samira malakooti

samira malakooti

معلولیت و قاعدگی! چالش‌هایی که معلولین در قاعدگی با آن رو به رو می‌شوند!

معلولین در دوران قاعدگی، نسبت به سایرین، دارای بهداشت ضعیف‌تری هستند. امروزه معلولیت به عنوان یک مسئله حقوق بشر شناخته شده است. اگر فاکتورهای مختلفی نظیر خانواده، دولت، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی با هم همکاری کنند، معلولین جسمی-حرکتی با بسیاری از موانع مواجه نخواهند شد. در این مقاله شما را با چالش‌هایی که معلولین در قاعدگی با آن رو به رو می‌شوند! آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

معلولیت چیست؟

معلولیت به آسیب‌های ناشی از اختلال و ناتوانی گفته می‌شود که منجر به ایجاد محدودیت و جلوگیری از ایفای نقش طبیعی فرد در زندگی می‌گردد. این نقش بر اساس جنسیت، سن، عوامل اجتماعی و فرهنگی به عهده فرد گذاشته شده است.

فرد دارای معلولیت یا معلول: کسی است که بخشی از توانایی‌های فیزیکی، جسمی، اجتماعی، حرفه‌ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده و یا اصلا بدست نیاورده است.

انواع معلولیت‌ها:

۱- معلولیت‌های حرکتی که شامل انواع معلولیت‌های دستگاه حرکتی و اعصاب است.

۲- معلولیت‌های حسی که به ویژه شامل معلولیت‌های بینایی و شنوایی است.

۳- معلولیت‌های اجتماعی که شامل معلولیت‌های قلبی – عروقی، تنفسی کلیوی و ... است.

۴- معلولیت‌های روانی که معمولا در خردسالان و بزرگسالان به طور جداگانه بررسی می‌شود.

کسی را که قبلا دچار چنین ناتوانی‌هایی بوده واکنون بر ناتوانی خود غلبه کرده است و در وضع نامساعدی به سر نمی‌برد، نمی‌توان معلول نامید.

نیازهای برآورده نشده مراقبت بهداشتی معلولین در قاعدگی

معلولان نسبت به دیگر افراد جامعه نیاز بیشتری به مراقبت‌های بهداشتی داشته و با نیازهای مراقبت بهداشتی برآورده نشده بیشتری مواجه‌اند. به طور مثال یک بررسی جدید در افراد دچار اختلالات جدی ذهنی نشان داد که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد از این معلولان در کشورهای توسعه یافته و بین ۷۶ تا ۸۵ درصد از این معلولان در کشورهای در حال توسعه در سال پیش از این بررسی، هیچ گونه خدمات درمانی دریافت نکرده‌اند. همچنین زنان معلول در هنگام قاعدگی با مشکلات متعددی روبرو هستند که باید برای آنان فکری کرد.

همچنین در فعالیت‌های بهداشتی، بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها در معلولان به ندرت مورد هدف قرار می‌گیرد. به طور مثال زنان معلول کمتر از دیگر زنان از خدمات غربالگری برای سرطان سینه و تخمدان بهره مند می‌شوند. همچنین افراد دچار اختلالات ذهنی و افراد دیابتی کمتر از دیگران وزن خود را کنترل می کنند. در معلولیت و قاعدگی وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب در پارک‌ها و مراکز خرید بسیار حائز اهمیت است که در کشور ما به آن توجه چندانی شده است.

معلولیت و قاعدگی دردناک

از علائم دردناک قاعدگی که فرد معلول نیز مانند هر فرد دیگر دچار آن می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-درد ضربان‌دار یا گرفتگی در زیر شکم که بسیار شدید است.

-دردی که ۱ تا ۳ روز قبل از پریودی شروع می‌شود، ۲۴ ساعت پس از شروع پریود به اوج خود می‌رسد و در عرض ۲ تا ۳ روز بعد به میزان اندکی فروکش می‌کند یا حتی از بین نمی‌رود.

-درد مبهم و مداوم در طول ۷ روز پریودی

-دردی که به قسمت پایین کمر و ران می‌رسد.

-حالت تهوع و استفراغ

-اسهال

-سردرد و سرگیجه

معمولا قاعدگی دردناک و خونریزی کم به هم مرتبط هستند. زیرا عوامل زیادی مانند کیست رحم در بروز آن در افراد معلول دخیل هستند.

درمان خانگی سندرم پیش از قاعدگی در قاعدگی معلولین

زنان دچار معلولیت نیز دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند که اغلب می‌توانید علائم خفیف PMS را در خانه نیز تسکین دهید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کنند:

  • برای رفع نفخ شکم نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
  • در زمان پریود،از مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تایلنول) استفاده کنید.
  • برای تسکین درد از بطری آب گرم یا پد گرم کننده روی شکم خود استفاده کنید.
  • با شروع قاعدگی، برای بهبود خلق و خو و کاهش درد، به سراغ ورزش‌های سبک و ورزش‌هایی که در توان شما هست بروید.
  • وعده‌های غذایی کم حجم و مکرر بخورید تا قند خون ثابت بماند. قند خون پایین می‌تواند باعث ایجاد روحیه نامناسب شود.
  • برای داشتن احساس بهتر تمرین مراقبه یا یوگا کنید.
  • از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید. یک مطالعه نشان داد که در هنگام معلولیت وقاعدگی، مکمل‌های کلسیم برای تنظیم افسردگی، اضطراب و حفظ آب در دوران پریودی مفید هستند.

آیا استحمام برای معلولین در قاعدگی مجاز است؟

برخلاف تصورات اشتباه و رایج در این زمینه، استحمام یا دوش‌گرفتن در طول قاعدگی می‌تواند مفید باشد. معلولین در قاعدگی به طور مجزا نیازمند رعایت بهداشت بیشتر فردی است. زمانی که هردو مولفه در یک فرد باشد پس رعایت بهداشت و استحمام از واجبات می‌شود. زیرا فرد با معلولیت در قاعدگی آسیب پذیرتر است و احتمال بیماری و عفونت بیشتر می‌شود. یک دوش آب گرم همچنین می‌تواند:

از بروز عفونت‌هایی مانند عفونت‌های قارچی واژینال، واژینوز باکتریایی (عفونت ناشی از تجمع مقدار بسیار زیادی باکتری در واژن) و عفونت‌های مجاری ادراری در معلولیت و قاعدگی جلوگیری کند.

به رفع گرفتگی عضلات و سایر علائم قاعدگی و نیز آرام‌شدن انقباضات شکمی کمک کند.

گردش خون در نواحی لگن را افزایش و در نتیجه درد و علائم یبوست را کاهش دهد.

سخن آخر

زنان و دختران دارای معلولیت در قاعدگی دچار مشکلات بسیار زیادی هستند، آن‌ها قاعدگی را در مقایسه با زنان غیرمعلول کاملا متفاوت و سخت تجربه کنند. همچنین افراد دارای معلولیت در دوران قاعدگی در معرض خطر بیشتری از خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی که شامل انگ، تبعیض و ناآگاهی و همچنین عدم حمایت اجتماعی از کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، قرار بگیرند. همچنین در مدیریت شهری به طور خیلی ضعیفی به بهداشت بانوان معلول توجه شده است. سرویس‌های بهداشتی عمومی چه از نظر تردد و چه از نظر سرویس دهی بسیار دور از ضوابط حقوق شهروندی است. امید است که توجه بیشتری به این افراد شود.

samira malakooti
samira malakooti

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋