shirinbahmani

shirinbahmani

چوب ترمووود ویژگی ها کاربرد ها و...

چوب یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی و تکمیلی است که از دوران باستان تا به امروز ما را همراهی کرده است.

اما اخیراً، تنوع ویژه آن، چوب حرارتی، به طور فزاینده ای محبوب شده است، که ویژگی های بهبود یافته و دامنه گسترده ای دارد. در این قسمت از دوره آموزشی این ماده منحصربفرد به تفصیل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ترمووود چیست؟

چوب ترمووود در نتیجه عملیات حرارتی ویژه گونه های مختلف مخروطی و چوب سخت (کاج، خاکستر، بلوط و غیره) به دست می آید. نام دیگر این ماده، چوب اصلاح شده حرارتی (TMD) یا ترمووود است. بسته به کشور سازنده، تولید TMD ممکن است متفاوت باشد، اما فناوری فنلاند حداکثر توزیع را دریافت کرده است. ماهیت آن در ترموهیدرولیز چوب در شرایط دسترسی محدود به هوا در فضای بخار آب در دمای بالا (150-240⁰С) نهفته است.

شما عزیزان برای خرید ترمووود فنلاندی اصل، می توانید به وبسایت گروه مهندسی آژمان مراجعه کنید.

گروه مهندسی آژامن با سالها تجربه در زمینه ترموود یکی از پیشگامان این صنعت می باشد.

 

عملیات حرارتی چوب ترمووود

عملیات حرارتی می تواند تک مرحله ای و چند مرحله ای باشد، در حالت دوم بخار آب تحت فشار (1.6 بار) تامین می شود. اصلاح نیز مورد استفاده قرار می گیرد - بخار هوا تحت فشار تامین نمی شود، بلکه یک گاز بی اثر (نیتروژن) است، این روش TMD را با بالاترین کیفیت تولید می کند.

بسته به دمای بخار مورد استفاده برای پردازش چوب، به کلاس هایی تقسیم می شود که از نظر ظاهر و خواص متفاوت هستند.

  • بخار تا 190⁰C - درجه یک، تغییر جزئی سایه، حداقل بهبود در خواص.
  • بخار تا 210⁰С - درجه دوم، سایه تیره تر، افزایش قدرت و مقاومت در برابر پوسیدگی.
  • بخار تا 240⁰С - سوم، کلاس (بالاترین)، سایه های تیره، اشباع، حداکثر چگالی، سختی، استحکام.

برای ساده سازی تا حد امکان، چوب به اجبار در دمای بالا خشک می شود، اما در نتیجه قرار گرفتن در معرض بخار یا گاز، نه تنها رطوبت از آن حذف می شود، بلکه پلی ساکاریدهایی که فرآیند پوسیدگی را تحریک می کنند نیز از بین می روند. در ابتدا، آنها سعی کردند چوب را با استفاده از معرف های شیمیایی اصلاح کنند، اما پس از چنین پردازشی، این ماده، اگرچه خواص بهبود یافته ای به دست آورد، برای مصرف کنندگان و محیط زیست مضر شد. اصلاح حرارتی کاملاً ایمن است و به شما امکان می دهد بدون از دست دادن دوستی محیطی به عملکرد بهتری برسید.

ترمووود فنلاندی

 تاریخچه ترمووود

از زمان های قدیم، آنها سعی کرده اند درخت را قوی تر و بادوام تر کنند - آن را در روغن یا نمک می جوشانند، خیس می کردند و می سوزاندند. اولین تحقیقات علمی در زمینه عملیات حرارتی چوب به دهه سی قرن گذشته باز می گردد - پیشگامان آلمانی ها، استام و هانسن بودند. در آمریکا کمی بعد، در دهه چهل، صحبت در مورد مطالب را آغاز کردند و اولین نتایج کارهای علمی در این زمینه تنها در دهه شصت قرن گذشته منتشر شد (کولمن، اشنایدر).

عملیات حرارتی چوب ترموود

سایر کشورها مانند فرانسه و هلند (هلند) نیز به این فرآیند علاقه مند بودند، اما فنلاندی ها به طور جدی به این مشکل نزدیک شدند، در دهه نود آنها فناوری اصلاح حرارتی را با بخار آب در دماهای بالا توسعه دادند. امروزه تولید TMD هم در اروپا و هم در آمریکا و هم در خاک کشور ما گسترده است.

ترمووود

خواص چوب حرارتی

در نتیجه اصلاح حرارتی چوب، تقریباً تمام پارامترها بهبود می یابد. او می شود:

مقاوم در برابر محیط خارجی - به دلیل به دست آوردن ساختار متراکم تر، رطوبت سنجی تا حد امکان کاهش می یابد، درخت جذب رطوبت را متوقف می کند. نه تنها بخارها دیگر بر آن تأثیر نمی گذارند، حتی تماس مستقیم با آب نیز به هیچ وجه روی مواد تأثیر نمی گذارد و هنگامی که به طور کامل در یک محیط آبی غوطه ور شود، بیش از 8 درصد از کل جرم برای مدت طولانی رطوبت را جمع نمی کند. باران، برف، مه و دیگر هجوم‌های طبیعت، چوب حرارتی، برخلاف چوب معمولی، کاملاً آرام تحمل می‌کند.

پایدار - همیشه هندسه و ابعاد را حفظ می کند، خطری برای گرفتن "هلیکوپتر" به جای تخته تخت وجود ندارد. علاوه بر این، ترک خوردن مستثنی است.

بادوام - حتی انواع نسبتا نرم در نسخه اصلی پس از پردازش سخت و مقاوم در برابر آسیب های مکانیکی می شوند. هیچ فرورفتگی مشخصی در اثر ضربه و خراش روی چوب وجود ندارد، خراب کردن سطح بسیار دشوار و عمدی است، نه به طور تصادفی.

ایمن - و این نه تنها حفظ طبیعی بودن و دوستی با محیط زیست است، بلکه افزایش کلاس مقاومت در برابر آتش است، چوب ترمووود ضعیف مشتعل می شود و ضعیف شعله ور می شود.

تزئینی - بافت به وضوح کشیده می شود، سایه روشن تر، غنی تر و یکنواخت تر می شود.

بادوام - عمر سرویس چندین برابر افزایش می یابد، چه برای استفاده داخلی و چه خارجی. این به دلیل مقاومت در برابر میکرو فلور بیماری زا (کپک، قارچ)، پوسیدگی و آفات است.

در پس زمینه لیست مزایا، مهمترین نقطه ضعف TMD هزینه بالای آن است، اما اگر عمر سرویس تقریبا بی نهایت و ویژگی های فوق را در نظر بگیریم، این نقطه ضعف اهمیت خود را از دست می دهد.

منطقه برنامه

به لطف اصلاح چوب ترمووود، دامنه کاربرد به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

چوب حرارتی یکی از بادوام ترین راه حل ها برای دکوراسیون بیرونی نما و تراس خانه های چوبی، کلبه، آلاچیق باغ یا کفپوش است.

این یک ماده جهانی و مورد تقاضای جهانی است.

ترمووود در نما - اغلب تخته، آستر، خانه بلوک. چهره ظاهر خود را برای سالها حفظ می کند، می توانید خشک شدن، ترک و پوسیدگی را فراموش کنید. چنین نما در طول عملیات به حداقل نگهداری نیاز دارد.

چوب ترمووود  در تراس ها، ایوان ها و آلاچیق ها - مناطق باز و گرم نشده نیاز به استفاده از پوشش های مقاوم در برابر سایش دارند، تخته حرارتی از بارش، نوسانات دما نمی ترسد. هیچ شکافی روی زمین وجود نخواهد داشت، عناصر خشک یا تاب نمی‌شوند، لازم نیست هر فصل کف را بپوشانید و دوباره رنگ کنید.

چوب ترمو در اتاق های مرطوب - سونا، حمام، حمام و مناطق نزدیک استخرها نیز برای تکمیل نیاز دارند، اما در حال حاضر به دلیل رطوبت زیاد مداوم یا تماس مستقیم با آب. علاوه بر این، TMD یک رسانای ضعیف گرما است و گرم نمی شود.

ترموود برای مسیرها - مسیرها نه تنها سایت را تزئین می کنند و دسترسی را در هر آب و هوایی تسهیل می کنند، بلکه در معرض افزایش بارها، قرار گرفتن در معرض بارش و رطوبت نیز هستند. مسیرهای ساخته شده از TMD طبیعی و تزئینی هستند و در عین حال تا حد امکان قابل اعتماد و بادوام هستند.

چوب ترمووود در کفپوش

رنگ آمیزی چوب ترمووود

در برابر پس زمینه حداکثر مقاومت در برابر رطوبت، محیط تهاجمی و آفات، TMD حساسیت به تابش خورشیدی را حفظ می کند - هنگامی که در معرض اشعه های مستقیم قرار می گیرد، سطح می سوزد و رنگ خاکستری کثیفی به دست می آورد. اما بر خلاف چوب معمولی، این بیشتر یک جلوه بصری است، زیرا تخریب ساختار در بالاترین لایه، بدون نفوذ به عمق و بدون تهدید استحکام و یکپارچگی مواد رخ می دهد. در غیاب پوشش محافظ، چوب حرارتی در طول سال 0.05-0.1 میلی متر می سوزد، بنابراین به پردازش حداقل، اما اضافی نیز نیاز دارد.

برای حفظ جذابیت TMD، کارشناسان استفاده از محصولات روغنی را توصیه می کنند.

shirinbahmani
shirinbahmani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋