاوت خیلی واضحی در رنگ موهایتان ایجاد نمی‌شود و مجبور نیستید زود به زود آرایشگاه بروید. همچنین در بالیاژ مو، ریشه موها رنگ نمی‌شوند و با رشد موهای طبیعی‌تان نیازی نیست به‌سرعت موهایتان را دوباره رنگ کنید.

۲. کمتر چکه‌کردن رنگ مو

آرایشگر هنگام رنگ‌کردن موهایتان به‌روش بالیاژ، دسته‌هایی از موهایتان را که می‌خواهد رنگ کند با استفاده از نوعی مانع مانند سلفون یا نوار پارچه‌ای از جنس پنبه از هم جدا می‌کند تا مواد دکلره به آنها برخورد نکند.

۳. آسیب کمتر به مو

ازآنجایی‌که در بالیاژ مو، فقط بخشی از مو رنگ می‌شود، مجبور نیستید تمام موهایتان را زیر دکلره ببرید. با بالیاژ مو نه‌تنها موهای روشن‌تر از موهای طبیعی خود خواهید داشت، بلکه موی شما بر اثر رنگ‌کردن صدمه نمی‌بیند.

به‌کارگیری تکنیک بالیاژ در مقایسه با روش‌های دیگر روشن‌کردن مو، برای انواع موها و به‌ویژه موهای مجعد اندکی آسان‌تر است. در ضمن ازآنجایی‌که بالیاژ مو بدون فویل انجام می‌‌شود،‌ حرارت موها آن‌قدر بالا نمی‌رود که به‌سرعت موها رنگ شوند و به‌ همین دلیل به موها به‌اندازه روش‌های دیگر صدمه‌ نمی‌زند.

همچنین اگر موهای وز دارید، این تکنیک رنگ مو بهترین روش برای شماست چراکه در پایان کار بخش رنگ‌شده موهایتان راه‌راه به‌ نظر نمی‌رسد.

معایب بالیاژ مو

به‌گفته متخصصان بالیاژ مو، رنگ طبیعی موها و تناژ آن (گرمی، خنثی و سردی) روی نتیجه کار بالیاژ مؤثر است. برخی از افراد که موهای خیلی تیره دارند، می‌توانند از رنگ با تناژ گرم نارنجی یا قرمز استفاده کنند. در واقع در بالیاژ مو مشکی، این تناژهای گرم بسیار زیبا دیده می‌شوند.

یادتان باشد اگر رنگ‌هایی با تناژ گرم را نمی‌پسندید،‌ احتمالا بالیاژ مو مناسبتان نیست چراکه مو در این روش در مقایسه با هایلایت رایج خیلی سریع‌تر رنگ می‌گیرد و به رنگ برنجی متمایل می‌شود.

اقدامات لازم پیش از بالیاژ مو در آرایشگاه

بالیاژ مو در آرایشگاه

پیش از بالیاژ مو در آرایشگاه، بهتر است اقداماتی را انجام دهید تا در آرایشگاه با خیال راحت بالیاژ مویتان انجام شود. در ادامه، این اقدامات را توضیح داده‌ایم.

۱. همراه‌داشتن عکسی از نمونه‌ موی‌ رنگ‌شده

بهتر است تصویری از رنگ موی دلخواهتان همراه داشته باشید تا خیالتان بابت نتیجه نهایی راحت باشد. روش‌ها و اسامی مختلفی برای رنگ مو وجود دارد که رنگ‌کار مو با دیدن عکس رنگ موی دلخواهتان راحت‌تر متوجه می‌شود موهایتان را به چه رنگی درآورد.

۲. تمیزکردن موها

آلودگی و چربی‌های موهای کثیف جلوی فرایند صحیح بالیاژ مو را می‌گیرد. بنابراین پیش از رنگ‌کردن، موهایتان را بشویید.

۳. استفاده از نرم‌کننده

چند روز قبل از انجام‌دادن بالیاژ مو، به موهایتان نرم‌کننده بزنید. نرم‌کننده موجب صاف‌شدن موهایتان می‌شود و موقع رنگ‌کردن به‌روش بالیاژ کمترین صدمه را می‌بیند.

۴. انتخاب مدل مو

آرایشگر با توجه به مدل مو آن بخش از موها را که باید رنگ شوند انتخاب می‌کند،‌ بنابراین پیش از رنگ مو باید مدل موی دلخواهتان را بدانید. همچنین پیش از رفتن به آرایشگاه تصمیم بگیرید که می‌خواهید موهایتان صاف باشند یا فر.

آموزش بالیاژ مو در منزل

روند کار بالیاژ مو در منزل تقریبا شبیه کاری است که رنگ‌کار مو در آرایشگاه انجام می‌دهد. اگر می‌خواهید به هر دلیلی خودتان در منزل بالیاژ مو را انجام دهید، در ادامه مراحلش را نوشته‌ایم.

۱. انتخاب مدل مو و رنگ دلخواه

پیش از انجام‌دادن بالیاژ مو، مدل موی دلخواهتان را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید موهایتان را کوتاه کنید، نزد آرایشگری حرفه‌ای این کار را انجام دهید و سپس موهایتان را رنگ کنید. بالیاژ موی کوتاه خیلی راحت‌تر از موی بلند انجام می‌شود. همچنین رنگ دلخواهتان را پیش از بالیاژ انتخاب کنید. در بالیاژ موی مشکی، از رنگ‌های با تناژ گرم استفاده کنید. بالیاژ روی موی مشکی جلوه بسیار زیبایی دارد. اگر رنگ طبیعی مویتان روشن است، می‌توانید ابتدا آن را مشکی کنید و سپس با رنگ روشن بالیاژ مو را انجام دهید.

۲. تقسیم و رنگ‌کردن موها

آن دسته از موها را که می‌خواهید رنگ کنید، جدا و به رنگ مدنظرتان آغشته کنید. مراقب باشید رنگ مو به ریشه‌های مو نرسد. سپس دور موهای رنگ‌شده را با روکشی از پارچه پنبه‌ای (نخی) یا سلفون بپوشانید. بدین‌ترتیب رنگ به قسمت‌های دیگر موهایتان سرایت نمی‌کند. موقع رنگ‌کردن، ابتدا بخش کمی از موهایتان را رنگ کنید و چنانچه از نتیجه آن راضی بودید، باقی موهایتان را به همان ترتیب رنگ کنید.

۳. حرارت‌دادن مو

بعد از اینکه موهایتان را آغشته به رنگ مدنظرتان کردید، کمی آن را با سشوار حرارت دهید تا زودتر رنگ بگیرد. البته اگر موی شما شکننده است، به آن حرارت ندهید تا آسیب نبیند. برای رنگ‌گرفتن موهایتان به ۱۵ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارید. می‌توانید رنگ را بررسی کنید و مراقب باشید موهایتان بیش از حد رنگ نگیرند.

۴. شست‌وشو و به‌کارگیری درمان پروتئینی

بعد از اینکه موهایتان به رنگ دلخواهتان درآمدند، باید آنها را بشویید. دکلره‌کردن مو ممکن است به مو صدمه بزند، بنابراین بهتر است از محصولات پروتئین‌درمانی برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید تا در صورت صدمه به موها، آنها را ترمیم کند.

۵. استفاده از براق‌کننده و مرطوب‌کننده

بیشتر مواقع این احتمال وجود دارد که پس از رنگ‌کردن مو، نتیجه دقیقا آن چیزی نشود که می‌خواهید. مثلا ممکن است بلوند طلایی مدنظرتان بوده باشد، اما رنگ پایه‌ موهایتان خاکستری‌تر باشد. در این حالت می‌توانید براق‌کننده به موهایتان بزنید تا با ترکیب با پایه رنگ طبیعی موهایتان و همین طور هایلایت‌های جدید به رنگی که می‌خواهید دست یابید. وقتی براق‌کننده (که البته ویژگی‌های مرطوب‌کنندگی هم دارد) به موهایتان زدید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید. زمانی که به نتیجه دلخواه رسیدید، موهایتان را بشویید و درنهایت به تمام موهایتان مرطوب‌کننده بزنید. پس از پایان کار موهایتان را بشویید.

آموزش بالیاژ با فویل

اگرچه بالیاژ مو بدون استفاده از فویل انجام می‌شود و این یکی از مزیت‌هایش است، برخی از افراد این تکنیک را هم مانند هایلایت با فویل انجام می‌دهند. نام این نوع بالیاژ را هم فویلیاژ (Foilayage) گذاشته‌اند. تمام مراحل کار مانند بالیاژ مو بدون فویل است و فقط به‌جای پیچاندن مو درون سلفون یا پارچه‌ای از جنس پنبه، از فویل استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از بالیاژ مو

خوشبختانه با بالیاژ مو مجبور نیستید مکرر به آرایشگاه بروید، اما باز هم باید از موهایتان مراقبت کنید و یکی از روش های مراقبت از موی بالیاژشده استفاده از تونر است. تونر برای حفظ رنگ موهایتان مفید است. از طرفی تکنیک رنگساژ مو، روشنایی رنگ مویتان را حفظ می‌کند.

همچنین موقع شست‌وشوی موهایتان حتما از نرم‌کننده و مرطوب‌کننده استفاده کنید. انتهای مو معمولا پس از رنگ‌شدن، سریع‌تر از بخش‌های دیگر مو خشک می‌شود، به‌ویژه اگر عادت دارید موهایتان را هر روز سشوار بکشید، پس یادتان باشد با استفاده از روغن‌های مخصوص آنها را نرم کنید. مراقبت از بالیاژ مو کوتاه به‌مراتب راحت‌تر از موی بلند است. اگر مراقبت از موهای بلند شما را به دردسر می‌اندازد، بد نیست به موی کوتاه فکر کنید.

کلام آخر

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را ببرید. شما هم اگر درباره بالیاژ مو تجربه یا توصیه‌ای دارید، خوشحال می‌‌شویم آن را با ما هم در میان بگذارید.

success موفقیت راه ها و رازها
success موفقیت راه ها و رازها درباره موفقیت و شادی و آرامش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋