شرکای تجاری ممکن است بنیانگذاران یک استارتاپ، مالکان یک کسبوکار یا سرمایهگذاران یک پروژه مشترک باشند. هر شراکت تازه همراه با خود دارایی، مهارتها و دیدگاههای جدیدی را به ارمغان میآورد. بااینحال همه شراکتها این مزیت را ندارند. اگر در انتخاب شریک دقت نکنید، ممکن است هر تصمیمگیری به بحرانی بزرگ تبدیل شود. شریک بد میتواند رضایت شما از زندگی را هم کاهش دهد. بنابراین پیش از اینکه قرارداد شراکت امضا کنید، باید ویژگیهای شریک کاری خوب را بدانید.
کمی درباره کسی که قرار است شریک کاری شما شود، فکر کنید. اگر به او احساس خوبی ندارید، احتمالا هنگام روبهروشدن با مسائل سخت کاری این احساس شدیدتر هم میشود. او را بهدقت زیر نظر بگیرید. در صورتی که در او نشانههای افسردگی یا منفینگری میبینید، بهتر است در شراکت با او تجدیدنظر کنید. چنین مسائلی ممکن است بر دستاوردهای کسبوکار و حتی رضایت شخصی شما از کار اثر منفی بگذارد. پس مطمئن شوید که از بودن کنار این فرد لذت میبرید.
سبک کاری شریک تجاری باید در راستای نیازهای کسبوکار شما باشد. تجربه و تخصص او باید به شکل و اندازهای باشد که نقاط ضعف شما را رفع کند. علاوهبر این، باید طوری با او تقسیم کار کنید که هیچکس مانع کار دیگری نشود. مثلا ممکن است که شما در بازاریابی، روابط عمومی و برندسازی تخصص داشته باشید، اما توانایی انجامدادن کارهای اجرایی را نداشته باشید. در چنین شرایطی باید فردی را بهعنوان شریک انتخاب کنید که در این زمینه سررشته دارد. بههرحال، قطعا دوست ندارید با کسی شراکت کنید که مهارتهایی مشابه شما دارد و همیشه در پروژههای مختلف با یکدیگر مشاجره داشته باشید.
ویژگی مهم دیگری که در انتخاب شریک اهمیت دارد، توجه به انگیزههای اوست. کسی که اهداف شما را مهم نمیداند یا برای رسیدن به آنها انگیزهای ندارد، نمیتواند برای شما شریک خوبی باشد. چنین فردی وظایف مربوط به شراکت را بهدرستی انجام نمیدهد یا بهسرعت شراکت با شما را رها میکند. شما به کسی نیاز دارید که هنگام وقوع بحران یا نیاز شما به مرخصی، جای خالی شما را پر کند.
وقتی شرکتی تجاری تأسیس میکنید، هم احتمال شکست هست و هم احتمال موفقیت. بنابراین هم شما و هم شریک تجاری باید سرمایهگذاری مالی کنید. یکی از اشتباهات رایج در شراکتهای کاری این است که برخی از افراد تمام سرمایهگذاری را خودشان انجام میدهند. در چنین شرایطی، ممکن است تا سالها همهچیز خوب پیش برود و در سود تجاری و سهام شریک باشید، اما به وقت پسگرفتن سرمایه یا ضرر مالی اوضاع فرق کند. پس همیشه احتمال ضرر مالی را در نظر بگیرید. اگر شما و شریکتان در شرکت سرمایه داشته باشید، سود و زیان مساوی میان شما تقسیم خواهد شد.
مهم است شریک شما ریسکپذیر باشد، بهاندازه بقیه زحمت بکشد و بتواند با خوب و بد تجارت کنار بیاید. وقتی کسبوکار شما سود زیادی دارد، همه برای جشنگرفتن کنار شما هستند، اما در مواقع بحران اینطور نیست. زمانی که مشکلی مانند شیوع یک بیماری همهگیر رخ میدهد و شما در وضعیت مالی متفاوتی قرار میگیرید، عیار شریکتان مشخص میشود. بنابراین باید به دنبال کسی باشید که در مقابل مشکلات هم انعطافپذیر باشد و فقط شریک روزهای خوب نباشد.
برای انتخاب یک فرد بهعنوان شریک، باید درباره او تحقیق کنید. حداقل از ۳ نفر از کسانی که در گذشته با او همکاری نزدیک داشتهاند، درباره او سؤال کنید. بابت این کار احساس گناه نکنید، چون شریک احتمالی شما هم دقیقا همین کار را انجام میدهد. هنگام تحقیقکردن درباره او هیچ نشانه بهظاهر کماهمیتی را نادیده نگیرید.
امروزه بیشتری کارمندان دورکاری میکنند. ممکن است فکر کنید که این مسئله اعتمادکردن را دشوار میکند، اما اینطور نیست. در حقیقت بسیاری از کارشناسان معتقدند که ارتباطات منظم و مؤثر امروزی اعتمادکردن را سادهتر کردهاند.
وجود اختلافنظرهای سازنده درباره استراتژیهای تجاری یا هر مسئله دیگری را باید فرصت در نظر بگیرید. این اختلافنظرها فرصتی عالی برای مطرح و بررسیکردن گزینههای جدیدند، البته بهشرطی که سریع و بدون بحران عاطفی یا مشکلات مداوم حل شوند. اگر در بحثهای اولیه با شریک احتمالی خود نشانههایی از ناپختگی عاطفی میبینید، احتمالا باید انتظار رابطهای تنشزا در آینده را داشته باشید.
در حقیقت بسیاری از مشاوران کسبوکار معتقدند که امروزه در عالم تجارت، هوش هیجانی در محیط کار بسیار مهمتر از آیکیو یا هوش منطقی است. بههرحال میدانیم که شرکای تجاری، کارمندان و مشتریان ماشین نیستند و احساسات انسانی دارند.
هنگام انتخاب شریک کاری، تنها به عواملی مانند دسترسی به پول یا ارتباطات تجاری در آینده فکر نکنید. فراموش نکنید که شراکتهای تجاری نیز مانند ازدواجاند و باید در درازمدت هم از نظر احساسی و هم از نظر منطقی در کنار یکدیگر دوام بیاورید و پیشرفت کنید. بنابراین بیش از هر چیز به غریزه خود رجوع کنید. آیا احساس میکنید که این شراکت دوام خواهد آورد؟
کارشناسان معتقدند که تعامل ضعیف شرکای کاری یکی از دلایل اصلی شکست کسبوکارها و استارتاپهاست. پس پیش از اینکه خیلی دیر شود، کمی وقت بگذارید و شخصیت طرف مقابل را ارزیابی کنید.
شاید فکر کنید وضعیت سلامت هر کسی به خودش مربوط است، اما واقعا اینطور نیست. کسی که به سالمماندن جسم و روح خود اهمیت میدهد، در جنبههای دیگر زندگی نیز همین رویه را در پیش میگیرد. شما برای شراکت به کسی نیاز دارید که هنگام سختشدن شرایط، تا آخر دوام بیاورد و برای تحمل فشارها و مشکلات استقامت زیادی داشته باشد.
این ویژگی در کسبوکارهای نوپا اهمیت بیشتری دارد. زندگی استارتاپی به خودی خود خستهکننده است. باید در طول هفته شبانهروز کار کنید، اما در ابتدا درآمد اندکی خواهید داشت. پس مهم است که شریک کاری شما هم استقامت بدنی زیادی داشته باشد و هم از روان خود محافظت کند. این مسئله نشان میدهد که او سرسختی لازم برای کمک به راهاندازی کسبوکار را دارد.
برای پشتسرگذاشتن روزهای سخت، به شریکی نیاز دارید که مثل خودتان بااراده، مدبر و قدرتمند باشد. در واقع برای اینکه در شراکت تجاری موفق باشید، به کسی نیاز دارید که به رونق کسبوکار شما کمک کند. فردی که در سختترین شرایط نمیتواند کنار شما باشد و اخلاق شخصی و کاریاش با شما تفاوت بسیار دارد، به کسبوکار شما آسیب میرساند. به دنبال شریکی باشید که به رشد تجاری شما کمک کند. در غیر این صورت، منابع شرکت را هدر میدهید یا بسیاری از مواقع مجبور میشوید که جای خالی او را پر کنید.
بسیاری از مردم هنگام انتخاب شریک کاری به میزان سرمایه او یا مسائل مالی توجه میکنند، اما در شراکت مسائل دیگری هم اهمیت دارند. در این مقاله، ۱۰ نکته مهم را مطرح کردیم که باید هنگام انتخاب شریک در نظر داشته باشید . با توجه به این نکات به خودتان، شریکی که انتخاب میکنید و شرکتی که تأسیس میکنید کمک بزرگی خواهید کرد.
آیا شما تابهحال تجربه شراکت با کسی را داشتهاید؟ بهنظر شما هنگام انتخاب شریک کاری، علاوهبر نکاتی که گفتیم، چه موضوعات دیگری اهمیت دارند؟
پاسخ ها