بیزینس کوچینگ چیست؟ این روزها این سؤال بسیار از ما پرسیده میشود! آیا تاکنون با اصطلاح بیزینس کوچینگ آشنا هستید؟ برخی افراد وقتی این عبارت را میشنوند، فوراً به سخنرانان انگیزشی، یک اتاق کنفرانس سرد هتل و یک فنجان قهوه ناخوشایند فکر میکنند. در حقیقت، این اصطلاح میتواند بزرگترین سرمایهگذاری باشد که در حرفه یا شغل خود انجام میدهید.
امروزه بیزینس کوچینگ، که یکی از معروفترین انواع کوچینگ است، برای مدیران و صاحبان کسب و کارهایی که میخواهند خود و شرکت خود را رشد دهند، به روشی حیاتی و مهم تبدیل شده است. هنوز هم بسیاری از رهبران کسب و کار به درستی درک نمیکنند که مربیگری یا کوچینگ چیست و چه ارزشی دارد. اگر تمایل دارید با این اصطلاح و با این حرفه، با ویژگیهای یک بیزینس کوچ ایرانیزه شده، دلیل اهمیت آن برای کسب و کارها، تفاوت آن با منتورینگ و… آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
مربیگری تجاری، مربیگری کسب و کار یا بیزینس کوچینگ (به انگلیسی: Business Coaching) با استفاده از روشهای مختلف، به کارآفرینان، صاحبان کسب و کارها و حرفهایها کمک میکند تا پیشرفت کنند. همکاری با یک بیزینس کوچ مجرب، ابزار نهایی برای دستیابی به نتایج موفق در کسب و کارها است. برخی از شرکتها و کارآفرینان موفق در سراسر جهان به خدمات مربیگری تجاری اعتماد کردهاند تا به طور کامل از رقبای خود متمایز شوند.
معنی بیزینس کوچینگ چیست؟ این نوع مربیگری با تعیین اهداف و برنامههای عملیاتی مشخص برای دستیابی به آن اهداف، غلبه بر باورهای محدودکننده، شناسایی فرصتها و استراتژیهای رشد اقتصادی به شرکتها و انواع کسب و کارها کمک میکند تا پیشرفت کنند.
به طور خلاصه، بیزینس کوچینگ یک رابطه مشترک بین صاحب یک کسب و کار و یک مربی حرفهای است که هدف اصلی آن توسعه استراتژیک یک تجارت موفق است. نقش مربی در کمک به صاحبان کسب و کار برای طراحی یک چشمانداز برای تجارتی است که با ارزشها و اهداف زندگی آنها سازگاری داشته باشد. بیزینس کوچینگ با داشتن این چشمانداز، راهنمایی، پشتیبانی و پاسخگویی لازم را برای تعیین اهداف و راهبردهای دستیابی به آرمانها به صاحبان کسب و کار ارائه میدهد و این امکان را به آنها میدهد تا تجارت خود را رونق ببخشند و پیشرفت کنند.
ویژگیهای بیزینس کوچینگ چیست؟ ابتدا باید بیان کنیم که این تماماً مشابه مشاوره و درمان نیست! یک تصور غلط معمول این است که بیزینس کوچ باید بیشتر به عنوان یک مشاور عمل کند و کار توسعه تجارت را برای صاحبان کسب و کار انجام دهد، در حالی که این صحیح نیست! مربیان به تعیین جهت کمک میکنند و بازخورد، ابزار، راهنما و چشمانداز را در اختیار صاحبان تجارت قرار میدهند. آنها همچنین در پاسخ به راهنماییهایشان پاسخگو هستند؛ همان چیزی که به نظر ما صاحبان مشاغل بیشتر نیازمند آن هستند.
یک مربی کسب و کار به سادگی به شما نمیگوید که چه کاری انجام دهید یا اینکه بدون هیچ واکنشی گوش دهید. یک مربی تجاری خوب کسی است که میتوانید به او اعتماد داشته باشید؛ شخصی که به ابعاد مختلف بیزینس شما مسلط است و توانایی تشخیص مسائل خاص و سیستمی در تجارت شما را دارد و میداند که برای دستیابی به نتایج واقعی، باید راه حلها را خودتان اجرا کنید. بله، یک بیزینس کوچ حرفهای به صاحب کسب و کار میگوید که اصولاً من به جای تو کار نمیکنم، بلکه فقط پشتیبان و راهنمای تو هستم تا خودت رهبری کسب و کارت را بر عهده بگیری.
بیزینس کوچینگ چیست؟
بیزینس کوچینگ یک فرآیند ذهنی است که به عوامل مختلفی وابسته است و نشان میدهد در چه میزان هر یک از این عوامل با اولویتهای شما همخوانی دارند. اگر به دنبال ویژگیهای حرفهای یک مربی هستید، باید در نظر داشته باشید که چهار مورد مهم وجود دارد.
اگرچه مدرک هیچ ارزشی ندارد، اما در این مورد بهتر است استثناء قائل شویم، زیرا دانستن اینکه به چه کسی باید اعتماد کنیم دشوار است. بسیاری از افرادی که خود را بیزینس کوچ میدانند، هیچ گونه اعتبار رسمی یا گواهینامه معتبری ندارند. در انتخاب بیزینس کوچ باید دقت کرد، زیرا آنها مدیران را به چالش میکشند تا نقاط قوت خود را توسعه دهند و نقاط ضعف را شناسایی و کاهش دهند.
اما وظایف یک متخصص بیزینس کوچینگ چیست؟ وظایف یک بیزینس کوچ حرفهای شامل تأکید بر ارتقای رهبری، کاهش علفهای هرز و کار بر روی چشمانداز سازمان و توسعه تیمی است که به تحقق آن چشمانداز کمک میکند. کسب و کارها باید از بیزینس کوچهای خود انتظار داشته باشند که:
بیزینس کوچینگ چیست؟
یکی از سؤالاتی که بیشتر مطرح میشود، تفاوت بین مربیگری (coaching) و منتورینگ (mentoring) چیست؟ اگرچه مهارتهای مورد نیاز در هر دو حوزه مشابه هستند و از هر دو به عنوان ابزارهایی برای توسعه حرفهای استفاده میشود، اما ساختار و نتیجه کار کاملاً متفاوت است. در ابتدا باید بیان کنیم که منتور، یک متخصص حوزه کسب و کار است که به عنوان مشاور فرد دریافت کننده خدمات عمل میکند.
صاحبان کسب و کار به مربیان کسب و کار نیاز دارند به دلایل زیر:
پاسخ ها