melika parvaneh

melika parvaneh

مربی کسب و کار کیست؟

کوچینگ یا مربیگری کسب و کار از کجا آمده است؟

در دهه 1970 نویسنده‌ی آمریکایی به نام تیموتی گالوی (Timothy Gallwey)، مجموعه کتاب‌هایی با عنوان “درونی”(Inner) منتشر کرد.  او در این کتاب‌ها، مجموعه‌ای از ایده‌های جدید در ارتباط با مربیگری (Coaching) و دست‌یابی به موفقیت همه جانبه در رشته‌های مختلف ارائه کرده بود. رشته‌هایی مانند تنیس، اسکی و موسیقی که نیاز به نظم، انضباط و قدرت درونی داشتند.

گالوی به عنوان مربی تنیس متوجه شد که تنیسورهای جوان با تمرکز بیشتر بر روی بازی و ضربات خودشان می‌توانند پیشرفتی سریع و مداوم داشته باشند.

به مرور و با گذشت زمان، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان مانند اپل و آی‌بی‌ام، به ارزش کوچینگ به عنوان روشی مناسب برای تغییر رفتار سازمان‌ و نیروها برای رسیدن به مقصد دلخواهشان پی بردند.

 

وضعیت کوچینگ در حال حاضر

تا اینجا متوجه شدید که بیزینس کوچینگ چیست؟ و از کجا آمده است. امروزه نه تنها شرکت‌های بزرگ، کوچینگ را به عنوان یک حقیقت غیرقابل انکار پذیرفته‌‌اند، بلکه کسب وکارهای کوچک‌تر نیز برای آن جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند. در دوران رکود اقتصادی، کمتر شرکتی است که کوچینگ را برای کسب و کار خود ضروری نداند. کارآفرینان و مدیران بیشتر از هر زمان دیگری به راه‌اندازی یک کسب و کار موثر با یک تیم کوچک و بودجه اندک نیاز دارند. در دوران آشفته‌ی اقتصادی، شرکت‌هایی که به همکاری با کوچ‌ها (Coach) ادامه می‌دهند، در زمان‌های مورد نیاز، یک سیستم پشتیبانی خارجی دارند. اما شرکت‌های دیگر از مدیر گرفته تا پرسنل، در مواقع بحرانی روحیه‌ی خود را از دست می‌دهند. حالا دیگر کوچینگ جایگاه خود را در میان کسب و کارها پیدا کرده است و برای موفقیت در تجارت، شدیداً به آن نیازمندیم.

امروزه در ایران کوچینگ یک پدیده‌ی ناشناخته نیست اما به دلیل سابقه‌ی کمتر آن در ایران و همچنین از آنجا که یک کوچ تنها باید متخصص کوچینگ باشد، سوءبرداشت‌هایی در ارتباط با آن صورت می‌گیرد. یک کوچ نیازی ندارد در همه زمینه‌ها تخصص کسب کند و تنها باید متخصص کوچینگ باشد. این ویژگی کوچینگ، راه مربی‌ها را به تمام کسب و کارها باز می‌کند. به دلیل همین انعطاف‌پذیری فوق‌العاده کوچینگ، در کشور ما بسیاری از افراد می‌پندارند با اندکی اطلاعات و مهارت می‌توانند نقش یک کوچ را تمام و کمال ایفا کنند. از حضور کوچینگ در ایران دیری نمی‌گذرد و مدیران و رهبران باید با دقت و درایت، اقدام به انتخاب کوچ مناسب نمایند تا به موفقیت در کسب و کار دست یابند.

حال با این مقدمه بهتر است به صورت جزئی‌تر به بحث کوچینگ، آن‌هم در بخش کسب و کار نگاهی بیاندازیم. این‌که چطور بیزینس کوچینگ به کمک کسب و کارها می‌آید و آن‌ها را به سمت مقصد دلخواهشان هدایت می‌کند.

بیزینس کوچینگ چیست؟

در این جا ما به بررسی مفهوم بیزینس کوچینگ می پردازیم تا این موضوع برای شما روشن شود که کوچ کیست و چه تفاوت‌هایی با منتور و مشاور دارد؟
بیشتر اوقات از کلمه کوچ، برای مربی و مربیگری ورزشی استفاده می‌شود، اما می‌توان مربیگری در هر زمینه‌ای را کوچینگ به‌حساب آورد. کوچینگ به رابطه بین مربی (کوچ) و مراجعه‌کننده گفته می‌شود و این رابطه ممکن است در زمینه‌های مختلفی مثل کسب‌و‌کار، زندگی، سلامتی و … باشد. کوچینگ به بهترین شکل، برترین مفاهیم مربوط به کسب و کار، روانشناسی، فلسفه، ورزش و معنویت را با یکدیگر ادغام نموده است.

مجموعه رشد و توسعه کسب و کار سلطان گروپ کوچینگ را به این صورت تعریف می‌کند:

کوچینگ، یک همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع است؛ که در طی آن، مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی‌های شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

بیزینس‌ کوچ‌ها معمولا کارآفرینان باتجربه‌ای هستند و بیشتر آنها خودشان نیز صاحب کسب و کارند. این افراد با بهره‌گیری از هوش، استعداد و مجموعۀ تجاربشان مسیر موفقیت کسب و کارها را ترسیم می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا موفق شوند و به اهداف تجاری خود برسند. به این فرآیند کوچینگ کسب و کار می‌گویند.

در استفاده‌ی روزانه‌، اغلب تمایزی بین کوچ (مربی)، مشاور، درمانگر و منتور قائل نمی‌شویم. به طوری که مرز بین این نقش‌ها به خوبی مشخص نیست. کوچ به کل با منتور و مشاور تفاوت دارد. شما به عنوان یک کوچ به کلاینت‌های خود کمک می‌کنید تا پاسخ سوالات خود را از درون خودشان بیابند و با تشویق، جسارت لازم را در آن‌ها تقویت می کنید. در واقع به آن‌ها کمک می‌کنید تا:

  • تشخیص دهند چه چیزهایی در اولویت هستند.
  • اهداف ارزشمندی ایجاد کنند.
  • یک طرح عملی اجرا کنند.
  • ساختارهایی را تنظیم نموده و برای موفقیت خود مسئولیت‌پذیر باشند.
  • دیدگاه هایشان را در برابر محدودیت هایی که دارند، به چالش بکشند.

افراد از طریق کوچینگ قادر به یافتن راه‌حل‌های خود و توسعه مهارت‌ها و تغییر نگرش‌های خود هستند. اغلب مشتریان، کوچ ها را برای توسعه فردی یا حرفه ای خود استخدام می‌کنند. شما به عنوان یک کلاینت، فرصت این را خواهید داشت که مسائل را به روشی بسیار عمیق و موشکافانه مورد سوال قرار دهید. به زودی کشف خواهید کرد چگونه به جهان نگاه کرده، از چه چیزی الهام بگیرید و بدانید کدام دسته از ایده ها منجر به توقف یا پیشرفت شما خواهند شد. در واقع شما به عنوان یک کلاینت، همه چیز را به شکلی بسیار شفاف و معتدل به پیش خواهید راند.

کوچ های حرفه ای نوعی مشارکت ادامه دار بین خود و مشتریان ایجاد می‌کنند تا نتایج درخشانی در زندگی فردی و حرفه‌ای مشتریان ایجاد گردد. کوچ ها کمک می‌کنند که مشتریان عملکرد خود را بهبود داده و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. این مربیان آموزش دیده‌اند که به نیازهای مشتریان با کمال میل و اشتیاق گوش فرا دهند و در واقع به دنبال راه‌حل‌ها و استراتژی‌هایی هستند که مشتریان در زندگی خود به کار گیرند. از نظر کوچ ها، مشتریان کاملا خلاق و کاردان بوده و یکی از وظایف کوچ ها، حمایت و پشتیبانی برای افزایش مهارت‌ها، منابع و خلاقیت آن هاست.

melika parvaneh
melika parvaneh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋