
آزمایشها روی ۱۱ خودروی برقی، چندین مدل پلاگین هیبریدی و یک خودروی بنزینی نشان داد که اوج تشعشعات عمدتاً در نزدیکی پاها رخ میدهد.
مطالعه اخیر انجمن اتومبیلرانی آلمان (ADAC) نگرانیها در مورد تشعشعات الکترومغناطیسی خودروهای برقی را برطرف کرده و نشان میدهد که آنها تشعشعات بسیار کمتری از خودروهای بنزینی سنتی ساطع میکنند.
آزمایشها روی ۱۱ خودروی برقی، چندین مدل پلاگین هیبریدی و یک خودروی بنزینی نشان داد که اوج تشعشعات عمدتاً در نزدیکی پاها رخ میدهد. در سوی دیگر، سر و تنه در معرض حداقل تشعشعات قرار دارند. نکته مهمتر این است که همه مقادیر بسیار پایینتر از آستانههای ایمنی بینالمللی بودند. عملیات شارژ تأثیر کمی داشت، درحالیکه شارژ سریع DC سطوح تشعشع کمتری نسبت به شارژ AC کندتر تولید کرد.

خودروسازان چینی در این زمینه عملکرد خوبی داشتهاند. مرکز فناوری و تحقیقات خودرو چین (CATARC) تنها در سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰۰ خودرو را مورد بررسی قرار داده است. در سومین کنفرانس سالانه ایمنی خودروهای برقی با انرژی نو، CATARC بر سیستم صدور گواهینامه NESTA (ارزیابی فنی ایمنی انرژی نو) تأکید کرد که خودروها را در شش بخش ارزیابی میکند: ایمنی شارژ، ایمنی الکترومغناطیسی، ایمنی عملکردی، ایمنی ولتاژ بالا، ایمنی باتری و ایمنی آتشسوزی.
چهارده مدل چینی تأییدیه NESTA را دریافت کردهاند. این مدلها شامل آیتو M7، جتور زونگهنگ G700، اونوو L90، لی آتو i8، ام-هیرو M817، فالوین A9L، شیائومی YU7، بیوایدی هان ال، لینک اند کو ۹۰۰، اکسید اکسلانتیکس ES/ET و جیلی گلکسی استارشیپ 7 EM‑i هستند.
NESTA همچنین برترین عملکردها را در هر بخش ایمنی برای سال ۲۰۲۵ شناسایی کرد. بیوایدی هان ال، لینک اند کو ۹۰۰ و هیوندای الکسیو در ایمنی شارژ؛ مرسدس بنز CLA، لی آتو i8، زیکر 9X و جیلی گلکسی M9 در ایمنی الکترومغناطیسی؛ اونوو L90، شیائومی YU7، گلکسی استارشیپ 7 EM‑i و اکسید اکسلانتیکس ET در ایمنی عملکردی؛ لیپموتور B10، فالوین A9L و وولینگ شینگگوانگ ۷۳۰ در ایمنی ولتاژ بالا؛ جتور زونگهنگ G700، آیتو M7، ام-هیرو M817 و تویوتا bZ3X در ایمنی باتری؛ سایک H5، آیتو M8، اونوو L60 و آیکار V23 در ایمنی آتشسوزی بهترین عملکرد را داشتند.

اندازهگیریها نشان میدهند که خودروهای برقی چینی میزان تشعشعات بسیار پایینتری از محدودیتهای ملی و بینالمللی منتشر میکنند. میزان تشعشعات کابین در ردیف جلو از ۰.۸ تا ۱ میکروتسلا و در ردیف عقب از ۰.۳ تا ۰.۵ میکروتسلا متغیر است. این رقم فقط ۱ درصد از آستانه ایمنی ۱۰۰ میکروتسلا در چین است.
دستگاههای خانگی روزمره مانند پتوهای برقی ۱۰ تا ۵۰ میکروتسلا ساطع میکنند که ایمنی خودروهای برقی را برجسته میکند.
پاسخ ها