shahrdaad.new.seo1

shahrdaad.new.seo1

تنظیم لایحه بر عهده کیست؟

لایحه یک سند حقوقی برای تنظیم دفاعیه دو طرف دعاوی در دادگاه می باشد. به این صورت که بعد از هر جلسه دادگاه و شنیدن صحبت‌های طرفین، همزمان که منشی دادگاه تمام نکات و اظهارات جلسه را ثبت می‌کند، طرفین نیزمی‌توانند دفاعیات و بیانات خود را در تنظیم لایحه و تسلیم دادگاه کنند. بسیاری از اظهارات در دفتر منشی دادگاه ثبت می‌شود اما استدلال های هر یک از طرفین لایحه و همچنین نکات حقوقی ثبت شده در آن، می تواند قاضی پرونده مجاب کند و بر روی نتیجه نهایی تاثیر بگذارد. برخلاف لایحه که از آن برای دفاعیه و استدلال بر بی‌گناهی در دادگاه استفاده می‌شود، دادخواست فرمی است که طی آن فرد می‌توانید از افراد حقیقی و حقوقی در دادگستری اقامه دعوا نماید. در واقع اگر شما به هر دلیلی نیاز به شکایت از فرد یا شرکتی را دارید باید با پر کردن فرم دادخواست علیه وی در دادگاه اقامه دعوا کنید.

نکات مهم در تنظیم لایحه

  • زمانی که لایحه خواهان محل اقامت او مشخص نباشد ظرف دو روز از تاریخ دادخواست، طی قراری که دفتر دادگاه و در غیبت او جانشین او صادر می کند، رد می شود.

  • خواهان لایحه باید حتما کپی اسناد خود را به دادخواست و یا لایحه ضمیمه نماید. رونوشت یا تصویر باید بسیار خوانا باشد و مطابقت آن با اصل گواهی برابر شود.

  • اگر اسناد و لایحه ها به زبان فارسی نباشند، علاوه بر رونوشت یا تصویر تصدیق شده، ترجمه گواهی شده ی آن نیز حتما، به دادخواست یا لایحه باید پیوست شود. درستی ترجمه و مطابقت رونوشت با اصل را مترجمین رسمی حسب مورد گواهی می نمایند.

  • اگر دادخواست و لایحه توسط وکیل، قیم، ولی و یا نماینده قانونی خواهان دادگاه ارجاع داده شده باشد، رونوشت سندی که اثبات کننده سمت دادخواست دهنده است، به پیوست دادخواست یا لایحه باید تسلیم دادگاه شود.

تنظیم لایحه بر عهده کیست و چرا؟

تنظیم لایحه و نگارش آن وظیفه ی وکیل می باشد که دلایل این امر در این قسمت به آن می پردازیم. 

  1. تنظیم لایحه توسط وکیل باعث می شود تا این سند قانونی با کیفیت بسیار بالایی تهیه شود و در مدت زمان کوتاهی آماده ارائه به دادگاه شود.

  2. یک وکیل با تجربه و حرفه ای به خوبی می داند که از چه دلایل استنباطی برای تنظیم لایحه استفاده کند و به چه نکات اساسی در آن اشاره کند.

  3. معمولا یک وکیل متخصص تمامی متن لایحه را بر اساس جزئیات دقیق پرونده تهیه میکند و به طور کامل با مستندات موجود در پرونده آن را تطبیق میدهد تا هیچ گونه تضادی در متن تنظیم لایحه دیده نشود.

  4. افراد عادی که اقدام به تنظیم لایحه می کنند با ادبیات حقوقی به خوبی آشنایی ندارند و معمولا نمی توانند متنی مستند بر قانون را نگارش کنند و همین باعث می شود تا از ارزش قانونی متن لایحه کم شود.

  5. وکلای متخصص دارای تجربه کافی برای تنظیم لایحه حقوقی مستند به قانون هستند و متنی روان و خوانا را تالیف می کنند. یکی از قواعد تنظیم لایحه این می باشد که علاوه بر آنکه مطلب باید دارای اعتبار قانونی باشد، باید کاملا روان و قابل درک باشد و هیچگونه هجو و حشوی در آن وجود نداشته باشد، رعایت چنین قواعدی تنها از عهده یک وکیل برمی آید و هر کسی نمیتواند به طور همزمان تمامی این قواعد را در هنگام نوشتن لایحه رعایت کند.

  6. برای جلوگیری از هرگونه آسیب و ضرر و زیان مادی و معنوی باید برای دفاع از اشخاص حقیقی و حقوقی از مزایای تنظیم لایحه توسط وکیل استفاده کرد.


 

shahrdaad.new.seo1
shahrdaad.new.seo1

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋