septic-tank

septic-tank

سپتیک تانک هلدینگ صنایع برتر

قطره گیر برج خنک کننده

 

قطره گیر کولینگ تاور در انواع مکعبی و مخروطی (مدار باز) و همچنین انواع برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی کاربرد دارد. همانطور که قبلا ذکر شد، قطره گیر علاوه بر برج خنک کننده در انواع ایرواشر نیز استفاده می شود که هدف آن جلوگیری از عبور قطرات آب از بیرون دستگاه می باشد. قطره گیر برج خنک کننده با ایجاد سطح تماس باعث تراکم یا شبنم بخشی از قطرات و رطوبت هوا می شود و به همین دلیل به این قطعه شبنم گیر نیز می گویند. بسیار مهم است زیرا در میزان آب تاثیر بسزایی دارد. به منظور صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از قطره گیر برج خنک کننده توصیه می شود.

محل دریپر یا قطره گیر کولینگ تاور در برج خنک کننده مکعبی در بالای برج خنک کننده و قبل از فن می باشد. قطره گیر در برج خنک کننده مخروطی نیز در قسمت بالایی لوله های اسپرینکلر قرار می گیرد و توسط بست به لوله متصل می شود. بخارات و قطرات خارج شده از سوراخ های سیستم اسپری آب دوار به قطره گیر کولینگ تاور برخورد کرده و به سمت پایین منحرف می شوند. فقط قطره گیر کولینگ تاور مخروطی و دایره ای برج خنک کننده را نورگیر نیز می گویند.

عملکرد قطره گیر برج خنک کننده

آب گرم ورودی توسط سیستم پاشش بر روی پکینگ های برج خنک کننده پاشیده می شود تا سطح تماس آب و هوا افزایش یابد. مقداری از گرمای آب به هوای داخل برج خنک کننده منتقل می شود. در اثر تبخیر، گرما و مقداری رطوبت به هوا منتقل می شود. فن ها وظیفه دارند هوای گرم و مرطوب داخل برج خنک کننده را به بیرون هدایت کنند و هوای خشک را با دمای پایین تری وارد کنند. برای این عمل پروانه یا فن برج خنک کننده با فشار معینی جریان هوا را به سمت بالا می مکد. در طی این فرآیند مکش هوا توسط فن برج خنک کننده، مقدار کمی قطرات آب نیز به سمت خروجی بالایی هدایت می شود. خروج قطرات آب از خروجی بالای برج خنک کننده علاوه بر احتمال آسیب به پروانه یا فن برج خنک کننده باعث هدر رفتن آب نیز می شود. قطره گیر برج خنک کننده هلدینگ صنایه برتر در جلوی فن قرار می گیرد و از خروج قطرات آب جلوگیری می کند. قطرات آب با برخورد به صفحات و تیغه های برج خنک کننده انرژی جنبشی خود را از دست می دهند و به پایین باز می گردند. به عبارت دیگر قطره گیر برج خنک کننده نوعی تله برای قطرات آبی است که به سمت فن برج خنک کننده کشیده می شود.

انواع قطره گیر برج خنک کننده بر اساس نوع متریال

مواد پلی وینیل کلراید (pvc).

پلی پروپیلن (pp)

از آنجایی که قطره گیر برج خنک کننده هلدینگ صنایه برتر در تماس دائمی با قطرات آب هستند، عموما از مواد پلیمری ساخته می شوند. قطره گیر کولینگ تاور عموما از پلی وینیل کلراید (PVC) و در برخی موارد از پلی پروپیلن (PP) نیز ساخته شده است. قطره گیر برج خنک کن مخروطی (Elimination) نیز از فایبرگلاس PP یا FRP تولید می شود. مقاومت PP، PVC و FRP در برابر رسوب، خوردگی و پوسیدگی و همچنین مقاومت در برابر آب مناسب است. دلیل استفاده از این سه ماده در ساخت قطره گیر برج خنک کننده مقاومت آنهاست.

 

فن های کم مصرف برای برج خنک کننده صنعتی

از برج خنک کننده برای حذف مقدار زیادی گرمای اضافی تولید شده در فرآیند با حداکثر سرعت و کارایی استفاده می شود. به عنوان مثال، آنها در مراکز داده استفاده می شوند، جایی که عملکرد تعداد زیادی از دستگاه های IT (به عنوان مثال، سرورها) مقدار زیادی انرژی حرارتی تولید می کند. در صنایع شیمیایی، دارویی یا غذایی می توان از برج خنک کننده برای کاهش دمای آب خنک کننده ناشی از فرآیندهای فنی مرتبط استفاده کرد.

برج خنک کننده با تبخیر آب یک اثر خنک کننده ایجاد می کنند. قطرات آب کاملاً اتمیزه می شوند و انرژی گرمایی آزاد می کنند. این کار هوا را گرم می کند و گرمای اضافی اضافی را از برج خنک کننده خارج می کند زیرا از بالای برج خنک کننده تخلیه می شود.

برای اینکه این روش خنک کننده کار کند، اجزای مختلف داخل برج خنک کننده باید با هم تعامل داشته باشند. این برج علاوه بر سیستم پخش آب خنک کننده شامل جداکننده های قطره، ناودان جمع آوری آب، پک های خنک کننده و فن می باشد. برج خنک کننده خود به عنوان یک محفظه پایدار عمل می کند که در آن پراکندگی و تبخیر می تواند دقیقاً طبق برنامه ریزی شده و بدون وقفه توسط عوامل خارجی انجام شود.

مکانیسم جریان متقابل و جریان متقاطع در قطره گیر

اگر با نحوه کار یک برج خنک کننده آشنا هستید، حتماً با یک نورگیر یا قطره گیر مواجه شده اید. این قطعه برای گرفتن قطرات آب از جریان هوای مرطوب و بازگرداندن آن به برج طراحی شده است. نکته ای که به قطره گیر مربوط می شود و کمتر به آن پرداخته شده این است که قطره گیر برای جلوگیری از خروج آب آلوده و آب شیمیایی به خارج از برج خنک کننده نیز استفاده می شود. هدف اصلی استفاده از قطره گیر در برج خنک کننده به حداقل رساندن سرعت دریفت و افت فشار تا حد امکان می باشد.

 قطره گیر به دو نوع اصلی جداکننده رانش آب تقسیم می شود. این دو نوع مکانیسم هایی مشابه برج خنک کننده جریان متقابل و جریان متقاطع دارند. در مدل جریان مخالف، هوا از طریق روش پرش عمودی در یک مسیر عمودی در داخل قطره‌گیر جریان دارد و آب از بالا به پایین در داخل آن جریان دارد. این کار باعث می شود فرآیند جذب آب در قطره گیر به سرعت انجام شود. در مدل جریان متقاطع، قطره گیر دارای یک حذف کننده جریان هوای افقی است. مکانیسم های جریان متقاطع و جریان مخالف در نوع شکل قطره تفاوت هایی دارند.

قطره گیر برج خنک کننده

قطره برگشتی یا قطره گیر در واقع نوعی تله برای به دام انداختن قطرات آبی است که به بیرون از برج خنک کننده پرتاب می شود. قطره گیر برج خنک کننده هلدینگ صنایه برتر به دلیل عملکرد محافظتی آن باید همیشه در محل مناسبی نصب شود تا از خروج قطرات آب از برج خنک کننده جلوگیری شود. قطره گیرها در برج های خنک کننده مکعبی و مخروطی شکل استفاده می شوند که در کاربردهای برج های دایره ای به آنها پره گیر نیز می گویند. قطره گیر بیشتر در قسمت بالایی سیستم آبپاش نصب می شوند و از هدر رفتن آب بیشتر جلوگیری می کنند. قطراتی که توسط نیروی مکش پروانه به سمت بالا هدایت می شوند، در برخورد با قطره گیر برج خنک کننده به سمت پایین برمی گردند.

قطره گیر ها انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده است. این مدل قطره گیر ساختاری شش ضلعی شبیه به شکل لانه های زنبور عسل دارد. ارتفاع این مدل المینور بین 12 تا 13 سانتی متر است و بیشتر از مواد پی وی سی ساخته شده است. قطره قطره گیر برج خنک کننده لانه زنبوری به دلیل عملکرد بسیار خوب در برگشت آب در برج خنک کننده مکعبی و مخروطی شکل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. قطره گیر برج خنک کن لانه زنبوری در واقع یکی از اجزا و قطعات مهم سیستم های تبرید بوده و در دو گرید آبی و مشکی تولید می شود.

 

 

septic-tank
septic-tank سپتیک تانک هلدینگ صنایع برتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋