دامداری و دامپروری مدرن

دامداری و دامپروری مدرن

در اینجا درباره شغل دامپروری و پرورش گوسفند خواهید خواند. damesabz.ir

قطع دم و اخته کردن بره و بزغاله

چگونگی و دلایل اخته کردن بره ها و بزغاله‌ها


اخته کردن ترجیحاً باید در 24 ساعت اول زندگی بره و بزغاله پس از مصرف آغوز کافی انجام شود و اگر این کارها در روز اول انجام نشود، بسیار مهم است که طی هفت روز آینده انجام شود تا عوارض به حداقل برسد و همچنان تا حد ممکن انسانی باشد خارج از این زمان، خطر عوارض به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد جزئیات مربوط به زمان تأیید شده و روشهای قطع دم و اخته کردن در مدیریت گوسفند و بز در مقالات مختلفی آورده شده است.

در رابطه با پرورش گوسفند اینجا کامل تر بخوانید.

پرورش بره و بزغاله ها


علائمی که برای کمک به بره ها وجود دارد:
نوزادان ضعیف
نوزادان دو یا چند قلو
بیماری یا مرگ مادر
پیشگیری از بیماری


پس از مصرف کافی آغوز  می‌توان بره ها و بزغاله ها را با جایگزین شیر پرورش داد و از طریق تغذیه جامد از سه تا چهار هفتگی شیرگیری کرد و یا می‌توان آنها را به مادر دیگر انتقال داد تا از شیر گرفته شوند.


تکنیک‌های متنوعی برای پرورش متقابل (معرفی بره) وجود دارد. گول زدن مادر برای اینکه که بره معرفی شده از فرزندان خودش است با دستکاری رایحه بسیار معمول است اگر بره یا بزغاله خودش تلف شده باشد می‌توان پوست لاشه تازه تلف شده را به بره یتیم یا بره ای که مادرش شیر کافی ندارد بست و به مادر بره تلف شده معرفی کرد در روش دیگر می‌توان از مایعات جنینی حین تولد را بر روی بره مورد معرفی مالید و یا از جفت دفع شده استفاده کرد و از این طریق مادر را برای پذیرش بره گول زد. در گوسفندان بستن اندام‌های جلوی بره مورد معرفی بسیار مفید است به طوری که به نظر می‌رسد مانند یک نوزاد تازه متولد شده باشد.


روش دیگر این است که میش را در یک جایگاه انفرادی کوچک قرار داده و سر میش بسته شود به طوری که میش اجازه چرخیدن نداشته باشد. در حالت ایده آل بره نیز نباید به سر میش دسترسی داشته باشند. میش و بره (ها) باید دو روز کامل کناره هم بمانند . سپس میش آزاد شود. اگر میش بره (ها) را قبول کرد آنها را برای چند روز دیگر در جایگاه انفرادی بگذارید تا روند پذیرش را ادامه دهد. اگر میش بره (ها) را رد کند احتمالاً تلاش‌های بعدی بی فایده خواهد بود. روش شرح داده شده با استفاده از مهارکننده همچنین برای مادرانی که بره‌های خود را رد می‌کنند مؤثر خواهد بود.


به همین ترتیب برای بزهای که بزغاله های خود را نمی پذیرند کاربرد دارد و بزها بسته می‌شوند تا بزغاله (ها) را ببینند، اما قادر به آسیب رساندن به آن‌ها نباشند و چند ساعت به بزغاله ها اجازه داده می‌شود که کنار مادر باشند در حالی که مادر جدید یا مادری که بزغاله خود را نپذیرفته است بسته باقی از چند جلسه نیازی به مهار نیست و سرانجام ممکن است در جایگاه انفرادی کوچک نگهداری شود تا زمانی که با بزغاله (بزغاله ها) پیوند می ماند.


 مراقبت از بره ها و بزغاله های تازه متولد شده

 


آمادگی برای بره های تازه متولد شده


در واحدهای صنعتی پرورش دام سبک، مادران و بره ها باید به مدت 24 ساعت در جایگاه‌های انفرادی مادر و بره نگهداری شوند تا برای پیوند بین مادر و بره تشویق شوند و از گم شدن و عدم پذیرش بره ها و بزغاله ها جلوگیری شود. ابعاد مناسب جایگاه انفرادی زایش 1.2 در 1.5 متر است. در این جایگاه ها خوراک و آب باید برای مادر در دسترس باشد. جایگاه‌های انفرادی باید تمیز و خشک باشند و بستر آنها به اندازه کافی باشد تا از خیس و سرد شدن بره های تازه متولد شده جلوگیری کند
در واحدهای احداث شده در مرتع از جایگاه‌های انفرادی مادر و بره استفاده نمی شود اما محافظت از تازه متولد شده ها هنوز لازم است. باران برای مدت زمان طولانی یا کوران بهاری می‌تواند تلفات بالای بره ها و بزغاله ها را به همراه داشته باشد.

 

برای مطالعه بیشتر: اهمیت تغذیه بز و گوسفند

دامداری و دامپروری مدرن
دامداری و دامپروری مدرن در اینجا درباره شغل دامپروری و پرورش گوسفند خواهید خواند. damesabz.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋