پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

فواید و عوارض زایمان در آب چیست؟

زایمان در آب چه فواید و عوارضی داره؟

فواید و عوارض زایمان در آب 

اگه تا حالا شنیدید که بعضی از خانم‌ها زایمان‌ شون رو توی آب انجام میدن، شاید کنجکاو شده باشید که این روش چه فایده‌هایی داره و آیا برای شما مناسبه یا نه. زایمان در آب یه گزینه خوب و متفاوت برای تولد نوزاده که در سال‌های اخیر خیلی محبوب شده. توی این روش، مادر داخل یه وان بزرگ آب گرم میره و بخشی از زایمانش یا حتی کل اون رو توی آب انجام میده. خب، حالا بیاید نگاهی بندازیم به فواید و عوارض این روش.

زایمان در آب

فواید زایمان در آب

زایمان در آب به خاطر حس آرامشی که ایجاد می‌کنه، می‌تونه به مادر کمک کنه تا توی مراحل اول زایمان راحت‌تر باشه. خیلی‌ها میگن که این روش باعث میشه مامانا کمتر استرس بگیرن و راحت‌تر حرکت کنن. اما حتما باید قبلش با دکتر یا مامای خودتون مشورت کنید و ببینید این روش برای شما مناسبه یا نه. هر بارداری شرایط خاص خودشو داره و مهم‌ترین چیز اینه که شما و نوزادتون در امنیت و سلامت کامل باشید. اگه لازم شد کار اورژانسی انجام بشه، باید سریعا بتونن شما رو از آب بیرون بیارن و کمک کنن. حالا ببینیم فواید زایمان در آب چیه:

۱. کاهش درد بدون نیاز به دارو

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که بعضی از مامانا سراغ زایمان توی آب میرن، کم شدن دردشه. آب گرم کمک می‌کنه بدن مادر آروم بشه و دردای زایمان راحت‌تر تحمل بشه. به همین خاطر، خیلی از مامانا دیگه نیاز به دارو یا بی‌حسی ندارن.

۲. احساس آرامش و کنترل بیشتر

خیلی از مامانا میگن وقتی توی آب هستن، احساس می‌کنن کنترل بیشتری روی بدن‌شون دارن و راحت‌تر می‌تونن حرکت کنن. آب باعث میشه بدن‌ شما سبک‌تر بشه و بتونید راحت‌تر جابه‌جا بشید تا یه موقعیت خوب برای زایمان پیدا کنید.

زایمان

۳. احتمال کمتر پارگی واژن

یه سری تحقیقات نشون دادن که زایمان در آب ممکنه احتمال پارگی‌های شدید واژینال رو کمتر کنه. این یعنی شاید بعد از زایمان، کمتر نیاز به بخیه داشته باشید.

۴. بهبود جریان خون به رحم

آب گرم باعث میشه جریان خون به رحم بهتر بشه، که این می‌تونه به پیشرفت بهتر زایمان کمک کنه و شاید مدت زمان زایمان رو هم کوتاه‌تر کنه.

عوارض و خطرات زایمان در آب

حالا بیاید نگاهی هم به عوارض این روش بندازیم. هرچند این مشکلات نادر هستن، ولی بهتره که ازشون آگاهی کامل داشته باشید.

۱. خطر عفونت

یکی از مشکلات ممکن اینه که شما یا نوزادتون توی آب دچار عفونت بشید. پس خیلی مهمه که محل زایمان تمیز و بهداشتی باشه.

۲. پاره شدن بند ناف

گاهی ممکنه بند ناف قبل از اینکه نوزاد از آب بیرون بیاد پاره بشه که این می‌تونه خطرناک باشه.

۳. تنفس آب توسط نوزاد

یکی از نگرانی‌های بزرگ اینه که نوزاد قبل از اینکه از آب بیرون بیاد، آب رو تنفس کنه. این اتفاق ممکنه باعث مشکلات جدی مثل تشنج یا مشکلات تنفسی بشه.

۴. کنترل دمای بدن نوزاد

آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشه. چون ممکنه دمای بدن نوزاد بالا یا پایین بره و این هم می‌تونه خطرناک باشه.

آیا زایمان در آب برای شما مناسبه؟

زایمان در آب برای همه مناسب نیست. اگه سن‌تون کمتر از ۱۷ سال یا بیشتر از ۳۵ ساله، دوقلو باردار هستید یا نوزادتون در وضعیت بریچ (پا به سمت پایین) هست، بهتره سراغ این روش نرید. همچنین، اگه مشکلات پزشکی مثل دیابت یا پره‌اکلامپسی دارید، باید خیلی دقت کنید و با پزشک‌تون مشورت کنید.

حرف آخر

زایمان در آب یه روش جذاب و متفاوت برای مامانایی هست که که به دنبال تجربه‌ای طبیعی و با درد کمتر هستن. با این حال، مثل هر روش دیگه‌ای، فواید و خطرات خودشو داره. مهم‌ترین چیز اینه که با پزشک یا مامای خودتون مشورت کنید و مطمئن بشید که شرایط شما برای زایمان در آب مناسبه.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋