سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

مقصد خودروهای وارداتی نمایشگاه های خودرو است

مقصد خودروهای وارداتی، نمایشگاه‌های خودرو است

اگر در شهرهای بزرگ کشور قدم بزنید یا رانندگی کنید، به سختی می‌توانید خودروهای وارداتی با مدل 2023 یا 2024 را در خیابان‌ها ببینید.

براساس اعلام گمرک، تا پایان فروردین‌ماه 1403 و طی دور جدید واردات خودرو، 12 هزار دستگاه خودروهای وارداتی به‌صورت قطعی از گمرک ترخیص شده‌اند. بااین‌حال هنگام تردد در خیابان‌ها، این تعداد خودروهای وارداتی ترخیص شده را نمی‌بینید. اگر در شهرهای بزرگ کشور قدم بزنید یا رانندگی کنید، به سختی می‌توانید یک خودرو وارداتی مدل 2023 یا 2024 را در خیابان‌ها ببینید.

خودروهای وارداتی به محل کسب سود تبدیل شده‌اند

دلیل این موضوع، تبدیل خودروهای وارداتی به منبع کسب سود است. متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که در اسفندماه 1401 نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کرده‌ بودند، مسیر پرفراز و نشیبی را برای تحویل اتومبیل‌های وارداتی خود طی کردند. اکنون که نوبت به ترخیص خودروها رسیده است، آن‌ها تمایل دارند تا از این خودروها سودی قابل‌توجه را کسب کنند. بههمین‌دلیل اتومبیل‌های وارداتی جدید را نه در خیابان‌ها، بلکه در نمایشگاه‌های خودرو خواهید دید.

خودروهای وارداتی

بدیهی است تا زمانی که واردات خودرو به‌صورت قطره‌چکانی ادامه داشته باشد، جنبه سرمایه‌گذاری این خودروها برای مالکان آن‌ها همچنان جذاب خواهد بود. این میزان از جذابیت در مورد خودروهایی که برند غیرچینی دارند دوچندان می‌شود. اکثر اتومبیل‌های وارداتی بازار ایران در مرحله جدید، چینی هستند. در این بین تنها چند مدل محدود با برندهای هیوندای، کیا و تویوتا با حداقل آپشن‌های ممکن و در قالب تیپ پایه به بازار ما رسیده‌اند. این خودروها از جذابیت دوچندانی برای مشتریان برخوردار هستند، درحالی‌که محصولی همانند زوتی DL5 جذابیت چندانی برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران ندارد.

سخت‌گیری‌های بیش از حد در موضوع واردات خودرو، باعث شده است تا مواردی همچون فروش حواله خودرو، فروش اولویت واگذاری محصولات خارجی و درنهایت دپوی محصولات را شاهد باشیم. بعید به نظر می‌رسد روند واردات خودرو به کشور در سال 1403 نیز تغییراتی جدی را تجربه کند. ازاین‌رو انتظار داریم تا رویه موجود در بخش واردات خودرو حداقل در کوتاه‌مدت و تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋