سارا برزویی

سارا برزویی

اینجا باهم به دنیای تکنولوژی های جدید و به روز دنیا سفر میکنم

سقف کشسان چیست؟

تعریف سقف کشسان

امروزه ساختمان ؛ که یکی از بخش های مهم صنعت در جهان می باشد , به صورت پویا و با سرعت روزافزون در حال توسعه و پیشرفت است. طراحان و دانشمندان این صنعت برای سبک سازی ساختمانها سقفهای بسیاری طراحی و تولید نموده اند که سقف کاذب کشسان از سبکترین و خاصترین آنها است. سبکی سقف های کششی باعث می شود که این سقف ها حدودا تا 70 متر مربع بدون آویز هرگونه ساپورتی از میانه , قابل اجرا باشد و تنها از اطراف با پروفیل کشی های مخصوص از قبل انجام شده نصب شود. این پدیده نوین ,از محصوالت ویژه و خاص در صنعت سقف های کاذب ساختمان و طراحی و زیبایی سازی نمای داخلی می باشد. سقف کشسان سیستم سقفی مـعـلـقی اسـت که از دو عنــصـر اصـلی تشـکیل شده است. یکی ریل مـحیطی و احـاطه کننده و دیگری غشای اصلی سبک وزن که در طول مـسیر ریل کـش می آید و قرارمی گیرد و برخالف سیستم های سقفی موجود نیازی به آویز نخواهد داشـت و قابلـیت مـخـفی نـمـودن اتصـاالت)ریل( را دارا می باشد. سقف کاذب کششی با حرارت نصب می شود. علت اجرای این سقف با حرارت این است که اندازه های ارسالی با سقف بین 5-7 %تفاوت دارد )سهم کشش( و با گرم کردن و کشیدن آن برای جا انداختن در پروفیل ها تفاوت سایز مابقی سقف جبران می شود و بعد از سرد شدن به حالت استرچ مانده و شکم نمی اندازد و در محل هایی که تا 50 درجه سانتیگراد گرم می باشند نیز تغییر حالت نمی دهد. سقفهای کششی با دوام و سبک هستند که در آنها از مواد پلیمری بدون سرب استفاده شده است.

 

انواع سقفهای کشسان

سقفهای کشسان به سه دسته عمده تقسیم بندی می شوند.

الف - سقف کشسان طرح دار یا چاپ شده 

سقف کشسان به دلیل داشتن متریال چاپ پذیر, امکان چاپ انواع طرح های گرافیکی و عکس را دارا می باشد . البته این چاپ می بایست با چاپگرهای ویژه که دارای خشک کن ماورای بنفش هستند انجام پذیرد و از رنگهای باکیفیت و مخصوص استفاده شود . به دلیل اینکه قبل از عملیات کشش طرح روی پارچه کشسان چاپ می شود , درصورت استفاده از دستگاه های متفرقه و رنگهای چاپ معمولی ,پس از نصب امکان پوسته شدن و ترک خوردن چاپ وجود دارد درحالیکه چاپگر های مخصوص به دلیل داشتن رنگهای ویژه چاپ کشسان, عالوه بر کیفیت باالی چاپ , ماندگاری بلند مدت طرح را بدون هرگونه مشکلی تامین می کنند. عرض استاندارد دستگاههای چاپ 320 سانتی متر می باشد.

 

 

 

ب - سقف کشسان لاکر

پارچه کشسان لاکر دارای متریال غیر شفاف می باشد و نور را از سطح خود عبور نمی دهد لیکن عموما سطح بیرونی براقی داشته بطوریکه تصاویر را منعکس می کند. سقفهای کشسان لاکر در رنگهای متعددی چاپ می شوند و به سطوح رنگهای زیبایی می بخشند . عموما روی سقف کشسان لاکر از فیبرهای نوری – کریستال و هالوژن برای روشنایی محیط استفاده می شود . پارچه های کشسان لاکردارای کلیه خواص فیزیکی و ارتجاعی مشابه سایر مدلهای سقف کشسان می باشد. پرکاربردترین رنگها در سقف کشسان لاکر به ترتیب ؛ سیاه براق , سورمه ای , آبی اقیانوسی و سفید می باشد .

 

 

ج - سقفهای کشسان لاکر مخملی

این نوع پارچه کشسان همانند لاکر ها غیر شفاف می باشند و دارای رنگهای متنوعی هستند ولی تفاوت عمده آنها با لاکر , سطح مخملین آنها می باشد که دارای پرزهای مخمل بسیار ریز می باشد و با نصب آن سطحی بسیار نرم و زیبا روی سقف بوجود می آید .در این سقف نیز برای روشنایی فضا از انواع وسایل روشنایی و دکوراتیو همچون فیبر نوری , کریستال و هالوژن و لوستر استفاده می شود و عموما برای فضاهای شیک مانند رستوران و یا درمعماری داخلی منازل شیک با مبلمان و دکوراسیون اصیل و کالسیک کاربرد دارد.

 

د - سقف کشسان ترنسلوسیت یا ترنسپرنت

نوعی از سقف های کشسان با نام ترنس لوسنت قابلیت خاص فیلتر و تسطیح نورهای طبیعی و مصنوعی را دارا میباشد . این قابلیت به طراحان امکان تغییر فضای داخلی را به کمک نور می دهد . این تکنولوژی در طراحی ویترین های فروشگاهی ، رستورانها و کافی شاپ ها ، سالن های انتظار و صحنه سازی تئاتر و سینما و دیگر اماکن که در آنها اصل تغییر رنگ نور مد نظر است کاربرد نامحدود دارد.

 

پروفیل های اصلی سقف کشسان

در نصب سقفهای کشسان , بنا بر شرایط پروژه از پروفیلهای مختلفی استفاده میشود.

الف - پروفیل دیواری

این پروفیل پراستفاده ترین مقاطع در صنعت سقف کشسان می باشد که به نصاب کمک می نماید تا سقف کشسان را به دیوار متصل نماید . پروفیل دیواری بر اساس سلیقه کارخانه های تولید کننده و هارپون های مصرفی شکلهای متفاوتی دارند ولی همگی از یک اصول کلی تبعیت می کنند.

 

ب - پروفیل سقفی

پروفیل سقفی مطابق برای اتصال پروفیل از زیر به سطوح مختلف استفاده می شود این پروفیل عموما برای سقفهای الکر کاربرد دارد ولیکن در شرایط خاص برای نصب سقفهای ترنس و چاپی به زیر لبه باکس ها نیز استفاده می شود .

 

ج - پروفیل میانی یا جداکننده

هنگامی که بنا به شرایط پروژه ناگذیر از نصب دوتکه سقف کشسان در کنار یکدیگر هستیم می بایست از پروفیلهای میانی استفاده نماییم و برای نصب پروفیل میانی حتما آشنایی با سقفهای کشسان مولف:مهندس پیمان ریحانیان دیواره ای پشت سقف الزم به اجرا می باشد و در محل اتصال دو سقف کشسان به یکدیگر درز ایجاد خواهد شد که کامال طبیعی بوده و جزو محدودیتهای این سقف می باشد . برخی از شرکتهای تولید کننده بجای استفاده از این پروفیل دو متریال سقف کشسان را به یکدیگر مستقیما جوش می دهند که از نظر تکنیکی خطا بوده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی محل اتصال پاره خواهد شد .لذا استفاده از این پروفیل ضروری می باشد.

 

هارپون

پروفیلی از جنس پی وی سی هم پایه پارچه سقف کشسان که به منظور اتصال سقف کشسان و درگیر شدن لبه ها با پروفیلها , در پیرامون هر سقف به پارچه کشسان دوخته می شود . هارپونهای کارخانجات در جزئیات مقاطع متفاوت هستند.

 

دوخت هارپون

دوخت هارپون در کارخانه ؛ توسط دستگاه های فرکانس باال انجام می شود بدین ترتیب که دوسطح هارپون و پارچه کشسان که از یک جنس هستند بدون هرگونه چسب تنها با ورود جریان فرکانس باالی الکتریسیته, به یکدیگر جوش داده شده و مولکولهای آنها در یکدیگر درگیر می شوند . بطوریکه اگر این جوش صحیح انجام شده باشد به هیچ وجه از محل جوش از یکدیگر جدا نخواهند شد. دوخت هارپون به مهارت و دقت بسیار باالیی نیاز داشته و کارخانجات از بهترین نیروهای خود برای این بخش مهم استفاده می نمایند.

 

سارا برزویی
سارا برزویی اینجا باهم به دنیای تکنولوژی های جدید و به روز دنیا سفر میکنم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋