belegcothaliun

belegcothaliun

نحوه نوشتن دادخواست و لایحه

اصول کلی تنظیم یک لایحه خوب


در بخش‌های قبلی، آموزشی را قرار دادیم که به شما کمک می‌کند یک لایحه حقوقی را بدون نیاز یا با کمترین نیاز به وکیل، نگارش کنید؛ در این بخش، نکته‌ها مواردی را بیان می‌کنیم که با رعایت آن‌ها، لایحه‌تان رنگ و بوی یک عریضه قانونی به خود می‌گیرد و باعث تاثیر بیشتر در دادگاه‌های و مراجع قضایی می‌شود. پس از استفاده از آموزش گام به گام قسمت قبلی، نکات زیر را هم لحاظ کنید تا فرایند تنظیم لایحه، به پایان برسد.


نکته اول: ساختار کلی و بخش به بخش لایحه


هر متن نوشتاری، دو ساختار دارد؛ یک ساختار برای ارتباط بخش‌ها به صورت عمودی و یک ساختار برای تنظیم یک پاراگراف به تنهایی. بسیار مهم است که متن شما با رعایت اصول و مولفه‌های مربوط به ساختار عمودی نوشته شود؛ این مسئله ظاهر زیباتری به متن شما می‌دهد و باعث می‌شود که مخاطب (قاضی، دادستان یا هر شخص دیگری) با علاقه بیشتری لایحه ارسالی شما را مطالعه کند؛ متاسفانه بسیاری از لوایح حقوقی به سبب اینکه خوانا نیستند یا اصول کلی ساختاری در آن‌ها رعایت نشده، با دقت و توجه خوانده نمی‌شوند.

 


نکته دوم: لحن و بیان کلی لایحه


در بخش‌های قبلی نیز، نکاتی درباره لحن لایحه حقوقی بیان کردیم. این نکته را به خاطر داشته باشید که یک لایحه حقوقی حتما باید با زبان و بیان حقوقی نوشته شده باشد. بسیار مهم است که از کلمات و اصطلاحات رایج در زمینه حقوقی استفاده کنید و در مجموع، جملات را به صورت رسمی تنظیم کنید. همچنین تا جایی‌که می‌توانید (مخصوصا در قسمت بیان وقایع) از عبارت‌های عامیانه پرهیز کنید.


نکته سوم: اصالت لایحه


احتمالا تا به حال به دفاتر تایپ و تکثیر فایل‌های کاغذی سری زده‌اید؛ این فروشگاه‌ها پر از اوراق قضایی آماده فروش هستند. این برگه‌ها آماده شده‌اند که شما قسمت عنوان و تاریخ را با اطلاعات شخصی خود پر کنید و تحویل مراجع قضایی بدهید. نکته مهم درباره برگه‌های از پیش‌تهیه‌شده این است که چنین برگه‌هایی اصالت نوشتاری خود را از دست داده‌اند و مراجع قضایی نیز برای خواندن آن‌ها زمان زیادی صرف نخواهند کرد؛ بهترین انتخاب، نوشتن صفر تا صد یک لایحه با قلم و مهارت خودتان است.

 

نحوه تنظیم دادخواست چگونه است؟


دادخواست توسط خود فرد یا وکیل وی تنظیم میشود .در قانون آیین دادرسی مدنی نیز در ماده 51 آمده است که دادخواست بایستی شامل موارد زیر باشد :
- نام و نام خانوادگی خواهان
- نام پدر
- سن
- محل اقامتگاه خواهان
- و حتی الامکان شغل خواهان
- و اگر تنظیم دادخواست توسط وکیل انجام شود مشخصات او نیز باید قید شود .

نکته مهم این است که در صورتی که محل اقامت یا نشانی خوانده ( کسی که دعوا بر علیه او مطرح شده است ) ، معلوم و مشخص نباشد یا به عبارت دیگر خوانده مجهول المکان باشد ، بایستی یک بار در روزنامه آگهی منتشر نمود و در صورتی که مراجعه ای صورت نگیرد ، دادگاه به صورت غیابی حکم صادر می کند .

 

 

belegcothaliun
belegcothaliun

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋