samira malakooti

samira malakooti

مزایا و معایب کاپ قاعدگی!

کاپ قاعدگی یکی از محصولات بهداشتی بانوان است که برای دوران قاعدگی استفاده می‌شود. این وسیله، برعکس نوار بهداشتی، داخل بدن قرار می‌گیرد و به همین دلیل نحوه استفاده آن متفاوت است. در این مطلب می‌خواهیم با نحوه استفاده و مزایا و معایب کاپ قاعدگی آشنا شویم.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک فنجان منعطف است که به منظور استفاده داخل واژن و جمع‌آوری خون قاعدگی طراحی شده است. این کاپ، خون قاعدگی را مثل تامپون یا پد جذب نمی‌کند.

با اینکه شاید این‌طور به نظر برسد که ایده طراحی این کاپ‌ها جدید است، اما در واقع شکلی از این محصول از قرن نوزدهم وجود داشته است. اولین گواهی ثبت اختراع برای طراحی یک کاپ قاعدگی در سال ۱۸۶۷ ارائه شد و نمونه اولیه آن بیشتر شبیه یک کیسه لاستیکی متصل به حلقه بوداین مدل اولیه، همانند مدل‌های امروزی، به منظور قرارگیری در داخل واژن و جمع‌آوری خون قاعدگی طراحی شده بود و با بندی که به آن وصل بود بیرون کشیده می‌شد.

در حال حاضر، تعداد زنانی که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند رو به افزایش است. بر اساس مطالعات انجام‌شده این کاپ‌ها ایمن و بسیار مؤثر هستند و بیشتر از پد و تامپون دوستدار محیط زیست هستند.

مزایا و معایب استفاده کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی هم مانند هر وسیله دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها برمی‌شماریم تا در نهایت با دانستن آن‌ها بتوانید بهتر تصمیم بگیرد.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

نیاز کمتر به تعویض: می‌توانید از کاپ قاعدگی به مدت ۶ الی ۱۲ ساعت بدون خال کردن آن استفاده کنید. هرچند توصیه می‌کنیم در دفعه‌های اول هر سه یا چهار ساعت آن را تخلیه کنید تا درک بهتری از میزان پر شدن آن داشته باشید.

مقرون‌به‌صرفه بودن: در زمان خرید کاپ هزینه بیشتری نسبت به نوار بهداشتی می‌پردازید. اما با خریدن آن تا چندین سال نیازی به خرید هیچ محصول دیگری ندارید و می‌توانید همان کاپ را بارها ضدعفونی کنید و از آن استفاده کنید.

بوی نامطبوع کمتر: با استفاده از فنجان پریود، خون در معرض هوا قرار نمی‌گیرد و در نتیجه بوی نامطبوع کمتری تولید می‌شود.

دوست‌دار محیط‌زیست: مصرف کاپ قاعدگی باعث می‌شود از مصرف نوار بهداشتی و تامپون بی‌نیاز شوید و در نتیجه زباله‌های کمتری تولید می‌شود.

سلامت بیشتر: کاپ قاعدگی به دلیل نداشتن مواد شیمیایی نسبت به سایر محصولات بهداشتی دوران پریود، سالم‌تر است.

راحتی بیشتر: می‌توانید خیلی راحت هنگام استفاده از کاپ ورزش کنید، استخر بروید و دوش بگیرید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

با وجود مزایایی که استفاده از کاپ قاعدگی دارد، چند نکته وجود دارد که ممکن است استفاده از آن‌را برای همه افراد خوشایند نکند برخی از این موارد عبارتند از:

خارج کردن کاپ قاعدگی برای برخی از افراد می‌تواند سخت باشد، گاهی اوقات در برخی از موقعیت‌ها خارج کردن کاپ قاعدگی می‌تواند مشکل باشد.

ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب برای شما دشوار باشد، کاپ‌های قاعدگی سایزهای متفاوتی دارند. به این معنی که ممکن است شما نیاز داشته باشید از برند‌های مختلفی استفاده کنید تا متوجه شوید کدام برای شما مناسب است.

ممکن است به مواد کاپ قاعدگی حساسیت داشته باشید، بیشتر کاپ های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده‌اند که آن را به یک گزینه عالی برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، تبدیل می‌کند. برای برخی از افراد ممکن است احتمال واکنش آلرژیک به مواد سیلیکونی وجود داشته باشد.

ممکن است باعث تحریک واژن شود، اگر کاپ قاعدگی به درستی تمیز و مراقبت نشود، می‌تواند باعث تحریک واژن شما شود.

کاپ قاعدگی بانوان می‌تواند باعث افزایش شانس عفونت شود. توصیه می‌شود کاپ قاعدگی را به خوبی بشورید، آب بکشید و بگذارید خشک شود. دو بار از کاپ قاعدگی یک بار مصرف استفاده نکنید. بعد از آن دست‌های خود را بشورید.

مراقبت و نگهداری از کاپ قاعدگی

قبل از استفاده‌ی مجدد از کاپ باید آن را کاملا شسته و تمیز کنید.

کاپ باید هر روز دو بار خالی و شسته شود.

اگر از کاپ به خوبی نگهداری کنید بین ۶ ماه تا ۱۰ سال کار خواهند کرد.

کاپ‌های یکبار مصرف را بعد از استفاده دور بیندازید.

برای اطمینان از پاکیزگی کاپ می‌توانید از دستگاه ضدعفونی‌کننده‌ی کاپ قاعدگی یا لیوان ضدعفونی‌کننده‌ی کاپ قاعدگی استفاده کنید.

منع مصرف کاپ قاعدگی :

کاپ قاعدگی علی رغم سهولت در مصرف برای همه خانمها مناسب نیست. بانوان عزیز قبل از استفاده از این وسیله حتما با یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان باید مشورت کنند.

در چه مواردی نباید از کاپ استفاده کرد؟

  • عفونت واژن
  • عفونت و زخم دهانه رحم
  • عفونت لگنی
  • افرادی که IUD دارند
  • دختران و خانمهای باکره
  • افتادگی رحم
  • افرادی که بتازگی جراحی ناحیه ژنیتال و یا کورتاژ انجام داده اند.
  • سابقه سندرم شوک سپتیک
  • خانمهایی که خونریزی بسیار شدید دارند.
  • ناهنجاری های رحمی

آیا کاپ قاعدگی دردناک است؟

اگر کاپ قاعدگی به درستی وارد واژن شود و سر جای خودش قرار بگیرد، نباید آن را حس کنید. ممکن است چند بار اولی که سعی می‌کنید آن را وارد کنید، کمی احساس ناراحتی داشته باشید، اما وقتی در گذاشتن و برداشتن آن مهارت پیدا کردید و سایز مناسبتان را شناختید، دیگر احساس درد نخواهید داشت. احتمالاً برای به دست آوردن سایز، مارک و استحکام مناسب فنجان قاعدگی، به آزمون و خطا نیاز است. برای آسان‌تر کردن این فرآیند، شناخت بهتر آناتومی واژن می‌تواند بسیار مفید باشد.

دانستن اینکه دهانه رحم شما کجاست و چگونه واژن شما به سمت بالا و عقب انحنا پیدا می‌کند، می‌تواند تفاوت بزرگی در تنظیم اندازه فنجان، جلوگیری از نشتی و احساس راحتی در گذاشتن و برداشتن آن ایجاد کند. بهترین زمان استفاده از این محصول، وقتی است که عضلات شما منقبض نشده‌اند و این زمان‌ها می‌توانند شامل بعد از حمام یا دوش آب گرم و استراحت باشد. قرار گرفتن در جایی خصوصی و پیدا کردن یک موقعیت راحت برای آزمون و خطا واقعا کمک کننده استبرای عادت کردن به آن، ممکن است بخواهید زمانی که سر کار یا بیرون از خانه نیستید، فنجان قاعدگی را امتحان کنید.

نتیجه‌ گیری

تنها راه برای دانستن اینکه آیا یک کاپ قاعدگی برای شما مفید است یا خیر این است که آن را بخرید و امتحان کنید. این محصول در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود، بنابراین گاهی اوقات، اگر اولین مورد مناسب شما نیست، اندازه بعدی ممکن است این کار را انجام دهد.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋